extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#1
Op vakantie in Frankrijk ging de overdrive steeds later inkomen en bij controle van het olieniveau in de bak via het peilstokje was geen enkel nivea zichtbaar :o Er ging liefst 1.5 liter olie bij voordat het niveau ergens tussen low en high uitkwam en terug was de OD weer.

De vreugde was van korte duur, want een dag later was de stok weer droog en toen heb ik er wéér een halve liter bij gegooid om huis te halen met werkende OD (deed het nog maar net). Kortom er zal nu wel minstens weer twee liter bij moeten. Rara waar zou dat extreme verlies door komen? Kan de seal op de achterzijde van de OD op de flens dat wel veroorzaken (volgens wat MG experts die ik vorig jaar om advies vroeg ligt het olieniveau al snel onder dat van deze seal) :?:

Vorig jaar heb ik die seal op de achterflens (aandrijving van de as naar de achteras) vernieuwd (de flens had m.i. geen speedi-sleeve nodig) en dit jaar al de van onderen bereikbare O rings in de OD, de twee binnenin uitgezonderd. En voor de zoveelste keer dus ook het filterpakking element vernieuwd.

Ik moet zeggen dat ik de laatste jaren met enige regelmaat dat filter moest vernieuwen en dat montage zonder sealant altijd lekkage opleverde. Volgens mij zijn die pakkingen aanmerkelijk vaak van slechte kwaltiteit. Toch zou het me verbazen als dat ook nu de oorzaak is :?

Gezien het warme weer is de inspectie later deze week gepland, we zullen (hopelijk) zien wat de oorzaak nu is :cry:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 jul 2018, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#3
Zou kunnen Steef, ik had ook veel moeite in 2017 om de keerring erin te krijgen, wie weet is het een slechte.

Vandaag al kijkende naar een wagen op assteunen en met draaiende wielen zag ik niets aan olie ontsnappen, wel is de wagen nat van de olie rond de bak. Wat wel fiks stroomde was benzine uit losgekomen banjokoppelingen op mijn Hardi pomp. Heb tegelijk de reservepomp erin gezet en met stijvere ophanging en nieuwe fiber ringen dat extra probleempje ook maar even opgelost. Stroomde de olie maar net zo zichtbaar, dan wist ik het wel....

NB Zelfs bij vandaag met 2 volle liters 20W50 de bak bijvullen was de olie op de peilstok nog net onder de "high" markering gebleven, dus 1,5 liter is nu al 2 liter in twee dagen rijden geworden. En natuurlijk is wéér dat deksel onder dat filtergasket vol hangende oliedruppels gekomen. Alles even nagetrokken, maar het kan gewoon niet de enige oorzaak zijn, die sealant zit nog steeds rondom stevig vast. De grote afsluitende moervatting van de drukregelaar zat ook gewoon muurvast op zijn nieuwe fiberring, ook hier was niets mis mee.....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 jul 2018, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#6
Een andere aanpak even gevolgd: MG Workshop een schatting gevraagd voor de kosten van het oliedicht maken van mijn OD bak en het reduceren van mijn olieverbruik ad 1 liter per 1100-1200km op de motor, c.q een alternatief waarbij ik hun alleen de bak breng om opnieuw oliedicht te maken. Motor aanpak is overigens spijtig: de compressiewaarden liggen allemaal nog dicht bijeen tussen 160 en 170psi en die laatste Toralin olietoevoeging levert me onder alle temperatuurwaarden tot 35C (op een hete weg staande) nog steeds bij stationair toerental een oliedruk van 50psi of hoger. :!:

Ik heb ook een Dandy Classic bedrijf gevonden dichtbij Boxtel dat bakken vanaf €675 af + €70 transportkosten revideert (prijs is zonder OD overigens). Maar een zaak ver weg versus die MG Workshop (oud Spoelstra ooit!) in Monster is natuurlijk wat makkelijker. Motor eruit hijsen om de bak er dan uit te kunnen nemen is wel het maximum dat ik zelf nog zie zitten. De leeftijd gaat bij het in je eentje sleutelen toch een woordje meespreken :(

Overigens is men in Monster tot begin Augustus op vakantie, dus ik kan nog even zelf wat minder inspannends gaan proberen. Nog eens de keerring op de achterflens van de OD vervangen is nog iets dat ik nog wel zie zitten voor een eigen ingreep. Ik ga zodra het minder warm wordt beginnen met de bak aan de achterzijde te laten zakken om te zien of er dan stilstaand of met draaiende flange veel olie ontsnapt. Zo ja dan een speedi-sleeve op de flange en een nieuwe keerring monteren op de OD achterzijde. Zo niet, dan geef ik de eigen acties hier definitief op.....

