Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Hoogzomerrit 23 juli 2017

54 equipes verzamelden zich bij "De Vliethoeve" te Bodegraven om gezamenlijk naar het Healey museum te Vreeland via allerlei binnenweggetjes te rijden. Voor de foto's van deze rit zie Gallery

Hierbij een film over deze rit klik hier

Hoogzomerrit MGCC Regio West : op zondag 23 juli 2017.
met o.a. bezoek aan het Austin Healey museum, of wat er aan vooraf ging.


Om onze trouwdag te vieren, hadden Henny en ik op 30 september  2016 een tafeltje geserveerd in Restaurant “De Heerenkeet” aan het haventje  bij Kerkwerve in Zeeland, met prachtig uitzicht over de Oosterschelde.
Bij het oprijden van het parkeerterrein, parkeerde ik mijn “bescheiden” auto(geen MG ) naast een prachtige two-tone Bentley Continental S met bouwjaar 1962.
We worden keurig naar onze tafel verwezen. Terwijl ik plaatsneem valt het oog van degenen die aan het tafeltje naast ons zitten op het kleine MG-speldje dat ik altijd op mijn revers draag. Direct een aanleiding om een praatje te beginnen. Zo u bent bekend met het merk MG merkte de heer ik kwestie op.
Nou kon ik dat moeilijk ontkennen. Maar aangezien de vraagsteller een heer op leeftijd was met bijbehorende dame, pareerde ik, dan ben U waarschijnlijk de eigenaar van de Bentley, hier op het parkeerterrein.
Inderdaad wij doen een weekendje Zeeland was zijn antwoord. Aangezien het stel zonder reservering was binnen komen vallen, moesten zij hun tafeltje om 20.00u vrij maken, terwijl de maaltijd nog niet beëindigd was. U begrijpt het al, de twee voegden zich bij ons aan tafel en de basis was gelegd voor een uiterst geanimeerde avond.
Al snel bevond de heer, die zich voorstelde als Hans Kalkman, zich op zijn praatstoel.
En van het één kwam het ander. Zo vertelde hij dat hij in 1955 mede aan de wieg heeft gestaan van de geboorte van onze  roemrijke vereniging. Helaas zo vertelde hij, dwong zijn werk hem al snel Nederland te verlaten, voor een functie in het Verre Oosten.
In de oudst bekende ledenlijst van 1959 komt zijn naam dan ook niet meer voor.

Opvallend daarbij was, zijn kennis over het bierconcern en de verhalen over zijn “vrindje” Freddy Heineken. Hierdoor veronderstelden wij dat hij voor dat merk was uitgezonden.
Later bleek echter dat hij fortuin had gemaakt in de houthandel.  Maar dat hij deel uit maakte van een toen al gebruikelijk Old boys netwerk.
Want dat van dat fortuin was wel duidelijk, behalve de Bentley, was/is hij bewoner eigenaar van het landgoed Groot Kantwijk in Vreeland.
Toen hij tevens vermeldde dat op zijn terrein het Austin-Healey museum is gevestigd, wist ik meteen  dat ik zou proberen, deze locatie in te passen in een MG West rit.

De heer Kalkman liet tevens weten dat in diverse verhuisdozen in zijn kelder, waarschijnlijk interessante documentatie aanwezig is, uit de begin tijd van de MG CC. Juist op dat moment was bekend geworden dat MGCC haar archief had gecentraliseerd  en professioneel had ondergebracht in  het provinciaal museum in Zwolle en dat onze archivaris Henk Beijer best  geïnteresseerd zou zijn in de MG stukken van het Kalkman archief.

Zo bracht ik Henk Beijer op de hoogte van mijn ontmoeting met Kalkman en bracht
Kalkman mij in contact het Hans van de Kerkhof  (mede)eigenaar/conservator van het
AH museum. ( de zgn. win/win situatie )
Nadat Roel Stassen groen licht had gegeven aan ons plannetje en hier voor een datum in de zomer van 2017 had geprikt, konden Edward Zwier en ik aan de slag om de rit die jullie j.l. zondag hebben gereden, verder uit te werken en te organiseren. Natuurlijk wil ik onze beide partners Marjon  & Henny niet vergeten, zij hadden een onmisbaar aandeel in het geheel.

Alles over het AH museum nog eens nalezen!. Ons gewaardeerd ere-lid Pim v.d. Veer heeft een boeiend artikel geschreven  over dit juweeltje onder de automusea in ons onvolprezen MG-nieuws, oktobernummer 2015. Maar natuurlijk ook de gepubliceerde ritverslag(en).

