Beste allen,
De motor/versnellingsbak maakt bij stationaire loop een schurend/ratelend geluid. Zodra ik de koppeling intrap is het geluid verdwenen en klinkt de motor weer prima. Ik heb 2000 km geleden de gehele drukgroep en druklager vervangen. Voordat ik de versnellingsbak eruit haal graag jullie mening.
Groet,
John
Re: Ratelende versnellingsbak
#2Dat duidt wel op een defect druklager. Ik vrees voor een stevige klus .
Succes
Succes
Re: Ratelende versnellingsbak
#3Als je de koppeling intrapt en deze dus losmaakt middels het druklager geeft dit aan dat de koppeling en druklager
in orde zijn . Het probleem zit dus in de bak. Is het terug monteren van de motor netjes gebeurd m.a.w. is de uitgaande as
van de bak niet onnodig belast ?
Over welk type MG gaat het ?
Hans Geertse
in orde zijn . Het probleem zit dus in de bak. Is het terug monteren van de motor netjes gebeurd m.a.w. is de uitgaande as
van de bak niet onnodig belast ?
Over welk type MG gaat het ?
Hans Geertse
Re: Ratelende versnellingsbak
#4Licht ratelen is normaal, de aandrijfas rammelt al snel een beetje in zijn frontlager, ook in mijn B, maar een schurend geluid herken ik niet. Soms gaat het frontlager ronddraaien in het versnellingsbakhuis, maar om dat te verhelpen moet op zijn minst de motor en welllicht ook de bak er uit...
PS Als dat lager los in zijn opening van de bak draait kan je met een boor een klein gat aan zijn buitenzijde boren en daar bijvoorbeeld een naald uit een naaldlager inslaan. Helaas heb ik geen foto van deze oplossing, dit stond al héél lang geleden op MG Expericence. En dan ook gelijk de shim(s) vernieuwen die tussen het lager en de voorste bakafdekkingsplaat zit en door dat ronddraaien volledig weg kan slijten..
Zie wel deze twee foto's over waar die lagers, seals en evt shims aan de voorkant (en achterkant) zitten
PS Als dat lager los in zijn opening van de bak draait kan je met een boor een klein gat aan zijn buitenzijde boren en daar bijvoorbeeld een naald uit een naaldlager inslaan. Helaas heb ik geen foto van deze oplossing, dit stond al héél lang geleden op MG Expericence. En dan ook gelijk de shim(s) vernieuwen die tussen het lager en de voorste bakafdekkingsplaat zit en door dat ronddraaien volledig weg kan slijten..
Zie wel deze twee foto's over waar die lagers, seals en evt shims aan de voorkant (en achterkant) zitten
Re: Ratelende versnellingsbak
#5Dank voor jullie reactie. Ik maak eruit op dat de bak er in ieder geval uit moet, weer een mooie klus voor de winter...
Hans het betreft een MGB MK1, productiedatum oktober 1964 met GB MOTOR.
Groet,
John.
Hans het betreft een MGB MK1, productiedatum oktober 1964 met GB MOTOR.
Groet,
John.
Re: Ratelende versnellingsbak
#6John, bedenk dat dit toch bakken zijn die regelmatig defecten vertonen.
T.o.v. de 4 synchro bakken zijn ze zwak.
Vervang in ieder geval het 2e versnellings tandwiel voor een nieuwe
met bijbehorende stalen synchromeshring. Zijn gelukkig nog nieuw te krijgen.
Dan ben je in ieder geval verzekerd van een goed schakelende bak.
De eerste 2e versnel.tandwielen met messing synchromeshringen schakelen
meestal niet geweldig.Vooral het terug schakelen van 3 naar 2 gaat moeizaam.
Ook zou je een mazda 5 versnellingsbak conversion kunnen overwegen.
Heb door het slopen van 3 synchro bakken veel onderdelen op de plank.
Succes
Hans Geertse
T.o.v. de 4 synchro bakken zijn ze zwak.
