Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Zoektocht naar een MGTF geslaagd: W've got him!

 


 

In MG-Nieuws van september 2009 had ik aangegeven een MGTF-wens te hebben. Ik vind het een prachtig gelijnde wagen, en mijn vrouw durft wel in zo’n moderne sportwagen te rijden, maar niet in mijn oude Midget (zonder stuur- en rembekrachtiging).

Een jaar lang heeft dit idee in mijn hoofd gerijpt. Zulke dingen moet je de tijd gunnen. Daarnaast had ik gewoon helemaal geen geld voor zo’n mooie bolide. Maar in het najaar 2010 begon het toch zo te kriebelen, dat ik alle linksgestuurde TF’s die te koop werden aangeboden, ben gaan bijhouden in een Excel-tabel. Stel dat ik het geld wel zou hebben, maar ik zou niet weten welke TF ik wilde hebben of voor welke prijs. Daar moet je toch niet aan denken!

Iedere maand weer 13 ‘nieuwe’ TF’s te koop

zoektocht-4In een maand tijd had ik al 90 te koop staande TF’s vergaard in mijn tabel. Gemiddeld bleken er daarna 13 per maand bij te komen. Natuurlijk vallen er ook wat af door verkoop of door het alsnog niet willen of kunnen verkopen.

Na een jaar deze tabel bijgehouden te hebben kan ik het volgende concluderen:

  • Vooral particuliere verkopers verlagen snel hun vraagprijs; als de auto in 2 weken niet verkocht is, gaat er al snel € 500,- van de vraagprijs af.
  • Een derde van de aangeboden TF’s zijn import-auto’s (vaak uit Duitsland); de rest zijn ‘echte Hollanders’.
  • MG-Rover-dealers vragen over het algemeen heel veel meer dan overige bedrijven of particulieren.

Allemaal leuk en wel, maar in oktober 2011 kwam dan toch het moment dat ik de opgedane kennis kon gaan toepassen. Eerst maar eens de kleur uitkiezen. Op de site van onze MGF/TF-registerbeheerder Ad Holtland (www.mgtf.nl) vond ik al snel alle originele kleuren waarin de TF in Nederland leverbaar was. Dat bleken er 16 te zijn:

  • British Racing Green
  • Le Mans Green
  • Dover White
  • Trophy Yellow
  • Sienna Gold
  • Starlight Silver
  • Platinum Silver
  • X-Power Grey
  • Pearl Black
  • Anthracite
  • Trophy Blue
  • Tahiti Blue
  • Ignition Blue
  • Royal Blue
  • Firefrost Red
  • Solar Red

Ik vind de Starlight Silver (of Platinum Silver, want dat is dezelfde kleur), Royal Blue en X-Power Grey erg mooi. Mijn vrouw vindt de Silver te saai, de Royal Blue te donker, dus: het moest een X-Power Grey worden. Van alle 41.635 in de UK geproduceerde MGTF’s hebben 6.874 wagens (16,5%) deze kleur.
Volgens de site van Ad zijn er vanaf de introductie in februari 2002 t/m december 2007 602 nieuwe TF’s in Nederland verkocht, waarvan 39 als X-Power Grey (waarvan 8 met 115 pk, 3 met 120 pk, 18 met 135 pk en 10 met 160 pk).

X-Power Grey

Met zulke gegevens achter de hand wordt het leven wel een stuk overzichtelijker. Nu alleen even in mijn tabel kijken naar de X-Power Grey auto’s die te koop staan. Dat waren er zo’n 10.
De 115-pk-versie lijkt me niet snel genoeg (niet dat ik er mee wil scheuren, maar… je moet toch iets laten afvallen…), de 120 pk-automaatversie leek me niet echt passen bij een sportwagen, dus bleven de 135 en 160 pk-versies over.
Ha, in Apeldoorn staat volgens mijn tabel bij een autobedrijf al 10 maanden lang een 135 pk te koop, met airco. De prijs is inmiddels al € 3.500 gezakt tot € 8.445. Er op af, dus. Tja, wel heel wat krasjes en deukjes, uit Duitsland geïmporteerd en een onderhoudgeschiedenis die niet helemaal duidelijk is. Eerst maar even verder kijken.
Op naar Waalwijk. Zelfde verhaal, maar dan wel een Hollandse auto, maar ook weer bijna € 6.000 duurder. Een particulier in Limburg dan, die een uit Duitsland geïmporteerde TF aanbiedt. Weinig krasjes, met nieuwe banden en nieuwe distributieriem, maar… ook weer onduidelijke onderhoudsgeschiedenis. Wel weer stuk goedkoper (€ 7.450,-). Wat rijdt zo’n wagen trouwens toch lekker!
Uiteindelijk toch maar besloten om te gaan zoeken naar een puur Hollandse auto met duidelijke onderhoudsgeschiedenis. Is wel duurder, maar biedt (hopelijk) meer zekerheid op het vermijden van storingen en andere ellende. En in de buurt van Arnhem bood een garagebedrijf zo’n auto aan. Wel een automaat (dus 120 pk), maar met een prachtig rood interieur en rode stoelen (Grenadine Daytona). Van de combinatie X-Power Grey met Grenadine Daytona interieur zijn er slechts 22 geproduceerd door de fabriek in Longbridge. Grenadine Daytona komt sowieso maar voor in 58 geproduceerde MGTF’s, waarvan 2 in Nederland

Origineel?