UPDATE: vandaag overal olie onder de wagen aangetroffen en juist nauwelijks bij die flens, dus ik geef het op.... :(

PS Alle pakkingen en keerringen (soms zelfs dubbel) heb ik inmiddels ingeslagen, het is alleen de stamina die me ontbreekt voor de zware klussen

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#7
Inmiddels blijkt de MG Workshop òf echt geen tijd voor me te hebben òf ze hebben er geen zin in en melden daarom het alsnog te druk te hebben. :(

Mijn vertrouwde Coen Kymmel om advies en/of hulp gevraagd en naast die Dandy Classic voor alleen een bakrevisie ook andere bedrijven opgezocht. Ik kende in Vlaardingen, dichtbij mijn bandenman, Willem Dorland ook al een kleine garage dichtbij die oldtimers opknapt, maar veelbelovender ziet een ook dichtbij liggende garage GCS op de 3e Industrieweg daar te zijn. Zij bouwen voor je uit en in en schakelen dan revisiebedrijven in overleg in. Je kan zelfs afspreken om bij zo'n revisiebedrijf langs te gaan waar motor en/of bak dan gedemonteerd staan en in overleg de aanpak door te nemen. Niet helemaal one-stop aanpak, maar daarentegen wel wat beter voor mijzelf geschikt gezien de achtergrond van jarenlange ervaring met deze B.

Heeft iemand ervaring met dit bedrijf of weet daar meer van?
Graag reactie, m.v.g. Don

PS Terugval in nood zou Joop Moerman zijn garage zijn, maar zijn beste monteur is daar al jaren geleden vertrokken. Hij moet het nu met zijn schoonzoon als monteur doen. Ik kan er dan misschien wel zelf bij aanwezig zijn en in ieder geval uit-en inbouw helpen versnellen; er zitten zo wat niet-standaard koel- en electrische configuraties van mijzelf onder de motorkap die m.n. in- en uitbouw iets complexer maken :D

Mijn inschatting van die werkzaamheden tegen olieverbruik en lekkage van de motor en lekkage van de bak/OD is dat een hoofdlager revisie niet nodig is en alleen het vervangen van de twee binnenste lager schalen onder cyl #2 en #3 na 72.000kms vermoedelijk voldoende is. Het honen van de cylinders is m.i. alleen nodig als de cylinderwanden bij demontage van de zuigers beschadigd blijken te zijn, iets dat gezien de mooie compressiewaarden minder logisch is, maar je weet maar nooit. Sowieso moet de kop nu wel loodvrij worden gemaakt als die er toch af gaat

Versnellingsbak schakelt ook na zo'n 200.000km nog steeds prima, jammer van die enorme lekkage, hier weet ik vóóraf niets zinnigs over te zeggen. In de overdrive zijn alleen de grote O ringen binnenin en het rubbertje om de solenoiddraad niet vervangen, de rest heb ik zelf al met succes gedaan

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#8
Beste Don,

Ik heb positie ervaring met GCS/Vlaardingen. Rijden zelf ook met klassieke auto's en reeds jaren ook standhouder op bekende klassieke auto beurzen zoals die van "ons" in Houten en vaak British Cars & Lifestyle in Rosmaken.
Of vraag eens bij Nico van de Ree in Schiedam of Heinz Autoservice in Maassluis, er is nog een garage in Maassluis die zich met MG's bezig houd maar daar zeg ik niets over, een duidelijke hint.
m vr gr
Rob

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#10
Neem aan dat er geen of nagenoeg geen lekkage is van uit het koppelings huis.

Is mijn aanname juist ,dan verbaasd het mij dat zo,n grote lekkage niet gevonden kan worden.
Ik spuit in zo,n geval alles schoon en vetvrij met remmenreiniger.

De lekkage is zo makkelijker te vinden. Een lekkage zo als jij hem beschrijft
kan ontstaan als b.v de bovenste rubber afdichtings ring van de solenoid niet goed meer is of niet voldoende afdicht.
Dan perst de volle oliedruk van de pomp de olie langs de solenoid naar beneden langs de kabel etc.

