MGB schiet uit 3e versnelling

#1
Wanneer ik af rem op de motor wil het af en toe wel eens gebeuren dat de 3e versnelling eruit schiet.
Dit gebeurt voornamelijk wanneer er wat steviger gereden wordt en de motor goed op temperatuur is, bijvoorbeeld als ik de kans krijg om een rondje over een circuit te rijden.
Hier is dat dan ook behoorlijk vervelend.
Bij een normale (lees rustige) rijstijl gebeurt dit niet.
Nu is het ook zo dat mijn koppelingsplaten dermate versleten zijn dat deze beginnen door te slippen.
Heeft het eruit schieten van de 3e versnelling te maken met de versleten koppelingsplaten of moet ik het ergens anders zoeken.
Nu ben ik van plan deze winter de koppelingsplaten te gaan vernieuwen, en als alles er dan toch uit ligt dan ook graag het probleem van de 3e versnelling aan te pakken als ik weet waar ik naar moet zoeken.
Het gaat hierbij om een mg-b uit 1974 met overdrive.
Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken, behalve mijn rijstijl aan te passen en niet meer het circuit op te gaan (want dat is juist de lol van deze auto :D )

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#3
Hallo Jaap,
Voordat je de motor uitbouwt, zou ik je adviseren de tunnelconsole en pookhoes te verwijderen en je ervan te overtuigen dat de versnellingspook op geen enkele manier wordt belemmerd door het tapijt of anderszins (maak een heftige proefrit zonder console). Als hier de oorzaak ligt, zul je daar nooit meer achterkomen als de motor is uitgebouwd.
Ooit had ik exact hetzelfde probleem en bleek er met de bak niets mis te zijn.
Groeten, Steef.

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#5
Jaap

Versnellingspook knop verwijderen en daarna de hoes of rubber.
Dan kun je al gelijk zien of het materiaal van de console in de weg zit.
Je kun ook de pook verwijderen en controleren of de nylon bus onder op de pook nog aanwezig is
en het messing busje met veertje wat de speling uit het scharnier gedeelte drukt.
Dit als aanvulling op de post van Steef

Het door jou geschetste probleem hen ik een paar keer meegemaakt bij rubberbumpers.
Die hebben een leren/skai hoes over de rubberen hoes.En dat gaf door veroudering van de rubberhoes
te veel tegendruk in de derde versnellings positie.

Hans Geertse

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#6
Hans,

Naar aanleiding van jouw reactie de pook verwijderd en gecontroleerd of alles zoals beschreven nog aanwezig was, ja alles zat er nog.
Aangezien ik een rubberbumper heb, gekeken naar de hoezen, rubber en skai, en ja die zitten er ook beide in.

Ik heb nu de tunnelconsole verwijderd en ga van het weekend zo een stuk rijden en kijken of het probleem nog voorkomt.
Het weer werkt mee, nu maar hopen dat het probleem zich ook heeft opgelost :shock:

In ieder geval een ieder alvast bedankt voor het meedenken.

Gr,
Jaap

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#8
Gisteren en vandaag zonder de tunnelconsole getest (met dit weer zeker geen straf :D )
Helaas beide dag bij het stevige afremmen terug schakelen van zijn 4 naar zijn 3 en een paar tellen/meter later schoot hij weer uit zijn versnelling.
Vandaag nog de auto op bokken gezet en voor de zekerheid gekeken of er voldoende olie in de vesnellingsbak zat (had ik ook ergens op een ander forum gelezen), maar de olie zat prima gelijk aan de vulopening.

Iemand nog een idee wat er getest kan worden voordat ik de motor en versnellingbak eruit haal?
En ook als iemand een idee heeft waar ik naar kan kijken als de bak er eenmaal uit is, houdt ik me aanbevolen.

Nog even voor de duidelijkheid.
Bij een normale rijdstijl geeft de 3e versnelling geen problemen, alleen is het wat lastig als je wat door wilt trekken en voor de enkele keer als je een keer op een circuit wilt rijden.

Gr,
Jaap

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#9
Hoi Jaap

Weinig keus.De bak zal uit elkaar moeten.
Nieuwe of goede gebruikte sychromesh ring 3e versn. monteren.
Borging schakelas 3e/4e versnelling controleren.
Schakelvork 3e/4e versn. controleren.

