Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Verslag enerverend Spridgettreffen

 

Vrijdag 5 juni; Bijtijds op pad voor een lekker ritje naar Weiskirchen Duitsland. 400 km tuffen langs B-wegen met een gangetje van circa 80 km per uur. Hoelang doen we erover? Nou, zo’n 7 uur met dit tempo. Mooi weer erbij, niet te warm en niet te koud en natuurlijk zonder kap. pech onderweg saarlandAf en toe stoppen om de benen te strekken en een bakje leut. Bij Wesel de snelweg genomen om het drukke Ruhrgebied rondom Düsseldorf en Keulen enigszins sneller achter ons te laten. Bij Euskirchen de snelweg weer af en warempel, de wegen beginnen avontuurlijker te worden. Omhoog en omlaag, en we snorren gemoedelijk voort. Hé, daar komt een lekker klimmetje. Mn karretje begint er moeite mee te krijgen. Terugschakelen naar de drie en daar gaat ’t weer. Wat is dit nu? De temperatuur loopt snel omhoog en de trekkracht wordt ook duidelijk minder. Shit, dit gaat niet goed, veel te warme motor en wat een gek gepingel uit het vooronder. Stoppen, en snel ook. Mazzeltje dat die een bushalte precies op de plek ligt waar we moeten stoppen. Even nadenken. De motor heeft nauwelijks 2000 km gelopen, daar kan het niet aan liggen. Defecte bougie? Lekke radiator vanwege het snelle oplopen van de temperatuur? Mijn bijrijder Cees en ik denken allebei hetzelfde, het lijkt wel een klep. saarland-1Dat geratel lijkt niet gezond. Laten we maar eerst een broodje nemen, dan kan de motor afkoelen. Lekker broodje heeft mijn meisje gemaakt, daar lust ik er nog wel eentje van. Drankje erbij en mijn lunch is kompleet. Aha, de motor heeft nu een gezonde temperatuur, starten maar. Rochel, rochel, da’s niet goed. Wat een gek bijgeluid. Het lijkt op een #@$&^^&^^*@#klep. Wel @%#$**%, shit,shit,shit. Hoe kan dat nou? Laten we maar de KNAC inlichten. Ring, ring, met de ANWB alarmcentrale. Fout nummer? Nee hoor, wij werken ook voor de KNAC. Wat is uw kenteken, uw naam, wat is er aan de hand, pech? ADAC kan hulp bieden, ik bel u zo terug. Inderdaad wordt er snel gereageerd. De ADAC is al onderweg. Het duurt wel een uurtje, maar daar is dan de redder in onze nood. Hallo, ich bin der Sepp. Hé, das ist ein schöne auto, so einer möchte ich auch gern haben. Nein bitte, sie möchten ihn gern reparieren. Na een uurtje gaf hij het op. Van alles geprobeerd en wat ons al vanaf het begin duidelijk was, begon hem nu ook te dagen. Afslepen die handel. Eind van ons reisje naar het Saarland. Had ik mijn Midget nu maar meegenomen, die doet het altijd. Een Frogeye van 50 jaren oud met een verse motor is blijkbaar niet betrouwbaar genoeg. Dat kreng heeft altijd wat anders, net een oud wijf. Dacht ik dat ie helemaal gerestaureerd en gedresseerd was, blijft ie nukkig. De KNAC heeft een idee. Wij bieden u vervangend vervoer. Hupsahee, de Frogeye achterop de ADAC aanhanger en wij naast de monteur. Aardige kerel, die monteur, net zoals alle Duitsers die wij deze dagen gingen ontmoeten. Ze hadden het met ons te doen. Nadat de auto in een garage ergens op het platteland was ondergebracht voor repatriëring naar huis, begon het wachten op vervangend vervoer. De pech begon om een uur of twee. Uiteindelijk werden wij om 21 uur opgehaald, ja, ja, door een privé chauffeur of eigenlijk een privé coureur die met 190 over de snelweg scheurde. We reden helemaal weer retour naar Euskirchen om daar een splinternieuwe Ford Mondeo in ontvangst te nemen. saarland-2009-2Lang leve de KNAC. Toch maar naar Weiskirchen, naar het Spridgettreffen van onze Duitse vrienden. Even proberen op de snelweg of die Ford ook 190 haalt. En warempel, dat kon die. Later ging de snelweg over in een gewone weg met veel snelheidswisselingen. Dan weer 70, dan weer 100, dan weer 90. En ja hoor, flits… shit…. Die betalen we samsam. Om 00.00 uur kwamen we dan eindelijk aan op de camping. De beheerder was zo vriendelijk de poort te openen en vond het geen enkel probleem dat we in het donker de tent wilden opzetten. Dat deed mij denken aan mijn dienstijd, net zoiets als met de ogen dicht een geweer de- en monteren. Jammer dat de bar al was gesloten, wij hadden wel een pilsje verdiend. In de loop van dit weekend kwamen we er achter dat waarschijnlijk alle inwoners van het Saarland bijzonder vriendelijk waren, of het kwam door de Midgets en Sprites waar wij ons steeds tussen bevonden. Op zaterdagavond tijdens het diner bracht zelfs de burgemeester een toast uit op onze Sprites en Midgets. Zoiets zie ik nog niet in Nederland gebeuren. Uiteindelijk hebben wij een fantastisch weekend gehad met veel regen en weinig zonneschijn. Circa 60 equipes uit binnen en buitenland waren vertegenwoordigd. Onze Mondeo heeft het prima gedaan en bleek geheel lekvrij wat niet van alle Spridgets gezegd kon worden. Bij ons afscheid beloofden diverse Engelse en Duitse equipes in september de Spridgettour in Overdinkel met een bezoek te vereren. Nou, dat zal ons benieuwen, want ze waren tijdens de lunch al aardig aan het bier.

Uw correspondent,

Sipke Steggink
(die nog steeds op z’n Frogeye wacht)

This is Sliced Diazo Plone Theme