Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Clubavond 20 april 2018 Presentatie door Peter Soons "Vullen van de veerbollen van een MG-F met stikstof"

Op de clubavond van 20 april verzorgde Peter Soons een presentatie over het vullen van de veerbollen van de MGF met stikstof. Hiervoor heeft hij een techniek ontwikkeld om het eigenlijk niet navulbare bovenste deel van de veerbol waarin voldoende gas hoort te zitten na te vullen.

De aanleiding;

MG-F rijders kennen het allemaal. Na verloop van tijd staat “hun trots” te laag op zijn wielen. Verkeersdrempels veroorzaken bodemschade. Tijd voor bijvullen van de veerbollen. De MGF veerbollen kennen een dubbele vulling; gas(stikstof) en speciale vloeistof. Beide stoffen zitten in aparte door rubber gescheiden compartimenten. Door het toevoegen van extra vloeistof komen de bollen en de auto weer op hoogte. Omdat de gasvulling langzaam minder wordt kan dit verlies aan gas(stikstof) een aantal keren gecompenseerd worden door extra vloeistof toe te voegen. Resultaat: meer vloeistof en steeds minder stikstof! Dit gaat gepaard met een langzaamaan minder wordend veervermogen tot dat de auto keurig op hoogte staat maar nog nauwelijks vering heeft! Iedere MG-F rijder zal hier vroeg of laat mee geconfronteerd worden! Een uitdaging voor Peter Soons. Op zoek naar de oorzaak en nog belangrijker de oplossing, naar een techniek om de gas(stikstof)vulling bij te vullen. Peter neemt ons mee in de puzzeltocht en zijn oplossing en zal zijn zelf ontwikkeld stikstof bijvulstation demonstreren. Prachtige techniek zodat onze MG-F niet alleen op hoogte staat maar ook goed veert! Op deze avond was is er veel te zien en te voelen!

Verslag clubavond 20 april Gasbollen MGF navullen met stikstof.

Met een duidelijke Powerpoint presentatie lukt het Peter Soons om ook aan de niet technisch onderlegden onder ons duidelijk te maken wat de problemen zijn met de oudere veerbollen van de MG-F. Zoals een fietsband zonder lek te zijn toch langzaam leegloopt is ook de stikstof van het bovenste deel van de gasveerbollen naar verloop van tijd verdwenen. Compenseren met meer vloeistof in het onderste deel van de veerbol zorgt wel voor voldoende hoogte van de MG, echter de vering is verdwenen! Gas(stikstof) zorgt voor een goede vering, vloeistof is echter keihard! Aan het steeds bijvullen met vloeistof komt daarom een eind. Peter vertelde dat Dunlop die de bollen voor MG produceerde, deze voor 10 jaar garandeerde. De meeste veerbollen doen het echter al ruim 15 jaar! Tijd voor een oplossing! Om de origineel niet navulbare gasbollen te toch te vullen heeft Peter Soons een techniek ontwikkeld. Door de gasveerbol aan de bovenzijde te voorzien van een ventiel en het bouwen van een speciaal gasvulstation (zie foto in MG nieuws van april) is dit alles toch mogelijk! Na een korte pauze ging het gordijn open en zagen we vol in het licht “Een MG-F aan een stikstof infuus” Ook was er een opstelling te zien waarmee ieder met eigen voet-spierkracht de werkingsverschillen van een slecht/niet werkende veerbol kon voelen en  vergelijken met een goed werkend exemplaar. Onze MG-F’s kunnen weer goed verend de toekomst aan. De presentatie werd daarna voortgezet door gewoon te kijken en vragen aan Peter te stellen.

Peter zeer bedankt!                                                          Meer info; psoons@zonnet.nl

29-04-2018/JW/

This is Sliced Diazo Plone Theme