Evert Reedijk

 

 

Weerbericht:

Zonnige perioden, hier en daar een bui.

Meer hier dan daar, want het begon goed, maar na het bezoek aan het Healey Museum, kregen we toch even de volle laag en moesten zelfs stoppen om heel snel de kap erop te zetten.

De ZOMERRIT was uitgezet door Edward en Marjon Zwier. Het intermezzo bij het Austin Healey Museum, was verzorgd door Evert ( met Scheidsrechtersfluitje) en Henny Reedijk.

Een compliment voor Edward en Marjon, dat zij de gasterie de “Vliethoeve” bereid gevonden hadden om speciaal deze dag nog voor ons open te blijven, want zij hadden oorspronkelijk al vakantie

In het museum stonden tal van Healeys, prachtige wagens, die ik al van jongs af aan bewonderd heb.

Voor vertrek konden we aangeven of we gebruik wilde maken van de lunch in het museum, en ik moet zeggen, het was goed verzorgd, broodjes met diverse soorten beleg en heerlijke kroketten, het zouden zomaar “Kwekkeboom” geweest kunnen zijn. Mijn vermoeden bestaat dat Henny hiermee ook druk betrokken is geweest.

Evert had ervoor gezorgd, dat er een prijsvraag ingevuld kon worden, met een “trophee” voor de winnaar. Moeilijke vragen, maar Henk en Michelle van Uffelen had op 1 vraag na alles goed. Een van de vragen was hoe Healey voluit heette en wat de letters C.B.E. betekenden. Antwoord: Donald Mitchell Healey, “Commander of the British Empire”

Na de aftrap uiteraard geopend door ons aller Roel, werd er een korte briefing gehouden door Edward en Evert.

Er gingen 54 equipes van start, ik ben jaloers Edward, want zoveel hebben wij er bij de “Bikkelrit”nog niet gehad. Wellicht komt dat nog eens. Een gevolg was, dat Edward een tekort aan routebeschrijvingen had, maar dat werd opgelost.

Via de “Borrufse Meije” ( zo noemen ze dat daar) een riviertje dat voor de afwatering zorgt van het gebied naar de Oude Rijn, ging het richting Woerdense Verlaat.

Als jullie op de fiets nogmaals daar zouden komen, bij de watertoren kun je een fietspad inslaan, wat tussen de plassen door naar de overzijde en uitkomt in Nieuwkoop, erg leuk om daar te fietsen. Het is maar een tip en hij is gratis voor lezers van dit essay.

Een Verlaat is een sluis en deze is in 1448 aangelegd in het riviertje de Grecht, die weer uitkomt op de Kromme Mijdrecht. De sluis lag in 2 gewesten, Holland en Utrecht en vormde daar de grens tussen deze 2 gewesten.

Breukelen, Vecht in het Latijn Fectio, zo heb je de Overijsselse Vecht, ook mooi, dit is de Utrechtse Vecht, die begint bij de Weerdsluis in Utrecht en loopt tot Muiden, ong. 40 kilometer.

Het gebied is rijk aan Landhuizen, allemaal gebouwd door rijke vennoten van de VOC, in de Gouden Eeuw. Loenen, Loenersloot, Vreeland, Austin Healey Museum.

Ik denk dat iedereen er erg van genoten heeft.

Met veel gein kwamen we langs het “Gein”bij Abcoude, Plens, Regenbuitje, wat heet !!!!! Als de sodemieter het kapje erop.

Langs de Amstel bij Ouderkerk, daar heb je een eetcafé, “de Zwarte Kat” en weet je wat ze daar serveren?  “JUIST”

Via Nes en Uithoorn en Amstelhoek kwamen we langs de Kromme Mijdrecht, een riviertje dat zijn naam ontleent aan Mijdrecht en omdat hij zo krom is.

Vrouwenakker vernoemt naar het feit dat er veel vrouwen op de akker waren.

Van Noorden naar Nieuwkoop en Zwammerdam, daar kwamen we nog over wegen die wij, Joop en ik, gebruikt hadden voor een grensbenadering bij een Bikkelrit van een jaar of 2, 3 terug.

Het was toen nog maar een kippen eindje naar de “Vliethoeve”, waar in een gemoedelijke sfeer nog na geklets werd en een drankje genomen.

Al met al een geslaagde dag. Tot de volgende keer maar weer.

 

Gr. Wim en Pinet. 

This is Sliced Diazo Plone Theme