Re: heetlopen MGB motor/nagekomen info

#26
Als terugkoppeling op mijn problemen met een Ivor Searl ruilmotor: afgelopen week is er een nieuw blok voor uit het VK bij Coen Kymmel aangekomen. We zijn inmiddels 4 maanden verder, maar kennelijk hebben ze of in Engeland het nodige aan mijn eerste blok gevonden of nemen ze het zekere voor het onzekere. Ik hoor van Coen binnenkort wat er telefonisch over gezegd is. Het wordt wel weer opnieuw inrijden geblazen en anders dan vorig jaar october in Normandië, nodigt het weer niet uit voor een extra najaarsvakantie in Frankrijk. Dat wordt dus tussen de buien door kilometers maken in Nederland en hopelijk is het pas weer nodig om op de temperatuur te letten volgend jaar zomer bij 40+ Celsius... ;)

Inmiddels met Coen bijgepraat: bij I.S. hebben ze het zekere voor het onzekere genomen en geen analyse afgegeven, maar sowieso een ander blok verzonden. Alles op hun kosten daar niet van, maar het uit- en inbouwen van motoren kost elke keer weer een dag en dus ook geld. De vriesplug die in dit andere blok nu zat kon de goedkeuring van Coen overigens óók niet wegdragen, hij zet er alsnog een verbeterd, ander type in vóór de achterplaat er weer opgaat en je er dus niet makkelijk meer bij kan. Better safe than sorry. De nieuwe waterpomp bleek ook na een relatief lage kilometeraantal al behoorlijk met roest te zitten en hij adviseerde alsnog ook de radiator te vervangen, die vanaf augustus 2013 nu al weer 6 jaar in de wagen zit. Als we volgend jaar zomer weer naar de dit jaar tot over de 40 graden hete Provence willen vertrekken is dat inderdaad een verstandige voorzorgsmaatregel.

Ik concludeer uit die roestvorming wel iets ander dan hij doet: volgens mij bevestigt de aanwezigheid van veel roest eens te meer dat er veel ijzerslijpsel in het blok was achtergebleven en door dat water/antivriesmiddel is gaan roesten (dat vroegere antirust middel van Holts kan je helaas nergens meer kopen). De radiator is weliswaar van koper gemaakt, maar daar kan ook veel roest in zijn neergeslagen, dus toch maar een re-cored exemplaar erin. Oliekoeler laten we even ongewijzigd, hopelijk zijn alle losse deeltjes in het bij inrijden in najaar 2018 gebruikte oliefilter achtergebleven. Ben ook benieuwd of het aftapgat van de koeling op dit blok wel werkt... :?:

Wordt vervolgd, de eerste 1000km inrijden gaan we z.s.m.invullen, de nul-beurt erna doe ik liever in een nog niet al te koude garage ;)

NB Door mijn nogal complexe fanopzet (Kenlowe pusher fan vóór de radiator, kleine puller erachter) en de altijd kwestbare voeler van de volledig instelbare Kenlowe thermostaat, die je nergens meer kan kopen, gaan we spannende weken tegemoet. Terugvaloptie is de metalen fan even terug te zetten als de voeler afbreekt. De instelbare thermostaat die ik in Houten zag liggen (bij mijn bekende Accuspark leverancier) past sowieso niet op de bestaande plek van de Kenlowe en zeker niet op dat kleine Kenlowe bracket. Zie ook deze ebay versie en diverse foto's https://www.ebay.co.uk/itm/332858187047 ... Track=true
koelingsopzet
koelingsopzet
instelbare Kenlowe thermostaat
instelbare Kenlowe thermostaat
IMG_20160810_164120.jpg (35.97 KiB) 5563 keer bekeken

Re: heetlopen MGB motor/vanaf nu weer een ander blok

#27
Vandaag had eindelijk de MGB weer een draaiende motor en erg heet wordt hij niet meer; morgenochtend ga ik hem ophalen en vervolgens inrijden. De radiator is eveneens vervangen en volgens Coen was die vele malen zwaarder dan de nieuwe, dus zeer waarschijnlijk zat er (te?) veel sediment in.

UPDATE na ophalen: een aanmerkelijk soepeler lopend blok dat ook een veel pittiger acceleratie geeft, ondanks het nog niet ingelopen zijn. De achterste vriesplug is door Coen met een bout + ring extra gezekerd tegen eruit springen. Koeling is met dit koudere weer sowieso geen probleem. Overigens, het thermostaathuis schijnt met IR thermometer gemeten nu al niet boven de 80C uit te komen. :D

Wordt vervolgd, hopelijk met in 2020 weer een zomervakantie zonder echt grote problemen (kleine zaken komen toch wel met enige regelmaat langs). Met een app die groene zones over de hele EU aangeeft, bleek me vandaag al dat er vooral in Frankrijk steeds meer bijkomen. Welke regels daar dan in elk van die zones gelden staat er nog maar beperkt in.

Eén ding is zeker: de B zal nooit een sticker ontvangen om toegang te krijgen bij hoge momentele vervuiling, je mag hopen dat bij normale luchtsituaties en in de dorpen de afweging richting tourisme en oldtimers gunstig voor ons als MG bezitters blijft uitvallen

PS Onverwacht viel er bij hermontage ook een stuk gietijzer uit de cover van het thermostaathuis, er zit nu een nieuwe, aluminium versie in. De nieuwe kurken pakking onder die cover weigert nog zijn werk helmaal goed te doen, dus daar gaat alsnog een andere in :!:

Re: heetlopen MGB motor/nog een extra factor...

