Jaarverslag Regio Oost 2016

Samenvatting van alle activiteiten van Regio Oost in 2016.

Het regioteam,

Binnen het regioteam hebben zich in 2016 geen wijzigingen voorgedaan.

Het team is als volgt samengesteld:

Joop Marinus:                      Regiocoördinator
Jan Sanderman:                  Clubblad MG-Nieuws
Petrie te Winkel:                  Website en notulen
Hendrik-Jan te Winkel:        Ritten coördinator
Jan Hunink:                         Thema coördinator

Club onderkomen,

Na 1 jaar te gast te zijn geweest bij café restaurant De Zegger heeft deze stichting op 20 december 2015 haar deuren gesloten. Na diverse locaties te hebben bezocht is de keuze voor ons nieuwe clubonderkomen gevallen op Herberg De Pot in Markelo. Op 19 februari 2016 hebben wij daar onze eerste thema avond gehouden.

In 2016 zijn de volgende activiteiten georganiseerd:

Annuel Dinner.
Op zondag 17 januari heeft regio Oost het Annual Dinner georganiseerd bij restaurant “Het Wapen van Delden” in Delden. Wij hebben daar gebowld met gebruikmaking van 4 bowlingbanen. Het diner is een uitgebreid wereldbuffet met dessert en koffie na. De sfeer is goed en er worden weer plannen gemaakt voor het komend jaar. Een geslaagd begin van 2016.
Aantal deelnemers 45

Ladies Day
Op 21 mei is een Ladies Day georganiseerd door Petrie te Winkel en Mary Sieverink.Dit jaar gaan 13 MG-dames een dagje uit naar Kampen. De MG dames reizen met de trein via Zwolle. Na de koffie volgt een rondleiding door de stad. Ter afsluiting van de dag volgt een etentje bij de “Plantage” in het hart van Kampen. De dames kijken terug op een gezellige dag.
Aantal deelnemende dames 13.

Ritten
Er zijn negen ritten georganiseerd, een Paasrit, Landelijke rit, Pinksterrit, Goede doelenrit, avondrit, weekendrit, barbecuerit en 2 regionale ritten.

Paasrit
Op 28 maart is de Paasrit met Paasbrunch gereden. Startplaats is “t Witte Hoes” in Rijssen. De weersvoorspelling is zoals je bij een vroege paasdag mag verwachten. Nat en Koud. Toch zijn er 35 gasten aanwezig bij onze eerste rit in dit jaar. De meegebrachte lekkernijen voor de paasbrunch worden bij de startlocatie afgegeven. Na de ochtend rit komen we aan bij ons clubonderkomen De Pot in Markelo. Er is evenals in voorgaande jaren, door de dames een mooi en uitgebreid buffet neergezet. Er zijn dan ook vele lekkernijen meegenomen. Sommigen hebben er veel energie ingestoken en zijn op een leuke wijze creatief bezig geweest. De sfeer is erg gezellig. Eindlocatie is “’t Hoogspel in Delden”.
Aantal deelnemende equipes 18

Landelijke rit
Op 10 april is de Landelijke rit gereden, de Veendorpenroute. We starten bij recreatieoord ‘n  Kaps in Tubbergen. De weersvoorspelling is niet goed maar gelukkig wordt het gaande de dag steeds beter. De rit van ongeveer 80 km lang brengt ons voor een deel door Duitsland. Eindpunt is weer ’t Kaps in Tubbergen. Aan deze rit hebben vele leden uit andere regio’s meegereden. Na afloop blijven een aantal deelnemers een hapje eten. Een leuke afsluiting van een mooie dag.
Aantal deelnemende equipes 40

Pinksterrit
Op 16 mei is de Pinksterrit gereden. Startplaats is café restaurant Evers in Haaksbergen. Deze keer een klavertje vier rit. Vier ritten met elk een eigen type beschrijving, een met straatnamen, een bol-pijl, een kaartlees en een met foto’s. Mooie ritten met tussen elke rit de gelegenheid om iets te drinken of een hapje te eten. Een mooie gelegenheid om de contacten aan te halen met andere leden. Een zeer geslaagde dag met veel positieve reacties van de deelnemers.
Aantal deelnemende equipes 27

Goede doelenrit
Maandag 6 juni heeft regio Oost een goede doelenrit georganiseerd voor de Stichting Aveleijn in Enschede. De cliënten van Stichting Aveleijn schenken de bezoekers van restaurant De Wattez koffie, thee of fris. Ook zijn er deelnemende cliënten van de buurtsuper in Lonneker.
Het is deze dag prachtig mooi weer zodat met open kap gereden kan worden. Wij hebben de rit gereden met 19 cliënten en 2 vrijwilligers. De rit gaat van de Roessingsbleekweg via het Twentekanaal, Hengelo/UT, Enschede Noord, Lonneker, Oldenzaal en terug. Er zijn vele MG’s aanwezig maar ook andere merken oldtimers zoals een Volvo, een Citroen vrachtwagen, een Citroen GS en een A-Ford. Geweldig leuk om te zien hoe de cliënten van Aveleijn en chauffeurs van de rit genieten.
Aantal aanwezige oldtimers met chauffeur 21