Vervang in ieder geval het 2e versnellings tandwiel voor een nieuwe
met bijbehorende stalen synchromeshring. Zijn gelukkig nog nieuw te krijgen.
Dan ben je in ieder geval verzekerd van een goed schakelende bak.
De eerste 2e versnel.tandwielen met messing synchromeshringen schakelen
meestal niet geweldig.Vooral het terug schakelen van 3 naar 2 gaat moeizaam.
Ook zou je een mazda 5 versnellingsbak conversion kunnen overwegen.
Heb door het slopen van 3 synchro bakken veel onderdelen op de plank.
Succes
Hans Geertse
Re: Ratelende versnellingsbak
#7Hans, ik ben weer iets wijzer geworden door jouw informatie. Is het ook mogelijk om een 4 synchro met overdrive te monteren? Of indien dit niet kan een 3 synchro met overdrive. Wellicht kun je me ook een adres geven waar ik een gereviseerde bak kan vinden?
Alvast bedankt,
John
Alvast bedankt,
John
Re: Ratelende versnellingsbak
#8Hallo John,
Heb zelf via Loco Classic Car parts een gereviseerde 4 synchro bak + OD gekocht. Ze laten ze in Nederland reviseren. Heb er nu ca 3000 km mee gereden en schakelt na het inrijden soepel.
Een andere liefhebber heeft er een gereviseerde bak voor zijn Midget weggehaald. Ook goede ervaring.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Heb zelf via Loco Classic Car parts een gereviseerde 4 synchro bak + OD gekocht. Ze laten ze in Nederland reviseren. Heb er nu ca 3000 km mee gereden en schakelt na het inrijden soepel.
Een andere liefhebber heeft er een gereviseerde bak voor zijn Midget weggehaald. Ook goede ervaring.
Met vriendelijke groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder
Re: Ratelende versnellingsbak
#9John,een 4 synchro O.D. bak past niet in jou MG.
De tunnel is te klein.
Een 3 syncho O.D. bak vinden wordt wel een zoektocht.Zeker een goede.
Maar als je er een hebt kun je hem wel laten reviseren.
Probeer eens bij Andy Jennings in de U.K voor een gebruikte.Komt ook altijd naar Houten.
En misschien vindt je er zo maar een in Houten b ij een particulier of handelaar.
Blijft toch over een Mazda 5 bak, Gebruikt of nieuw als complete kit te koop bij o.a Moss.
Succes
Hans
De tunnel is te klein.
Een 3 syncho O.D. bak vinden wordt wel een zoektocht.Zeker een goede.
Maar als je er een hebt kun je hem wel laten reviseren.
Probeer eens bij Andy Jennings in de U.K voor een gebruikte.Komt ook altijd naar Houten.
En misschien vindt je er zo maar een in Houten b ij een particulier of handelaar.
Blijft toch over een Mazda 5 bak, Gebruikt of nieuw als complete kit te koop bij o.a Moss.
Succes
Hans
Re: Ratelende versnellingsbak
#11Hierbij een korte update op mijn eerdere poste.
De bak ligt er inmiddels uit en naar nu blijkt is de drukgroep de oorzaak. De veren, welke het midden deel (ik weet niet de juiste benaming) waar het druklager tegenaan gedrukt wordt, zijn er deels uitgeschoten. Als gevolg hiervan liep het druklager ook in ontkoppelde toestand tegen de rand van het middendeel aan. Bij demontage trof ik veel kool slijpsel en een half versleten druklager aan, kortom een vieze troep. Ik heb inmiddels de zaak weer schoongemaakt en een nieuwe drukgroep gemonteerd. Tevens heb ik een druklager met kogellager gemonteerd. Het geheel ligt nu klaar om weer gemonteerd te worden. Op zich al een lastige klus met de motor met de motor er nog in, uiteraard hangt deze wel los in een motortakel.
Wellicht kan iemand een mogelijke oorzaak noemen. Ik wil voorkomen dat ik over 500 km weer het zelfde probleem heb.
