Jaarverslag 2016 Regio Zeeland / West Brabant

Wat hebben we allemaal gedaan?

In het achterliggende jaar hebben we kunnen genieten van 19 activiteiten, t.w. 7 clubavonden en 12 ritten/evenementen.

In chronologische volgorde:

1.      Op 1 januari begon ons seizoen met de Krasse K(n)arrenrit. Ondanks de kou kwamen er toch 9 auto’s (14 personen) opdagen. De rit eindigde, zoals gebruikelijk, bij Rika en Cees Verstraate, waar wij opgewacht werden met Glühwein en erwtensoep.

2.      31 Deelnemers verzamelden zich op 30 januari in Brasserie Zeelust in Westenschouwen om deel te nemen aan onze Nieuwjaarsbijeenkomst. Er was een wandeling gepland door het Westenschouwense natuurgebied  met na afloop een stamppotmaaltijd. Net als verleden jaar was de organisatie in handen van Ria Voss. Tevens werd in een presentatie het voorgaande jaar onder de loep genomen en werd de financiële begroting over 2016 toegelicht. De wisselbeker voor de kanjer van 2015 werd uitgereikt aan Kees Aarnoutse van Garage Touw.

3.      Op 26 februari, onze eerste clubavond dit jaar, mochten wij Daan en Maarten Peters ontvangen die dit jaar voor de 17e keer meededen aan de Tulpenrally! Er waren 31 bezoekers aanwezig om de ervaringen van Daan en Maarten te delen.

4.      18 Maart was het o.l.v. Ria Voss bloemschikken voor 12 dames; gelijker tijd genoten 15 heren van foto’s en films, gepresenteerd door Cees Verstraate.

5.      De Openingsrit op 9 april was dit jaar in handen van Jan en Ineke Hellings en Joop en Rhea Bremer. De rit, waar 48 deelnemers zich voor op hadden gegeven (24 auto’s), werd verreden  over Goeree Overflakkee en Tholen/West-Brabant.

6.      Op de sleutelmiddag 16 april werden we weer ontvangen (32 personen) bij Garage Touw door Kees en Thom Aarnoutse. De werkzaamheden varieerden van remblokken vervangen, remmen ontluchten van een MGB tot het opheffen van speling in de achterbrug van een MGA.  Ook onze leden Cees, Leo, Theo en Sandrina droegen hun steentje bij.

7.      22 April hadden we o.l.v. Hans Dekkers de Quizavond. De auto- en algemene kennis werd van 13 leden danig op de proef gesteld.

8.      Van 9 t/m 13 mei gingen 18 leden (9 auto’s) op pad met Rika en Cees Verstraate voor de jaarlijkse Midweek. Ditmaal was de basis in De Rijp (West-Friesland) met diverse ritten en een bezoek aan het Zuiderzee Museum in Enkhuizen.

9.      Op de clubavond van 20 mei kwam Pel de Haas een presentatie houden over de SU-benzinepompen. Hij legde uit waarom ze regelmatig stukgaan en middels een stukje elektronica weer prima functioneren. Aanwezig waren 14 leden.

10.   29 Mei organiseerden Hans Dekkers en Peter Machielsen MG Cars & Coffee in combinatie met de actie MG-rijders gezocht. Deze actie was bedoeld om niet-leden en leden die zelden naar bijeenkomsten kwamen uit te nodigen om deel te nemen aan deze dag. De start was bij Brasserie de Berk in B.o.Z.; het eindpunt op de Boulevard; 28 leden (14 auto’s) deden mee en 6 personen (3 auto’s) van buiten de club waren op de uitnodiging ingegaan.

11.   Van zaterdag 25 juni t/m zaterdag 2 juli vertrokken Hans en Els Dekkers met 17 equipes voor een 8-daagse tocht naar Noord-Frankrijk. Onder de  naam Fleur de Lys , journey through the north of France reden ze tochten langs krijtrotsen en o.a. de Seine vallei.

12.   De Terrassenrit was dit jaar in handen van Joan van Houwelingen. De rit startte bij het Oliegeultje in Burghsluis en ging via Vliegveld Midden-Zeeland (voor de lunch) naar het eindpunt: Hotel Van der Valk in Middelburg. Totaal 32 auto’s (64 personen) hadden zich hiervoor ingeschreven.

13.   Secret Gardens was de titel van de rit die op 3 september gereden werd en was uitgezet door Hans en Els Dekkers. 22 Auto’s (44 personen) deden mee met deze rit die begon bij de Jorissenhoeve in Schijf. Via de wijngaard Dassemussen, waar de lunch werd geserveerd gingen de deelnemers naar het eindpunt: de tuinen van Laura Dingemans in Heerle.

14.   Hans en Els Dekkers  hebben op 14 september een Indian Summer Picknick ingelast waar 10 leden (5 auto’s) spontaan aan deel namen. De locatie was Boven Sas in Steenbergen.

15.   Jacques Telgenkamp en Johan de Smidt zorgden ervoor dat we op 25 september konden deelnemen aan een rit in Zeeuws-Vlaanderen, de Nazomerrit. Totaal 21 auto’s (41 personen) verschenen aan de start in Brasserie de Westbeer in Terneuzen wat ook het eindpunt was. Tussendoor werd er geluncht in Paviljoen ’t Schor in Paal.

16.   Op de clubavond van 30 september was er geen speciaal item. Er werd nagepraat over de vakantie en Carlo van Gilse werd voorgesteld als de nieuwe coördinator. 15 Leden waren aanwezig.

17.   Bezoek aan het Louwman Museum in Den Haag en aan Joop Stolze Classic Cars in de Lier vond plaats op 8 oktober en was geregeld door Joan van Houwelingen. Dit was een extra activiteit die niet op de kalender stond omdat enkele ritten gecanceld werden. 19 Deelnemers maakten hiervan gebruik.

18.   Op 15 oktober waren we te gast bij Autoschade Van Den Berg in Vlissingen. Iedere deelnemer (11 leden) werden in de gelegenheid gesteld om onder begeleiding van de deskundigen hun auto onder handen te nemen. Tevens was er een bedrijf aanwezig met diverse poetsmiddelen   en demonstraties. Ook iemand die leerbeschadigingen in interieurs weer als nieuw maakte liet de mogelijkheden zien.

19.   Op vrijdag 28 oktober kwamen Guusjan Ideler en Thom Aarnoutse verslag doen van de rit naar de Noordkaap, die zij maakten in het kader van het goede doel (Serious Request).
Totaal 29 leden waren aanwezig.

20.   Op de clubavond van 25 november werd het nieuwe programma voor 2017 besproken. Door de aanwezigen (21 leden) werden suggesties gedaan om de thema-avonden te vullen.

21.   Algemeen: Pieter van Vloten is dit jaar gestopt met het aanschrijven van nieuwe regioleden. In zijn plaats is Rika Verstraate bereid gevonden om in het team plaats te nemen en de werkzaamheden van Pieter voort te zetten.

22.   Samengevat kunnen wij zeggen dat het weer een geslaagd MG-jaar is geweest. Wij bedanken iedereen die geholpen heeft om dit te realiseren.

Joan van Houwelingen en team,
Regio Zeeland/West-Brabant.