Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Geschiedenis diverse typen Midget

 

Hier volgt beknopt de geschiedenis van diverse typen Midgets.

Midget MK l - 25.681 exemplaren
Met de Midget MK I werd gestart in 1961. De MK I is een echte roadster, om open te rijden moet het dak in zijn geheel van de auto afgehaald worden. De zijramen zijn schuifraampjes en kunnen ook geheel van de deuren afgehaald worden. De deuren hebben aan de buitenkant geen handgrepen maar worden van binnen uit geopend. De motorinhoud van de MK I is 948CC en vanaf 1962 wordt dit 1098 CC. De MK I rijdt ongeveerd 120 km per uur. Voor en achter heeft deze Midget trommelremmen. Het interieur is voorzien van charmante kuipstoeltjes. De carrosserie heeft aan de buitenkant chromen strips en een karakteristieke MG spijltjes grille. Hij is in verschillende kleuren geleverd zoals blauw, zwart, lichtblauw, ijsblauw, rood, ivoorwit en donkergroen.

Midget MK ll - 26.201 exemplaren
De Midget MK II is gemaakt tussen 1964 en 1966. De Midget MK II is nog een echte roadster. Het dak kan er geheel vanaf. Wel is het kapframe anders dan bij de MK I. De MK II heeft een andere voorruit dan de MK I, omlaag en omhoog draaibare zijramen en kantelbare º raampjes. Ook kunnen de deuren afgesloten worden. De motorinhoud is 1048 CC en hij kan ongeveer 130 km per uur. Aan de voorkant heeft de MK II schijfremmen en achter trommels. De stoelen zijn al luxer en ze zijn vaak uitgevoerd met een zgn. ‘piping’ d.w.z. een (meestal) witte of gekleurde bies. De carrosserie heeft chromen strippen en een MG spijltjes grille. De MK II is gemaakt in verschillende kleuren zoals zwart, middenblauw, donkergroen, grijs, rood, ivoorwit en lichtgeel. Opmerkelijk bij deze Midget is dat ze oorspronkelijk ook wel geleverd werden met een gekleurde kap in plaats van een zwarte.

Midget MK lll - 100.246 exemplaren
De Midget MK III is gemaakt vanaf 1966 tot en met 1974. Bij de MK III zijn meerdere technische verbeteringen aangebracht. Het vinyl dank zit aan de achterkant aan de auto vast en kan binnen enkele ogenblikken in- en uitgevouwen worden. Het onderstel blijft hetzelfde als bij zijn voorganger. In oktober 1969 is er een aantal uiterlijke veranderingen aangebracht zoals de ‘early rostyle’ wielen, de mat zwarte stroken aan de zijkant, smallere bumpers voor en achter een tweedelige bumper. De carrosserie heeft bij dit model geen chromen strippen meer en de grille is vervangen door een zwarte ruitjes grille, wat de auto een heel ander aangezicht geeft. Ook het interieur heeft veranderingen gekregen. De modellen vanaf 1972 zijn belangrijk anders: de vierkantige wielkasten achter zijn vervangen door ronde wielkasten. In de jaren '60 waren de kleuren zwart, middenblauw, donkergroen, rood, ivoorwit en wit en lichtgeel. Vanaf 1969 kwamen de typische jaren '70 kleuren in zwang zoals bijvoorbeeld beige, oranje, okergeel, maar ook de kleuren donkerblauw, petroleumblauw en spierwit. De auto's met de ronde wielkasten hadden behalve de bovengenoemde kleuren ook wel verschillende tinten lichtbruin, donkerpaars, citroengeel en mosgroen. Van het type MK III zijn de meeste auto’s gebouwd, waarvan een groot deel naar Amerika is geëxporteerd.

Midget 1500 - 72.289 exemplaren
De Midget 1500 is vanaf oktober 1974 gemaakt en ziet er totaal anders uit dan zijn voorgangers. Wat opvalt zijn de zwarte kunststof bumpers. Dit vanwege strengere veiligheidseisen in Amerika destijds. De motor heeft een cilinderinhoud van 1500 CC en is afkomstig van het automerk Triumph. Deze motor bleek geschikter om aan de verscherpte emissie eisen in Amerika te voldoen zonder dat het vermogen van de auto achteruit ging.
Het dak en het interieur is nagenoeg hetzelfde als bij de MK III. Ook de remmen en de ophanging zijn hetzelfde gebleven. De Midget 1500 rijdt maximaal ongeveer 150 km per uur. Deze had een uitgebreid kleurenpalet, behalve de eerder bij de MK III genoemde kleuren waren er ook nog de kleuren felrood, kobalt blauw, fel geel, donkerrood en bruin. De laatste Midgets zijn in 1979 gemaakt in de kleur zwart, een zogenaamde ‘limited edition’.

This is Sliced Diazo Plone Theme