Vorig jaar heb ik een gebalanceerde Ivor Searle GB motor, compleet met drukgroep gemonteerd.
Ik hoor graag jullie reactie,
Groetend,
John
Ter illustratie een paar foto’s
Re: Ratelende versnellingsbak
#13Een fout door de diafragmaveer die zelden voorkomt. Meestal zijn het de drukveren die in de koppelingsplaat zitten die op termijn te slap worden en wat gerammel geven. Heb je nu een drukgroepset van een goede fabrikant als Borg & Beck voor inbouw gereed? Want naast de drukgroep moet natuurlijk ook de koppelingsplaat, die scheef aangedrukt is geweest vervangen worden en die onderdelen zitten samen in één doos. Borg & Beck levert ook die rollerball druklagers met nog een extra carbon schijf daarboven op. Zie foto's los en in situ op mijn wagen
Re: Ratelende versnellingsbak
#14Beste Don,
Ja, klopt ik heb een compleet nieuwe set van Borg & Beck inclusief rollerball bearing.
Groet,
John
Ja, klopt ik heb een compleet nieuwe set van Borg & Beck inclusief rollerball bearing.
Groet,
John
Re: Ratelende versnellingsbak
#15Hoi John
Heb zo iets nog nooit gezien en heb al zeer veel complete kop.sets door
mijn handen zien gaan.
De diafragma veren zitten normaal goed opgesloten en bij normaal gebruik
kunnen ze geen kant op.
Heb sterk het vermoeden dat het diafragma beschadigd is bij de montage.
Kan je dus alleen maar op het hartdrukken om het juiste takel gereedschap
te gebruiken eventueel met een motor balancer. Hiermee kun je de hoek van de in te takelen
motor aanpassen.
Ook de koppellings plaat goed uitlijnen en geen geweld gebruiken.
Na dat de motor op zijn plaats tegen de bak zit aan de uitgaande gaffel voelen of hij enige mm
vrij kan bewegen.
Veel succes met de tweede poging.
Hans Geertse
Heb zo iets nog nooit gezien en heb al zeer veel complete kop.sets door
mijn handen zien gaan.
De diafragma veren zitten normaal goed opgesloten en bij normaal gebruik
kunnen ze geen kant op.
Heb sterk het vermoeden dat het diafragma beschadigd is bij de montage.
Kan je dus alleen maar op het hartdrukken om het juiste takel gereedschap
te gebruiken eventueel met een motor balancer. Hiermee kun je de hoek van de in te takelen
motor aanpassen.
Ook de koppellings plaat goed uitlijnen en geen geweld gebruiken.
Na dat de motor op zijn plaats tegen de bak zit aan de uitgaande gaffel voelen of hij enige mm
vrij kan bewegen.
Veel succes met de tweede poging.
Hans Geertse
Re: Ratelende versnellingsbak
#16Hallo Hans,
Dank voor je reactie en tips. Wordt vervolgt!
Groet,
John
Dank voor je reactie en tips. Wordt vervolgt!
Groet,
John
Re: Ratelende versnellingsbak
#17John
Nog een aanvulling.
Controleer ook de gaffel zelf op vervorming.
Hans
Nog een aanvulling.
Controleer ook de gaffel zelf op vervorming.
Hans
Re: Ratelende versnellingsbak
#18Dat schoot mij later ook te binnen. Als je de vork er toch uithaalt om hem op het recht zijn te controleren kan het geen kwaad om tegelijkertijd die dikke bout uit die foto maar te vervangen. Die stalen bout slijt notabene harder dan de bronzen bus waar hij in draait en waarop geadviseerd wordt hem eruit te persen en een nieuwe te monteren. Gewoon laten zitten dus en het bij die nieuwe bout laten tenzij de vork krom is geworden natuurlijk..
Re: Ratelende versnellingsbak
#19Ik ga er mee aan de slag en laat via het forum weten hoe het afloopt en wat ik mogelijk nog meer tegen kom. Never a Dull moment...
Groetend,
John
Groetend,
John