#28
Vandaag ontdekt dat de voltage stabiliser niet goed werkt: 12,5Volt in levert ook 12,5Volt uit, ondanks de goede aarde op het huis. Dit onderdeel zit er al vanaf 1972 in, maar had nooit geweigerd te werken (de schroef met zijn dubbelfunctie als aarde was een keer los gegaan, dat was alles)

Ben benieuwd hoe de temperatuur er nu op de wijzerplaat gaat uitzien, wie weet heeft hij vorig jaar al af en aan even goed gewerkt en dan weer niet. De gesprongen vriesplug als oorzaak van motoruitval blijft natuurlijk staan, maar wie weet is de koelingsdiscussie -bij mijn wagen althans- beeïndigd door de recente vernieuwing van de aan de binnenzijde verkalkte radiator samen met dit kleine onderdeel. Wordt weer vervolgd... :oops:

Vandaag, na de 1000km beurt een IR-thermometer gebruikt voor wat temperatuurmetingen voor op het moment dat de Kenlowe thermostaat inkomt; ze zien er logisch uit: thermostaathuis 88C, radiatordeel boven, aan de voorkant gemeten 91C en tenslotte cylinderkop, nèt boven de voeler 110-115C. Wijzer op de meter staat midden tussen N en H in, maar omdat ik de nieuwe voltage stabiliser nog niet binnen heb kan ik dat niet volledig vertrouwen. Stabiliser schijnt overigens af en toe nog wel te werken. :?:

Re: heetlopen MGB motor

#29
Vandaag de nieuwe voltage stabiliser gemonteerd die correct 10 Volts aflevert, onafhankelijk van wat er op de accu staat (fluctuerend tussen ruim 12 en over de 14 Volts). Meteen ook een lagere temperatuuraanduiding voor het punt waar de 82C thermostaat opent en waar de Kenlowe fan inkomt. De Kenlowe staat nu op zijn instelwiel inderdaad dichtbij het punt midden tussen N en H in, als ook de wijzer ongeveer midden tussen N en H staat.
als de thermostaat opengaat
als de thermostaat opengaat
als de Kenlowe inkomt
als de Kenlowe inkomt
Kenlowe was daar expliciet over": nooit op de N instellen, maar midden tussen N en H.

Re: heetlopen MGB motor/extra fanblad, extra vraag

#30
Gisteren de vaste, nylon 7 bladige USA fan in de wagen geplaatst: ziet er prima uit, de electrische Kenlowe is vanaf nu hulpfan, een hele sterke dus. Met dit koude weer blijft met de motor op stationair den watertemperatuur (met I.R. op radiator en thermostaathuis indirect gemeten) op 74C.

Wel vloeistoflekkage rond de waterpomp geconstateerd, de bouten rondom nagetrokken. Of zou het de afdichting rond de as zijn? De vorige Ivor Searl motor heeft een aantal keren -zij het kort- zonder koelvloeistof gedraaid en dezelfde pomp zit nu op de nieuwe motor. Gaat zo'n afdichting zonder koelvloeistof nu wel of niet snel defect? Van seals tegen olieverlies weet ik dat wel, die kunnen slecht tegen droog draaien bij eerste montage

Wie weet vind ik in Houten wel een betere waterpomp... ;)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 nov 2019, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: heetlopen MGB motor

#31
Hallo Don,

Ik zou met een waterpomp geen risico nemen. Als hij langs de as lekt, de pomp gewoon vervangen. Kost je een paar tientjes, en je kunt hem nu gecontroleerd vervangen. Altijd beter dan langs de kant van de weg. Heb zelf een aluminium waterpomp gemonteerd werkt perfect.
Is de lekkage alleen langs de pakking aan het blok, de boel even loshalen, schoonmaken en met een nieuwe pakking, met een weinig vloeibare pakking weer monteren.

Mvrgr,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: heetlopen MGB motor

#32
Was ook mijn idee, maar waar staan die aluminium pompen eigenlijk te koop? De duurdere MOSS E Gold waterpomp is n.a. en volgens mij niet van alu. Thermostaathuis is nu ook van aluminium en met een rode koelvloeistof in het koelsysteem is corrosie ook geen punt meer :D

Overigens is met die nylon fan het monteren -en dus ook loshalen- van die vier bouten geen pretje, misschien licht ik tzt de radiator wel in zijn geheel. M.i. is het op die manier een karweitje van een ochtend of middag komend voorjaar, nu is het er langzamerhand te koud voor geworden. :(
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 nov 2019, 17:28, 4 keer totaal gewijzigd.

Re: heetlopen MGB motor

#34
Bedankt, die Rimmer Bross heb ik vaak zien noemen, maar heb er nog nooit bij besteld overigens.
(jammer dat je de schoepen of rotorvorm ervan niet kan zien, daar verschillen diverse pompen nogal in)

Overigens koelt die 7 bladige fan perfect: wat een forse luchtstroom, zo sterk was die oorspronkelijke metalen fan niet! :o
cron