Sinds een jaar ongeveer zijn er van zowel OSRAM als Philips geschikte LED koplampen in de H4 versie: Night Breaker H4 LED, respectievelijk Ultinon 6000 H4 LED.
Op YouTube kan je testen van beide types lezen, van een in rap tempo Duits/Oostenrijks sprekende persoon. Recent bleek dat vooral van de OSRAM variant een snel groeiend aantal ook officieel voor APK wordt toegelaten in allereerst Duitsland, maar nu ook in o.a. Nederland. Voor de Philips LED's is het lijstje nu nog veel korter.
Zie voor de laatste OSRAM updates en verwijzingen hier: https://www.youtube.com/watch?v=XRnNqQZA9wY en voor de goedkeuringsresulaten in Nederland:
https://www.osram.com/am/night-breaker- ... rlands.jsp
Wat eerder al opviel is het nog wat achterlopen van goedkeuringen voor oldtimers, ondanks het feit dat die bijna allemaal nog dezelfde ronde reflectoren bezitten. Dit in tegenstelling met latere auto's die bijna allemaal onderling sterk afwijkende oplossingen in hun soms snel verkleurende plastic units bezitten, in zowel reflector als projector uitvoeringen. Maar toch zijn daar al veel meer goedkeuringen voor verkregen, ook bij die altijd uiterst kritische Duitse instanties.
Het laatste overzicht in die YouTube video en de links naar de goedkeuringsresultaten laat nu zien dat na de eerdere goedkeuring voor het eerste model Mini van BL, nu ook ALLE Triumph wagens van Spitfire tot aan de hele TR5 t/m TR7 serie in de 70-er en 80-er jaren goedgekeurd zijn voor de OSRAM Night Breakers en voor de Land Rover van weleer gaat die goedkeuring zelfs terug naar de 60-er jaren, 1964 om precies te zijn. Waarom dan niet de MGB met zijn ronde units goedgekeurd wordt?
Voor stokoude Duitse wagens als het oudste model Volkswagen Cabrio is notabene óók nog een officïele goedkeuring verkregen!
Die Mini/Triumph goedkeuringen zijn gekoppeld aan de koplampunits met hun E keuringsnummer E11 0035. Op de units op mijn B heb ik jaren terug na de overgang van zwakkere duplo lampen naar H4 halogeen lampen units met E11 7370 nummer zitten een andere versie dus. Rara hoe verder? Ik heb Coen Kymmel, mijn huidige MG garage en onderdelenleverancier die me ooit die halogeen conversie set heeft geleverd gevraagd welke E nummers hij nu op zijn restauratieprojecten aantreft.
Mijn vraag hier op dit forum is dezelfde: welke E nummers hebben jullie op het glas van de koplampunits van de B staan: E11 0035 of ook die E11 7370?
PS IK ben sinds kort APK vrij, dus "mierenneukende" RDW keurmeesters heb ik niet langer te vrezen. Vooral die Nightbreakers hebben in H7 versie een perfect lichtpatroon en bij de H4 versie doet het lichtpatroon daar nauwelijks voor onder (H4 units hebben iets dikkere dubbele LED chipsets en dus iets meer strooilicht)
Philips Ultinon 6000 in H4 kennen net wat meer strooilicht en ook bevalt hun lichtpatroon in de veraf stand niet iedereen, je ziet dan prompt niets meer op de weg vlak vóór je. Anderzijds hebben die Philipsen een nèt iets fraaiere lichtpatroon in de nabij stand en trekken ze op veraf iets minder stroom (18Watt ipv 25Watt)
PS2 Er bestaat ook een LED H4 type vanuit de USA/Canada met goede prestaties en een slimme koelingsopzet: anders dan bij OSRAM en Philips wordt de koellucht niet aan de achterkant gecirculeerd, maar gaat heen en weer binnen de koplampunit zelf. Iets dat er voor zorgt dat die lucht geen stof bevat en de units verwarmd worden. Iets dat bij sneeuwval er voor zorgt dat het glas of plastic ijsvrij kan blijven, iets dat bij die andere koeling niet het geval is. Maar €250 excl verzending vanuit de USA (en nog een extra importtax?) is me te duur voor deze versie, genaamd Morimoto 2Stroke 3.0 H4 LED. Dit model is hier nergens goedgekeurd en dat zal wel zo blijven.
Wordt het tijd voor LED koplampen in de B? Vooral de OSRAM sets zijn prima en redelijk geprijsd
#1
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 mei 2024, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.