Het is toch onzin om een bak die goed werkt te verwijderen, als de oliekeerring van de voorste as goed is.

Het zelfde geld voor je motor die voor de rest zijn werk goed doet. Haal de kop eraf. Simpel klusje.
Monteer een loodvrije kop of laat de huidige aanpassen.Monteer MGC klepseals. Laat je cilinder wanden controleren op onrondheid c.q slijtage.
Indien nog goed, kop erop en wachten op het resultaat.kan zomaar 1/3 schelen in het olie verbruik.Hoe is het met de carterdruk?
Een belangrijk gegeven.

Hans Geertse
.
Laatst gewijzigd door Hans Geertse (850008) op 13 aug 2018, 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#11
Dat eerste punt is veranderd Hans, ik had nauwelijks olie dat uit het bellhouse gat kwam en opeens is dat toch veranderd, er komt opmerkelijk veel uit. Kortom zowel de achterste krukas keerring als die aan de voorkant van de bak zijn verdacht. Ik heb ze dus weer opnieuw ingekocht. De laatste had ik in 2006 al eens vernieuwd, al lang geleden dus. Dat van die rubber ring in het solenoid huis klopt, ik heb die vervangen omdat de spoel zelf niet meer tegen de bodem aandrukte en dus geen goed contact meer maakte. Daarna werkte de OD weer als vanouds. Opmerkelijk is dat bij stilstaande motor er 0,0 olie uit motor en bak druipt en na een rit des te meer. Met de wagen op steunen en draaiende motor in zijn 2e versnelling was er niets te zien.

Mijn probleem is dat ik inmiddels nog wel een motor uittakelen zie zitten (zij het met moeite) maar ook nog een bak aanpakken niet meer. Als er een loodvrije kop op gaat kan er gelijk gekeken worden of er geen groeven in de cylinders zijn gekomen, dan zijn alleen nieuwe zuigerveren nog een optie. En natuurlijk die overmaatse lagerschalen onder de middelste cylinders. Bij de lekkage van de motor valt de voorste krukas keerring af, die is 2 jaar geleden vernieuwd, de achterste nooit. En ondanks falende UV-detectie wantrouw ik de oliedichtheid tussen blok en zowel voorste als achterste plaat. Carterventilatie is gecheckt door het even afnemen van de gefilterde olievuldop: er werd nog steeds afgezogen dus was er negatieve carterdruk

Bak/OD is en blijft een raadsel voor me. :(

Kortom, op mijn 74e is de vraag hoeveel ik overheb om een juist iemand anders de hele boel te laten nakijken en op orde brengen..... :?:

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#12
Inmiddels met Coen Kymmel overlegd, hij heeft nog tijd voor me. Wel een veel hogere kostenschatting, aangezien een goede motorrevisie zoveel kost dat je net zo goed en zelfs beter bij deze kilometrage (weer) een ruilmotor kan aanschaffen. Fors totaalbedrag dan, het is niet anders...

PS Hans: hij ondersteunt jouw inschatting dat mechanische ontstekingen eigenlijk bij de huidige benzinetypes geen van allen meer voldoen.
Kortom 123/CSI monteren, de rest is toch maar behelpen (jammer van die 25D 40897E experimenten van me) :(

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#13
Don .Bedankt voor de terug koppeling wat betreft de ontsteking.

Een ruilmotor van Ivor Searle is een goede keus. Zij doen al jaren het echt goed.
Kom in dit stadium ook tot de conclusie dat ik het voor dat geld ook niet meer kan doen.

Een motor netjes opbouwen kost veel tijd. Revisie werk in Holland is ook niet meer van de goedkoopste.
Een set dezelfde zuigers in Holland of de UK kan zomaar een derde schelen in prijs.
Engelse revisie bedrijven hebben in de breedte ook veel meer ervaring met dit soort motoren.

Neem zo iemand als Peter Burgess en nog enkele anderen in de U.K.

Succes met de onderneming.

