Persoonlijke hulpmiddelen
Inloggen

Eigen-aardigheden van de MGF/TF

 


 

Zoals je weet, is de MGF/TF een geweldige auto. Prachtige lijnen, felle motor, ligt als een blok op de weg. Maar nu ik bijna een half jaar de gelukkige bezitter ben van een TF, ben ik wel een aantal 'eigen-aardigheden' tegen gekomen. Ik las dat een dealer over dit soort zaken zei “deze kleine gebreken zijn de charme van een Engelse auto”. Kan wel wezen, maar ik geniet nog meer van mijn TF zonder dit kleine leed. Het gaat om de volgende ‘uitdagingen’. Voor het gemak heb ik er ook maar een mogelijke oplossing bij gezet en een globale prijs.

Uitdaging 1: de soft top wil pas sluiten als je met de hand de voorste metalen framebeugel naar achteren weg hebt geduwd. Als je te slordig de kap opent, komt de stof van de kap knel tussen de metalen framebeugels, die dan als een schaar een gaatje in je kap maken.MGF-TF-2

MGF-TF-3Oplossing: monteer links en rechts een elastiek tussen de voorste en de middelste metalen framebeugel. Je kunt natuurlijk je eigen bretels daarvoor gebruiken of de jarretels van je vrouw. Maar als je ‘origineel’ wilt blijven rijden, neem je de hood straps van MG Rover (€ 29,95). Als je de kap bijna helemaal openvouwt (en laat vasthouden door iemand), is de spanning eraf. Je kunt dan vrij gemakkelijk de twee hood straps monteren. Wel eerst even de twee metalen pinnetjes uit het elastieken geval verwijderen.

 

 

 

 

Uitdaging 2: beide spiegels zitten vast met twee schroeven. Om de schroeven aan het oog te onttrekken, zit een zwart plastic dopje op het schroefgat. In de loop van de tijd valt zo'n dopje eruit, omdat het niet goed klemt. Natuurlijk raak je vervolgens zo’n klein zwart gevalletje kwijt door de stofzuiger of de rijwind.MGF-TF-4

Oplossing: koop nieuwe dopjes (à € 2,-) en lijm ze vast met bisonkit.

Uitdaging 3: de achterlichten zijn aan de binnenkant in de kofferbak niet afgewerkt/afgedicht. Als je een weekendtas of boodschappen uit de kofferbak haalt, trek je gemakkelijk de bedrading en het achterlicht los.

Oplossing: kunststof afdekkapje (cover) monteren (€ 40,-). Als je de moertjes monteert, zul je merken dat de meeste dopsleutels te diep zijn. Het moertje wil niet op de schroefdraad pakken. Leg dan een tweede moer onder de moer die je op het draadeinde wilt draaien en het gaat een stuk eenvoudiger.

 

MGF-TF-5Overigens is het een publiek geheim dat de kofferbak gevoelig is voor lekkages. Vaak via de lampenclusters. Als je dan nog wat kunststof gaat plaatsen op de verbinding die juist moet zorgen dat er geen lekkage ontstaat, kan dat ongewenste resultaten hebben. Laat het originele moertje gewoon zitten, en gebruik een extra moertje om de cover handvast te zetten. Het draadeinde is lang genoeg en zo valt bij het vervangen van de lamp ook de hele boel niet uit elkaar en kun je alleen de cover wegnemen.

 

 

Uitdaging 4: de veiligheidsgordel rolt soms onvoldoende op bij het uitstappen, waardoor de metalen gesp klem komt te zitten tussen de deur en het chassis. Gevolg: krassen op het chassis.

MGF-TF-6Oplossing: aluminium gordelsteun voor montage aan de hoofdsteun (kosten € 30,-).

Uitdaging 5: over de koppakking van de MG F/TF is in het januarinummer van MG-Nieuws al gesproken: 10% kans op een lekke koppakking  na 35.000 km, 90% na 100.000 km. Ook een oplossing is toen aangegeven. Een andere mogelijkheid om acute problemen te voorkomen is te zorgen dat er voldoende koelwater in het koelwatercircuit zit.

Oplossing: bouw een laag-niveau sensor in het expansievat (kosten circa 100 pond). Dit heb ik zelf niet op mijn TF, maar Kasper van Mierlo (ervaren F/TF-rijder) heeft zoiets al bij een paar F/TF’s ingebouwd en vindt het een must.

Uitdaging 6: hoe monteer ik een windscherm (deflector)? De vorige eigenaar van mijn TF heeft rolbeugels laten monteren. Staat leuk, maar…de luidsprekers achterin moesten wijken (daar moet ik nog een oplossing voor verzinnen) en de standaard windschermen passen nu niet meer.

Oplossing: koop een stuk plexiglas van 92,5x24,5x0,5 cm (€ 20,-). Rond met een figuurzaag of decoupeerzaag de rechte hoeken aan de bovenkant van het stuk plexiglas af, en volg daarbij de rondingen van de rolbeugels. Je kunt als mal een stuk karton gebruiken, om de rondingen van de rolbeugels vast te leggen.
Koop bij de bouwmarkt een meter afdichtprofiel van transparante kunststof voor douchewanden (€15,-). Daar zet je het stuk plexiglas op. Zo camoufleer je, dat het stuk plexiglas aan de onderkant recht is, terwijl de ‘hoedenplank’ waar hij op komt te staan, bol staat.
Als je heel handig bent, dat kun je natuurlijk de ronding van de ‘hoedenplank’ ook aanbrengen in het stuk plexiglas. MGF-TF-7Boor een paar gaatjes in de rolbeugels (jammer, maar het moet!) en het plexiglas. Zet het plexiglas met popnagels tegen de rolbeugels vast. Klaar is Kees!
Het windscherm valt niet op, en doet zijn werk perfect. Bij 120 km/uur waaien mijn haren licht heen en weer en hoef ik de radio maar iets harder te zetten dan bij stilstand om het geluid goed te horen. Bij 160 km/uur merk ik geen verschil aan mijn haren, maar moet alleen de radio nog iets harder. Een verdere snelheidstest hoop ik op 20 mei tijdens het Great British op Zandvoort te doen.

Tekst en foto's: Chiel Bovenkerk (MG Nieuws, juni 2012)

This is Sliced Diazo Plone Theme