Avondrit
Op 18 juni is de avondrit gereden. Startplaats is Hotel de Zwaan in Delden. Het weer is vreselijk         nat en koud. Maar de sfeer onder de deelnemers is goed. Een romantische rit in de avonduren welke gereden is volgens het bolletje - pijltje principe. Bij de eindlocatie ’t Mölke in Zuna wordt nog lang na geborreld. Een zeer geslaagde rit ondanks het slechte weer.
Aantal deelnemende equipes 12

Weekendrit
Op 15, 16, en 17 juli is de weekendrit gereden. Startplaats is ons clubonderkomen De Pot in              Markelo. We overnachten in Landhotel in Diever. Dag 2 wordt een mooie rit gereden met een lunch en een bezoek aan een museum. Dag 3 na het ontbijt beginnen we aan de terugreis. We bezoeken het smalspoor museum in Erica. Na de lunch weer verder naar de eindlocatie De Pot in Markelo. Een zeer geslaagd weekend mede door de mooie routes uitgezet door de organisatoren.
Aantal deelnemende equipes 12

Barbecue rit
Op 20 augustus is een barbecue rit georganiseerd. We starten bij Hotel Prinsen in Haarlo. Voor deze rit is een TYRE file beschikbaar gesteld aan de deelnemers om zo de rit met navigatie te rijden. De ochtend rit brengt ons bij de lunchlocatie Hotel De Wildenborcherhof in Vorden. Hier wordt een gezamenlijke lunch gebruikt. Na de lunch is er gelegenheid voor een behendigheidsspel met bouten en moeren. De middagrit brengt ons bij Hotel restaurant De Nachtegaal in Haaksbergen. Hier kunnen de deelnemers genieten van een goed verzorgde barbecue.
Aantal deelnemende equipes 22

Tourrit
Op 18 september is een tourrit gereden. De start is bij Restaurant Denekamperdijk 59 in Losser. Een route met veel variatie en slingerweggetjes voert ons door Twente en een deel van Duitsland met een bezoek aan Bad Bentheim. Eindpunt is weer in Losser.
Aantal deelnemende equipes 17

Tourrit
16 oktober is alweer de laatste rit van dit seizoen gereden. We starten bij onze clublocatie in Markelo en het is prachtig weer. De opkomst is met 20 equipes dan ook erg goed te noemen. Via de Markelose berg rijden we over prachtige smalle weggetjes via de Lochemse berg en de                      bossen rond Barchem richting Ruurlo. Hier bezoeken we Annie Cactus. Er blijken niet alleen cactussen, maar ook een modelspoorban, een minimuseum en een indianen tentoonstelling te bezichtigen. Eindpunt is weer in Markelo.
Aantal deelnemende equipes 20

Thema avonden

Er zijn 4 Thema avonden georganiseerd.

De Cotswolds
19 februari is de eerste thema avond in onze nieuwe clublocatie De Pot in Markelo. In augustus 2015 zijn 4 equipes naar de Cotswolds geweest. De gehele reis wordt gepresenteerd met alle bezochte locaties waaronder tuinen en museums. Ook wordt er een film vertoond van de reis. Onder de vele aanwezigen zijn ook leden van andere regio’s en is er veel belangstelling voor de documentatie van de rit. De avond is druk bezocht, het is dan ook een gewild onderwerp bij onze vele MG clubleden.
Aantal aanwezigen 56

MGB registers
Vrijdag 14 april is Jos Neuteboom, regio coördinator van IJssel-Vecht onze gastspreker.Jos geeft uitleg over het doel van het register. Jos heeft voor deze avond het complete MGB register meegenomen zodat een ieder kan zien of zijn MGB is geregistreerd en zo ja wat er in het register staat.Jos vertelt ook iets over het “British Motor Industry Heritage Trust Certificate en doel hiervan.Na afloop heeft Jos nog vele vragen van de leden beantwoord.Ondanks dat de beamer het laat afweten is Jos er in geslaagd om een boeiend verhaal ten gehore te brengen.
Aantal aanwezigen 19.

Legervoertuigen
Op 18 oktober is regio Oost te gast bij Dijkstra Plastics. Auke Dijkstra geeft een rondleiding langs de vele legervoertuigen die hij verzameld heeft, tanks, vrachtwagens en legerjeeps. Achter elk voertuig zit wel een mooi verhaal. Alle aanwezige voertuigen worden rijdend gehouden of gerestaureerd om ze rijdend te krijgen. De rijdende voertuigen nemen regelmatig deel aan evenementen. Een prachtige verzameling.
Aantal aanwezigen 20

Classic Car virus
18 november geeft ons regio lid Henk Mooi een presentatie over klassieke automobielen.Henk heeft van jongs af aan vele folders en artikelen over klassieke auto’s verzameld. Voor de pauze verteld Henk over de klassiekers die indruk op hem gemaakt hebben of op enige manier zijn bijgebleven vanwege een bijzonder verhaal.Na de pauze gaat het over de geschiedenis van Bugatti. Een zeer boeiende avond die druk bezocht is.
Aantal aanwezigen 38

Club avonden
Er zijn twee clubavonden geweest.
Op 18 maart, 20 mei zijn de clubavonden geweest. We praten die avonden over allerlei onderwerpen en nog de te verwachten evenementen.
Aantal aanwezigen 11 en 8 personen

In de maanden juni, juli, augustus en december zijn er geen club avonden geweest.

Regio Oost heeft eind 2016 ongeveer 160 leden.

Het regio team bedankt een ieder die zich in 2016 heeft ingezet voor de organisatie van de diverse evenementen en/of ritten.

Het regioteam.