Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Terugblik op de Terrassenrit door Ton van Spanje

Een samenvatting met achterliggende informatie!

The day after.

 

 

Beste achthoekers,

Hiermee wil ik jullie bedanken voor het ruime aantal aanmeldingen en de komst naar de Terrassenrit 2015.

Wat vooraf ging.

Tijdens één van de praatavonden in het voorjaar bleek dat er nog 2 data open stonden in de agenda om die te vullen. Eén daarvan was de Terrassenrit 2015.

Omdat de aanbiedingen om dit te organiseren blijkbaar uitbleven en ik zelf van tijd nog wel eens een klassieker- en cabrioritje voor mijn vriendenkring uitzet heb ik toen aangeboden om één van die ritten als basis te nemen voor de Terrassenrit. In verband met de bouw van een nieuwe schuur en nog een aantal andere tijdrovende bezigheden, gaf ik Joan wel aan dat ik er op zich weinig tijd in kon steken.

Het resultaat was uiteindelijk dat ik wel de basis heb gebruikt, maar dat de rit die jullie nu hebben gereden toch niet te vergelijken was met de rit waaruit hij ontstond. Niet dat ik het erg vond. ’t Is zo leuk om een rit uit te zetten. Je ontdekt mooie en interessante plekjes. Zo is deze rit ook ontstaan. Toen ik de eerste keer de rit uitzette, wilde ik de deelnemers (niet uit de regio)) de kans geven om nog een stukje van Zeeland te zien dat binnen een aantal jaren niet meer aanwezig zal zijn, de Hedwigepolder. Bij de voorbereidingen liep ik ook nog tegen iets anders aan; de verdwenen polderdorpen.

Met de Terrassenrit van afgelopen zondag wilde ik jullie niet alleen de nodige terrassen voorschotelen, maar ook nog iets van een rode draad in de rit toevoegen. Die rode draad was dus de historie van de polders in Oost Zeeuwsch Vlaanderen in relatie tot de Schelde en de expansie van de haven van Antwerpen.

Samenvatting van de rit

De route startte bij de Petrus en Paulus Hoeve in Lamswaarde.

Van daar vertrokken we richting het plaatsje Paal en het even verderop gelegen Emmadorp. In Emmadorp is een bezoekerscentrum waar veel terug te vinden is over de historie van het gebied.

http://www.saeftinghe.eu/

Even later kom je in de nu nog droog liggende Hedwigepolder. Als het aan de Nederlandse en Belgische politiek ligt zal dat echter niet lang meer duren.

De bedoeling is om in 2019 de dijken door te breken en de polder onder water te laten lopen. De Hedwigepolder en ook de Prosperpolder zijn in het verleden ingepolderd door de hertog van Arenberg. In de onderstaande links kun je hier meer over lezen. Wil je er nog meer over weten, Google dan eens met als trefwoord "Hedwigepolder" en "Prosperpolder"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogin_Hedwigepolder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prosperpolder

In Prosperdorp maakten jullie een lus om de schuur bij de Prosperhoeve heen. Deze hoeve wordt nu gerestaureerd.

http://www.mow.vlaanderen.be/sph/antwerpen/fiche.php?od=22&act=4

Na Prosperdorp kom je nog door de gehuchten Saftinghe, Rapenburg en Ouden Doel. Deze polderdorpen staan op de nominatie gesloopt te worden ten behoeve van de uitbreiding van de Antwerpse haven. Van Ouden Doel reden jullie langs de dijk en kwamen bij de kerncentrale van Doel voorbij om even verderop links af te slaan en de plaats Doel in te rijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rapenburg_(Doel)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doel_(plaats)

De plaats Doel is al jaren een publiekstrekker. Door de leegstand van de huizen heeft het intussen de uitstraling van en spookstad gekregen. Het is moeilijk te typeren. Sinister? Luguber? Triest? Onwerkelijk?

De fotograaf Frank Viergever heeft een, naar mijn idee, pakkende reportage gemaakt.

http://www.frankviergever.nl/doel/

Van Doel gingen we naar Fort Lillo. Fort Lillo behoort tot de overblijfselen van de "verloren polderdorpen" genoemde plaatsen Lillo, Oorderen, Oosterweel en Wilmarsdonk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Lillo

Na Fort Lillo ging de route door een stuk vengebied om jullie de overblijfselen van de "verdwenen polderdorpen" te laten zien.

Eerst langs de intussen sinds 2010 al weer leegstaande GM / Opel fabrieken, gebouwd op de grond van het polderdorp Oorderen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oorderen

Naast de in onderstaande link genoemde Opel modellen werd er in de Opel fabrieken indertijd ook het aparte General Motors merk Ranger gebouwd. http://nl.wikipedia.org/wiki/General_Motors_Belgium

 

De Belgische RANGER, afgeleid van het Zuid-Afrikaans prototype, werd in Antwerpen voor de Europese markt gebouwd door General Motors Continental. De RANGER, die uitgerust was met Opel motoren, een viercilinder (1897 cc) of een zescilinder (2,5 liter en vanaf 1974 een 2,8 liter), en met een vierversnellingsbak werd aangeboden als gesloten auto met 2 of 4 deuren, later als Coupé met de 2,8 liter met dubbele carburator die 143 pk ontwikkelde. Een automatische versnellingsbak werd in optie aangeboden. De RANGER stond tot in 1976 in de catalogus

Na de Opel fabriek gaan we richting de kerktoren van Wilmarsdonk.

Helemaal duidelijk waarom deze toren niet gesloopt is indertijd, is het niet. Vermoed wordt dat de slopers de toren hebben laten staan om als schuil- en schaftruimte te gebruiken en men, toen het havengebied ingericht was, de moeite niet meer heeft genomen om 'm te slopen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilmarsdonk

Ook van het polderdorp Oosterweel is de kerktoren overgebleven. Alleen hebben ze in dit geval de gehele kerk overeind gelaten en is als monument bestempeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweel

't Is even zoeken hoe het werkt, maar in de onderstaande link is veel terug te vinden van de dorpen. En kijk, als (klassieke) autoliefhebber, ook eens naar de prachtige foto's uit de midden jaren 60.

http://everyoneweb.be/wilmarsdonk/

Na het havengebied voert de route via Ekeren naar de villadorpen Brasschaat (Mariaburg), Kapellen, Kapellenbos en gaan we via Kalmthout en Horendonk terug naar Nederland, waar het eindpunt bij Brasserie Lodge Visdonk in Roosendaal was.

Met de rit hoop ik jullie niet alleen de nodige terrassen te hebben voorgeschoteld maar ook nog wat van de omgeving te hebben laten ontdekken.

In onderstaande link staan nog wat foto’s die we hebben gemaakt.

http://www.mijnalbum.nl/Album=MT3SFAA8

Groeten

Ton van Spanje

 

This is Sliced Diazo Plone Theme