Hans

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#14
Hans, Coen noemde een andere UK company die hij zelf al jaren naar tevredenheid gebruikt, ik ben even de naam vergeten. Die vervangen bij motorrevisies veel oude door nieuwe onderdelen. Hij noemde ook B Hive als een bedrijf daar vanuit de UK tot kort ook gerevideerde motoren leverde, maar omdat zij veel meer gebruikte onderdelen hergebruikte heeft hij daar nooit afgenomen. B Hive zou inmiddels met deze business gestopt zijn, ondanks het feit dat de marktprijzen ervoor steeds zijn gestegen. Ik moet nu snel gaan hergenieten met de B, in België gaan nu zowel de centra van Antwerpen als Gent voor oudere auto's dicht en het is ons nog onduidelijk of dat alleen diesel- of ook benzine-auto's treft. Frankrijk kent ook al diverse geblokkeerde stadscentra.. :cry:

Overigens; Coen stelde dat ergens tussen de 60 en 70.000 km de B blokken beginnen meer olie te gebruiken en dat meestal rond de 100.000 km aan een revisie niet te ontkomen is. Op zich verbaasde hem mijn 72.000km niet (het kunnen er ook wat meer zijn, mijn milesteller is even uit dienst geweest) Opmerkelijk is dat het originele blok er ooit rond de 47.000miles/75.000km de brui aan gaf, kortom ik heb nooit lang van B motoren genoten :(

PS Mijn tweede blok, ook een Gold Seal ging nòg korter mee, door een foutief uitgevoerde herstelactie op de kop na een ernstig koppakking probleem. Het blok zelf was qua krukas, drijflagers en zuigers nog prima, nu zou me dat niet meer overkomen......

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#15
Don .Mijn dagelijkse MGB[1974] heeft er 140.000 op zitten en gebruikt nagenoeg geen olie.
Hij wordt slecht onderhouden maar rijdt altijd.
Heb wel bij 70.000wel de MGC klepsteel seals gemonteerd. Wat meer aandacht toen omdat de motor
er uitlag voor een koppelings wissel. Ook bigend lagers toen preventief vervangen. Auto was toen nog
van een klant van mij.
Heb momenteel een MG vriend met een B die bij 80.000 1 ltr. op 1000 km gebruikt.
Blok is voor de rest in goede conditie. Maar dit is niet de norm, de meeste B motoren blijven toch
toch langer hun werk goed doen.


Persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat de gebruikte zuigerveren bepalend zijn voor deze olieconsumpties.
En de klepseals.
Mijn vriend is nu met Toralin aan de gang. Zelf monteer ik altijd zuigerveren van Deves.
Met name de constructie van de olie schraap veer is belangrijk.
Een goed revisie bedrijf gebruikt deze ook.


Motoren van Ivor Searle staan nog steeds op de website van MGB Hive. Vroeger reviseerde MGB Hive
de motoren zelf. Kijk eens op de site van I .S .Er staat een hele lijst op van onderdelen suppl.
waar je hun motoren kunt verkrijgen.

Wat moet je vernieuwen bij een revisie. Zuigers / lagers/ oliepomp/ditributie ketting en spanner/pakkingen
tuimelaaras/nokvolgers/stoterstangen. Krukas hoeft in de meeste gevallen niet geslepen te worden.
Cilinderkop nieuw of goede gebruikte[controleren op scheurtjes] maakt weinig verschil. Als er maar
een vakman aan werkt.

Hans

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#16
Toralin max compressie hielp wel mijn minimum oliedruk op stationair en warm weer omhoog te brengen maar het olieverbruik daalde niet. Ook antilek producten van Toralin op olieverbruik werkten niet, dit in tegenstelling tot hun jaren geleden wèl werkende antilek producten tegen koelvloeistoflekken in de motor. Twee jaar terug gaf hun antilekproduct voor versnellingsbakken me nog kortstondig soelaas, nu niet meer

80.000km en 1 liter per 1000km was ook mijn verwachtingspatroon en als de bak niet ook zo was gaan lekken had ik daar nog mee leren leven ook. Austin vond ooit zo'n olieverbruik normaal voor hun motorblokken :o
Nu moet de zaak maar helemaal op de schop, want andere klepseals deden ook al niets. Ik ben blij dat Coen die ik al vele jaren voor onderdelen ken, dat soort werk nog steeds als uitdaging ziet en ik heb alle vertrouwen in zijn kundigheid..

