Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Themaavond MG types MG Y, YT, YB en de Magnettes ZA en ZB

Een week later dan gebruikelijk (nu op de vierde in plaats van de derde donderdagavond) is er deze regioavond met het thema 'De naoorlogse small saloons van MG'. Deze themaavond is gewijd aan twee specifieke MG types n.l. de naoorlogse small saloons. Ofschoon iedereen weet dat het accent bij MG altijd gelegen heeft op sportieve open wagens zijn er ook altijd gesloten typen aangeboden en verkocht. Zoals voor de tweede wereldoorlog de MG's typen SA, VA en WA beschikbaar waren en hun weg vonden naar het beter gesitueerde koperspubliek, zo moest er na de oorlog weer iets opgebouwd worden aan luxe modellen. Voor deze themaavond zijn er wat ervaringsdeskundigen uitgenodigd om te komen vertellen over deze small saloons. Zo zal onze voorzitter Vivian Vleeshouwer en clublid Willem vd Veer vertellen over hun MG Y. Voor De MG Magnettes is registerbeheerder Jos van Tienen komen vertellen.
Wanneer 18-07-2014
van 19:30 tot 22:00
Waar Stadscafe Stroomberg Brink 1 te Zwolle
Naam
Telefoonnummer 0640135592
Voeg agenda-item toe aan kalender vCal
iCal

Direct na de tweede wereldoorlog moest. de Engelse oorlogsindustrie weer omschakelen naar hun oude business. Voor de automerken Wolsely Riley, Morris en MG, behorend tot de Nuffield Organisation van William Morris gold hetzelfde.

Zo startte MG de eerste autoproductie weer op met een MG Midget TC. Dit was een doorontwikkelde Midget MG TB van 1939. Doordat England helemaal van scratch af aan moest worden opgebouwd en er een tekort bestond aan alles werd er eerst geproduceerd voor de export. Dit leverde valuta op de oorlogsschulden terug te betalen. Als een fabriek staal en andere grondstoffen nodig had dan werd dat spaarzaam verstrekt mits er exportproducten van gemaakt werden. Vandaar de reden om te kiezen voor een opgepoetst, reeds bestaand model als de MG Midget TC.

Voor de gesloten wagens ging men kijken wat er al binnen het concern beschikbaar was. De opdracht aan de ontwerpers was namelijk zeer duidelijk; gebruik onderdelen welke binnen het Nuffield concern al toegepast worden en verbeter iets aan de gangbare prestaties. Op deze wijze is de MG Y in 1937 ook tot stand gekomen. Van Morris werd een carrosserie van de Morris 8 als uitgangspunt genomen. Er werden vernieuwingen toegepast welke zojuist beschikbaar kwamen. Dat waren de onafhankelijke voorwielophanging en een verbeterd stuurhuis volgens  het 'rack and pionon ' principe. De motor werd gekozen voor een XPEG motor dezelfde als in de MG TC. De binnenzijde van de wagen werd uitgevoerd volgens de aloude Engelse saloontraditie; veel warm houtwerk, leer en  wollen tapijt. Deze MG Y  had 4 zitplaatsen en een standaard schuifdak. Dit model werd in iets gewijzigde samenstelling ook uitgebracht als Wolsley en Rily. Ieder merk gaf wat andere accenten aan deze small saloon welke in 1947 op de markt verscheen met wat kleine onderlinge verschillen.  De export van dit type ging naar de zogenaamde Gemene Best landen, Amerika en continentaal Europa. Later is de MG Y en haar opvolger, de YB, ook beschikbaat gekomen voor de interne Engelse markt.

Ook is er voor de export nog een open tourer, de MG YT, op de exportmarkt gebracht. Deze wagen had veel weg van de dan inmiddels uitgebrachte MG Midget TD. Deze YT heeft 4 zitplaatsen, dus bestemd voor het gezin. In de pers kreeg dit model wel de Nick name van 'rijdende badkuip'.

Om de concurrentie bij te blijven is er vanaf 19 ?? een verbeterde opvolger gekomen. Dit werd de MG YB.

 

   

 

This is Sliced Diazo Plone Theme