Zo’n automaat rijdt wel heel relaxed. Niet echt een snelle sportwagen (0 tot 100 km/u in 10,2 seconden), maar wel een prachtige wagen waarmee je ontspannen over de buitenwegen kunt rijden. Met airco en hardtop, maar ook met een gaatje in de softtop, waarschijnlijk door een keer slordig openen van de kap.
Voor de zekerheid had Ad de specialist in CVT-automatische versnellingsbakken al aan me doorgegeven (www.cvt-reparatie.nl), want als je er problemen mee krijgt, zijn er maar weinig die hem kunnen repareren.
Na even nadenken toch maar besloten tot aanschaf, onder voorbehoud dat de originele motor erin zit. Ja, ik was inmiddels helemaal op de originele toer, en had op internet gelezen dat heel wat TF’s vanwege motorschade een revisiemotor hadden gekregen. Ook kwam Ad met een horror story van een TF die te koop staat bij een bedrijf in het oosten van het land, maar waarin de motor zit van een MGF uit 1998. Behalve 4 jaar ouder ook 16 pk minder.
Voor de zekerheid werd een paar dagen na aankoop ook mijn wagen op de brug bij mijn MG-Rover-dealer gezet. En…oeps… ook mijn TF bleek een revisiemotor te hebben! Wel van een gerenommeerd revisiebedrijf (dus mogelijk zelfs beter dan de originele motor), maar… niet origineel.
Dus toch maar weer de auto ingeleverd en doorgegaan met de zoektocht.

Een 160 pk

Hé, een TF met 160 pk, bij MG Rover-dealer Niestcar in Heemskerk, van de 2e eigenaar, altijd MG-dealer onderhouden. En ook nog met mooie leren stoelen met rood alcantara. Met hardtop, en ook weer een gaatje in de softtop. En met ‘matching numbers’. Snel erheen. Op verzoek van de dealer was de proefrit niet al te lang, want de koppakking lekte. Nu is dit het bekendste probleem van de MGF-TF: type maar eens HGF (head gasket failure) en MGF in bij Google, en je krijgt 130.000 hits. Op www.mgf.be is een opwekkend lijstje bijgehouden over ‘wie moet nog een HGF krijgen en wie heeft hem al gehad?’ Het lijstje met wie hem al gehad heeft, is ruim 2x zo groot als het lijstje van wie hem nog moet krijgen. Een amateur-statisticus meldt op de site, dat kennelijk bij 35.000 km de kans op een HGF 10% is, en bij 100.000 km 90%.
Deze wagen had bij 50.000 km zijn 1e HGF gehad, en nu bij 110.000 zijn 2e. Maar…deze mooie bolide zou de meest recente modificatie krijgen, waardoor dit probleem voorgoed verholpen zou worden.
De volgende belangrijke modificaties zijn bij wagens met de K-motor zoals in de F/TF in de loop der jaren toegepast om ‘koppijn’ aan te pakken:

  • 1e modificatie: vervanging van de koppakking door een Landrover Freelander koppakking
  • 2e modificatie: nieuwe oliegalerij en 3 laags metalen koppakking
  • 3e modificatie: verstevigde oliegalerij en 6 laags metalen koppakking en nieuwe kopbouten van harder staal.

    Door een verstevigde oliegalerij (het onderste deel van het motorblok) kan deze niet meer torderen. Daardoor kan de kop niet meer open gaan staan t.o.v. het onderblok, waardoor een lekkende koppakking verleden tijd wordt, aldus Bob Niesten van Niestcar.

    zoektocht-3Een TF zonder kopzorgen; wat wil je nog meer? Trouwens…nu weet ik waarom hij K..-motor wordt genoemd!

     

     

     

     

     


    Eerst eens een proefrit maken: Ja, dit is hem! Wat een kracht, wat een souplesse. En in 7,6 seconden zit je op 100 km/u. Over de prijs waren we het snel eens. Na twee weken werd de wagen afgeleverd, met gemodificeerde oliegalerij en koppakking, en ook maar direct met twee nieuwe distributieriemen (het is een VVC).
    Wel moest eerst nog de Midget verkocht worden, want er past maar één MG in mijn garage. Dat ging verrassend snel, en nog wel aan een Duitse handelaar. De prijzen van Engelse klassiekers blijken in Duitsland aanmerkelijk hoger te liggen dan in Nederland (kijk maar eens op www.veteranenladen.de).
    Slechts enkele dagen heb ik hoeven te lijden aan het gevreesde ‘lege garage-syndroom’. Al snel kon de TF de plaats van de Midget innemen.
    De zoektocht is afgerond, het grote genieten kan nu beginnen!

    Tekst: Chiel Bovenkerk (MG Nieuws, januari 2012)

    This is Sliced Diazo Plone Theme