Luister voordat je de motor/bak eruit haalt naar meer of minder lawaai
als je de koppeling op laat komen.Dit zegt veel over de voorste kogellager.
Indien nodig,ik hen zeer veel goede onderdelen op voorraad.

Groet
Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 31 okt 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#10
Hans,

Ik was al bang voor zo`n antwoord.
Ik heb alles zo`n beetje al uit elkaar gehaald van de MGB, alleen de versnellingbak heb ik me tot nu toe nog niet aan gewaagd.
Maar 1 keer moet de eerste keer zijn.
Zal me de komende tijd gaan verdiepen om me voor te bereiden en hopelijk over een paar weken de klus proberen te klaren.
Bij vragen en onduidelijkheden zal ik me wel weer op dit forum melden.

Bedankt voor het meedenken (Steef en Johan natuurlijk ook ;) ), en zal je aanbod m.b.t. de onderdelen in mijn achterhoofd houden.

Gr,
Jaap

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#16
@ Wim,
Bedankt voor de link van John Twist.
Heel duidelijk, hij heeft het zelfs over 3 plaatsen waar je het probleem kunt zoeken.
Die van de pookhoes was reeds gemeld door Steef en Hans en was helaas niet de oplossing, maar de andere 2 optie`s zijn zeker de moeite waard.

@Hans,
Bedankt voor de extra info over de ratio van de snelheidsmeter, weer iets om over na te denken als ik toch beslis voor een andere versnellingsbak.
Probeer toch eerste de huidige bak in orde te krijgen, daar ligt toch de leukste uitdaging :D

Gr,
Jaap

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#17
John Twist

Heb het filmpje ook bekeken.
Het eventuele probleem met de borging van de schakel stang had ik reeds gemeld.
Het derde argument n.l. dat de as niet goed op op zijn plaats zit, is aanvechtbaar.
En kan alleen bij een bak zonder overdrive op die manier zoals hij het stelt opgelost worden.
Bij een bak met overdrive kan de hoofdas in de lengterichting vrij bewegen.
Volgens mij wordt de axiale beweging van de hoofdas bij beide types opgevangen door het middelste hoofdlager.

De grootste reden dat de 3e versnelling niet goed functioneert zit in de synchromesh ring of in de borging
van het synchromesh gedeelte aan de 3e versnellingskant.

Een borging werkt meestal met pallen/kogels en veren.
Veren kunnen slapper worden .Kapot gaan.Er kunnen ook tandjes etc.in het synchromesh gedeelte zijn afgebroken.
Controleer bij aftappen olie op metalen deeltjes.

Hans Geertse

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#18
Motor en versnelling bak zijn gedemonteerd, en ook de versnelling bak ligt in onderdelen :D
Nergens tijdens het demonteren slijtage sporen gevonden, ook lag er er onderin de bak geen slijpsel.

Alleen hoe kan ik zien of de sychromesh ring versleten is?
Of is het verstandig nu alles toch uit elkaar ligt gewoon de sychromesh te vervangen?

Iemand nog andere tips of suggesties? Ik houdt mij aanbevolen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Jaap.

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#19
Jaap Een synchromesh ring controleer je als eerste of hij niet gebroken/gescheurd is.

Controle of de ringen/groeven in het inwendige van de ring nog aanwezig zijn.

Als deze groeven grotendeels afgesleten zijn of grote platte gedeeltes vertonen.

Pas de ring op zijn aanloopvlak van het tandwiel. Hij mag niet geheel op het eindvlak vallen.
Er moeten enige mm vrij overblijven.

Druk de ring op zijn aanloopvlak. Keer de zaak om . Bij een goede synhromesh blijft het tandwiel
aan de ring hangen.

Vergelijk de ring met de andere ringen. Zie je veel verschil
Hoe is het met de schakelstang en zijn vergrendeling[pal/kogel/veer]
Hoe zit de bronzen schakel vork eruit. Hier zitten ook slijtvlakken op

Als je naar Houten gaat kun je eventueel het synhromesh gedeelte met ringen meenemen. Ik wil ze dan voor je beoordelen.
Ik sta daar met wat tafels. Heb van ongeveer 20 gesloopte bakken onderdelen liggen. 3 en 4 synchr.Zeer veel goede ringen aanwezig.

Hans Geertse
cron