Benzine E 10

#1
Benzine E 10
In hoe verre is E 10 nadelig voor mijn mgb 1972.? Het schijnt dat Shell v power de beste benzine aanbeveling is voor oltimers.
Is het nodig om aditiven nog toe te voegen ? In hoe verre tast het de rubber slangen aan ?
Zo maar wat vragen misschien ook wel onder jullie zullen leven.

Met vrd grt Noud.

Re: Benzine E 10

#2
Beste Noud,

Zelf tank ik met mijn MGB Shell V power aangezien deze een hoger octaan gehalte heeft van 98. Er zijn meerdere brandstof leveranciers zoals BP Ultimate en Firezone die een octaan gehalte van 102 hebben. Voor oudere motoren is een hoger octaan gehalte aan te bevelen.
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: Benzine E 10

#3
Noud,
Er zijn killers, specifiek ontwikkeld, ter bescherming van het brandstofsysteem tegen de schadelijke effecten van E10 brandstoffen, die voor 10% uit bio-ethanol bestaan. E10 Fuel Fighter compenseert de nadelige gevolgen en voorkomt motorschade. Putoline E10 Fighter en Eurol Petrol E10 Improver
zijn een paar voorbeelden van producten die te koop zijn.
Succes groeten Chris

Re: Benzine E 10

#4
Noud,

Ik tank BP Ultimate, loopt de motor van mijn B mooi op en heeft geen verdere toevoeging nodig. Het wordt verkocht als een brandstof met een octaan gehalte van 98, maar ligt in de praktijk hoger. Vinden onze B'tjes alleen maar fijn.

Mvrgr,

Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: Benzine E 10/maar hoe zit het nu met E5...?

#6
Blijft de vraag staan hoe hoog dat alcoholpercentage in Shell V power of BP Ultimate nu is, die E5 zegt alleen maar dat 5% het maximum is. Ik meen me te herinneren dat beiden juist 0% alcohol (ethanol) bevatten, maar gisteravond wist de BP pompbediende van toeten noch blazen. Mochten beide 0% zijn en de octaangehaltes van BP op richting 100 hoger liggen dan die van Shell op 98 (ooit was dat "slechts" 97), dan is de keuze voor de B simpel. :D

Ik ga nog z.s.m. aan BP en Shell nog wat mailtjes sturenm, want erg open zijn ze er niet over. In Duitsland weet je het meteen: Vpower is daar RON100 en dat staat met grote letters op de pompen daar. 98 is overigens voor normale wagens een prima waarde en elders in Europa ruim verkrijgbaar.

Op YouTube kan je een simpele test vinden waaruit blijkt dat ethanol-vrije benzine je minstens 4% verder brengt dan E10. Een snelle berekening op BP E10 versus E5 Ultimate prijzen geeft aan dat die 4% correctie betekent dat je slechts 4 à 5 cent per liter méér betaalt voor een veiliger benzine. BP claimde zelf vroeger ook al méér kilometers per volle tank bij die Ultimate, maar hoeveel procent dat was herinner ik me niet meer. :?:

PS Wij hebben naast de B een Citroën Saxo uit 2000, een wisseljaar en zgn bestand tegen E10 benzine. Toch zegt de ene garagepersoon van Motorhuis gewoon gebruiken en de andere beveelt indringend Shell V power E5 als beste alternatief aan. Dus ook garages communcieren heel wisselend :!:

Re: Benzine E 10

#7
Net gecheckt op Shell via hun site: V power is nu officieel RON98 en volledig ethanolvrij vrij. BP geeft nog steeds RON98 voor hun ook ethanolvrije Ultimate aan. In vergelijking met Euro95 is er een besparing van 4,46%. Besparing i.v.m. E10 wordt niet gegeven, die zou hoger kunnen zijn :idea:

BP geeft ook aan dat als ooit ook hun Ultimate ethanol gaat bevatten, zij dat publiekelijk zullen aangeven. Shell zegt daar bij V power niets over
Overigens wordt Erik's verhaal hier op dit forum over RON waardes boven de 100 bij BP dus niet officieel bevestigd.

Re: Benzine E 10

#8
Dat BP Ulimate meer dan 98 ron is is mij aangegeven door een bevriende motorrijwieldealer in de regio.
Deze dealer heeft een racing team met motoren, tanken altijd graag in Duitsland een vat vol bij de pompen die 102 of hoger leveren.
Indien deze voorraad op was hebben zij alles in Nederland getest wat als 98 ron werd verkocht, de uitkomst was dat alleen op het
spul van Firestore 102 en de BP ultimate de motoren net zo presteerde als op de duitse benzine, conclusie is dus duidelijk.

De Firestore pompen, niet bij mij in de buurt te vinden trouwens, stoppen met de 102 benzine.

De vrienden van Shell hebben jarenlang V-power als 98RON verkocht terwijl het dat niet was, nu drinken ze het zelf maar op.
Wellicht dat ik in een louter geval van geen BP pomp in de buurt het zal tanken ............

Re: Benzine E 10/het vervolgverhaal over RON98 E5 opties

#9
Op een SHELL Station in Rijssen waar ik op een rondtocht door Nederland voor het inrijden van mijn nieuwe ruilmotor toevallig terecht kwam stond op het pomphuis, boven de ophangplek voor de V Power vulslang: "bevat geen bio-ethanol". Hulde, dat moeten er meer aanbieders doen. :D

Terug in mijn woonplaats Rijswijk had ook op mijn vaste station de BP medewerker onjuiste informatie. Hij stelde dat er in Ultimate een klein beetje ethanol zat, dit dus in tegenspraak met de site van zijn eigen bedrijf. Ik wees hem op de site van BP en de expliciete stelling dat zolang daar niet publiekelijk melding van wordt gedaan Ultimate ethanolvrij zou zijn en blijven. En natuurlijk ook hoe concurrent Shell over hun ethanolvrije V Power communiceert! :o

Re: Benzine E 10

#10
Alleen BP ultimate 98 en Shell V power zijn nog ethanol vrij. 102 in bijna geheel Nederland bijna niet meer te verkrijgen, alleen nog plaats in Friesland en Drenthe las ik. Octaan booster en BP ultimate gaf bij mijn motor toch wat gepingel en nalopen ( hoge compressie revisiemotor) dus vandaag ontsteking 3 graden later gezet en weg problemen. 102 was helaas wel feller. Ook bij circuit Zandvoort niet meer te krijgen (VW pomp).

Re: Benzine E 10

#11
Op YouTube is een serie video's te vinden waar niet alleen die grofweg 4-5% meer kms op ethanolvrije benzine qua test te vinden is, maar ook testen wat water dat in de benzine terechtkomt en door ethanol ook extra wordt aangetrokken teweegbrengt qua corrosie van met name lichtmetalen delen.

Glashelder resultaat is dat ethanol houdende benzine als E10 na enige maanden niet alleen die metalen aantast, maar ook dat het bijvoegen van zgn beschermende additieven niet of nauwelijks werkt. Dus wat wij vroeger met additieven op loodvrije benzine konden bereiken ter bescherming van niet op loodvrij ontworpen kleppen is bij al dat ethanol gedoe buiten bereik. Er is maar één goede optie en dat is zo lang mogelijk ethanolvrij rijden. :(

Slangen kan je in de B vervangen door ethanolbestendige types, maar om onze lichtmetalen SU carburateurs te vervangen gaat me veel te ver :x

PS Er wordt op YouTube video's ook op E85 getest hetgeen wel zéér agressieve corrosie oplevert, maar bij ons hebben we het gelukkig over E10