PS Coen bedoelde de door MG B Hive zelf gereviseerde motoren, niet hun resale activiteiten die jij noemt (MOSS doet ook resale op motorblokken)

PS2 Op MGExperience is een hele discussie over Hastings, de door een aantal personen als best geziene leverancier van zuigerveren en waarom juist chroomstalen veren absoluut niet of volgens anderen juist weer wel een goede keuze zijn. Gezien mijn eigen ervaringen met chroomcylinders in bromfietsen hel ik over naar het eerste standpunt: als niet slijtende metalen lopen die niet goed op de zuigerwand in en zijn eerder voor racers geschikt.

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#17
Vandaag de B bij Coen afgeleverd en alvast mijn ruilmotor bekeken. Ook een exemplaar van Ivor Searl, met hetzelfde 48G733 nummer als nu. Kennelijk houdt hij dat nummerprincipe uit het Gold Seal tijdperk aan: 18V 1971-1974 equjvalent staat op de stickers. Volgens Coen zou dit ooit ook één van de motorrevisiebedrijven zijn geweest die voor die Gold Seal productie werd ingeschakeld. Over de bak weten we nog weinig te zeggen, dat wordt de wat onzekere factor in het geheel hoewel hij stelt hem altijd in grotere mate oliedicht te kunnen krijgen, zelfs bij gescheurde behuizing. Het laatste zou wel een ander bakhuis vergen en het overzetten van al het binnenwerk, iets dat ikzelf nooit zou aandurven :o

NB Coen ziet de 123 ontstekingen wel zitten en werkt inmiddels met hun programmeerbare versie met bluetooth communicatie naar de smartphone. In mijn wagen zit weer de vertrouwde aftermarket 45D 41610 "compromise distributor" met Accuspark, doet het nog steeds prima. Bij het proberen de verwijderde 25D 40897E van andere veertjes te voorzien bleek de massadraad huis naar beweegbare grondplaat net bijna dóór, maar goed dat e.e.a. niet op vakantie gebeurde :lol: Inmiddels ingekort weer vastgezet, maar het geeft toch te denken bij een unit van naar schatting 55jaar oud...

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#18
Nog niet echt iets gevonden, maar de buitenkant van de bak was inderdaad kleddernat van de olie. Nu schoongemaakt gaat de zoektocht verder.
Schoongemaakte versnellingsbak
Schoongemaakte versnellingsbak
Het gemengde "Heavy duty roller ball" druklager doet het overigens prima, mede dankzij het door mij toegevoegde mechanisme om de vork terug te trekken zodat continue contact tussen lager en drukgroep wordt vermeden
Dubbellagse druklager
Dubbellagse druklager
Zie nogmaals het mechanisme vóór montage op de koppelingsvork en slave cylinder
terugtrek mechanisme koppeling
terugtrek mechanisme koppeling

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#20
Nee Wim, ook een foto staat hij niet meer toe (meteen even geprobeerd); op 20 september was dat nog geen enkel probleem :-(

Toen nog kwam er een vinkje rechtsonder te staan na het succesvol uploaden. Nu komt er een soort geel gevarendriehoekje rechtsonderaan te staan met een "server parser" foutmelding op de upload. Als oud-ICT-er zie ik het niet kunnen "parsen" van data als een foutmelding op het niet kunnen verwerken van de uploaded file (een upload die dus wel plaatsvindt, maar nergens toe leidt)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 okt 2018, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#22
Inmiddels op een inrijvakantie over krap 900 miles halverwege exact 0,2 liter olie bijgevuld, daling op de stok was nauwelijks zichtbaar. Theoretisch verbruik van 1 liter op de 4500 miles is te mooi om waar te zijn op een Engelse motor, de olie gaat er trouwens meestal elke 3000 miles al uit :D

Bak/OD, waar deze post over gaat verliest zo te zien ook geen olie meer, maar exact peilen is hier altijd wat lastiger; vernieuwing hier is normaliter elke 12000 miles, hoewel ik ook weleens meer dan 20000 miles gehaald heb door onwetenheid.

Enige twijfelpunt is de koeling, waar nu koelvloeistof in zit. De fan komt veel vaker in en op de snelweg soms ook met het mooie weer. De al lang gebruikte Wähler 82C thermostaat dus eens checken in een te verhitten pannetje met water en zonodig een nieuwe erin zetten is het devies...

Ik was gewend te werken met 3/4 water en 1/4 antivries, omdat de wagen 's winters zelden wordt gebruikt en sowieso al niet bij strenge vorst. Volgens mij koelt water altijd beter dan koelvloeistof, zelfs als deze gemengd wordt met antivries (50/50 is dan het maximum).

Re: extreem hoog olieverbruik van de bak door lekkage?

#24
Eigenlijk heeft Coen niet één duidelijke oorzaak voor de bak/OD lekkages gevonden Hans, hij heeft wel alles methodisch nagelopen en daarbij heeft hij ook de door mij bij vernieuwing beschadigde keerring op de achterflens gevonden, ik kon daar toe heel slecht bij en had er al twee nieuwe van ingekocht voor een tweede poging. Verder het piepkleine seal op de draad naar de solenoid vernieuwd (ik kon niet bij de bullit komen, vandaar) en niet alleen de door mij vernieuwde seal in de milestelleraandrijving nogmaals vernieuwd, maar ook de erachter liggende pakking, die verfrommeld bleek te zijn. Last but not least aan de voorkant van de bak nogmaals de door mij in 2006 vervangen keerring vervangen, maar ook nieuwe shims aangebracht, iets dat ik toentertijd nagelaten had. Verder alle pakkingen die zonder het uiteen nemen van de bak zelf te vervangen waren. Bakpeil blijft nu consequent op zijn (hoogste) punt staan en er is onder de wagen nog steeds geen enkele druppel olie van bak of motor te vinden. Kortom de olieproblemen zijn opgelost, hopelijk blijft dat zo.... :D

Coen is tegen het gebruik van inloopolie; in zijn eigen woorden: "die olie is alleen goed voor de cylinders en zuigerveren, andere onderdelen worden er juist slechter van". Ik heb overigens nog geen TSL tegen koudestart slijtage toegevoegd en vraag me af hoe lang daar me te wachten gezien verder inlopen. Misschien meenemen volgend jaar op een langere vakantie van weer >= 2000 miles? Die 900 miles/1400km is natuurlijk nog maar kort voor het inlopen. 8-)
Overigens laat Ivor Searl deze motoren volgens Coen altijd vóór aflevering altijd kort inlopen, misschien een impliciet antwoord op jouw vraag over de nokkenvolgers. En je mag van I.S. ook niet meer de kopbouten later, bv op de eerste beurt gaan natrekken zoals vroeger....

Temperatuur bleek elke keer op te lopen naar midden tussen N en H, tot de Kenlowe fan aansprong op het door hen geadviseerde niveau, ik heb dat punt dus maar tijdelijk iets lager gesteld en al mijn oudere thermostaten van 82C en één van 79C getest: alleen de laatste gaat volledig openstaan, de 82C types gaan maar gedeeltelijk open en dat kan bij de nu erin zittende Wähler 82C best ook het geval kunnen zijn. De witte koelvloeistof van Coen die erin zat kende ik niet, ik had alleen blauwe (dus van ethaandiol/ethyleenglycol) staan om bij te vullen en heb ook de juiste hoeveelheid bijgevoegd van een Toralin antiroest/waterpomp smeermiddel dat volgens de Spaanse gebruiksaanwijzing bij elke type koelmiddel gevoegd mag worden. Koeling moet gewoon weer terug naar zoals het was (met de bij mij gebruikelijke 74C thermostaat 's zomers gemonteerd, dat wel). Voorlopig gaat de nooit eerder gebruikte 79C thermostaat er voor deze winter erin, dan zie ik wel verder...

PS Coen's recente was dat de klepspeling geen of weinig bijstelling zou behoeven, maar dat bleek gisteren bij mij toch anders te liggen: de speling varieerde tussen ruim 0,4 en krap 0,25mm, terwijl de spec 0,38 mm is op alle kleppen. Ik stel altijd op 0,35 mm voeler kan er glad doorheen, 0,4 mm alleen met wat kracht ertussen en de inlaatkleppen bewust krapper zetten dan de uitlaatkleppen doe ik óók niet (dus geen uitlaat op ongeveer 0,35 mm en inlaat op ongeveer 0,25 mm zoals sommigen adviseren)

PS2 Ivor Searl zet geen ruilmotorytype op zijn identificatieplaatje, terwijl dat "volgens Bartjes" de voor 1971-1974 geldende 48G733 zou moeten zijn. Bij navraag bleek inderdaad de ontvangen motor, net als de ingeleverde, de 48G733 te zijn (18V 779/780 equivalent in HC)
cron