Lekkage koelvloeistof

#1
Het overloopslangetje van mijn 67'er 3 synchro MGB blijft koelvloeistof lekken (ik denk wel tot 0,5 liter). Ik dacht de koelvloeistof zet uit en het teveel wordt er dan uitgegooid maar ook na een rit (30 km) komt er nog steeds koelvloeistof uit. Dit zijn mijn eerste kilometers (+/- 100km nu) na een body off restauratie en volledige motorrevisie dus ik heb geen enkele referentie tot welke mate dit 'normaal' is. Ik dacht aan de koppakking maar ik zie geen witte rook uit de uitlaat. Kan een lekke koppakking druk zetten op het koelsysteem? Kortom wie heeft hier ervaring mee?
Alles is gebaseerd op originele opbouw, dus geen modificaties aan motor o.i.d.
Alvast dank voor suggesties!

Re: Lekkage koelvloeistof

#2
Koelvloeistof heeft een lager kookpunt dan water.
Zal dus wat meer druk op bouwen.
Een radiator dop met een hogere drukwaarde kan de oplossing zijn.
Ook het monteren van een expansietankje lost het probleem op.
Ook kan je motor na de revisie wat warmer worden omdat hij nog moet inlopen.
Dus of even afwachten of aan de slag.
Geeft de temp meter hogere waarden aan dan voorheen.

Hans Geertse

Re: Lekkage koelvloeistof

#3
Dank Hans,

De temperatuur geeft geen afwijkende waarde aan. +/- 80 graden. De radiator is gereviseerd met nieuw koelblok en ik heb een nieuwe dop 7 psi gekocht. Dit is de juiste volgens het onderdelenboek. Waarom er verschillende doppen zijn is mij een raadsel maar een dop met een grotere druk is een goed idee.
Er is geen sprake van 'voorheen' omdat de motor toen ik 'm kocht vast gelopen was.

Paul Lieshout

Re: Lekkage koelvloeistof

#5
Beste Paul,
zoals Hans Geertse al opmerkte, wil ik je toch ook adviseren om een expansievaatje te installeren. Dan wordt bij overdruk de uitgestoten koelvloeistof opgevangen en weer door de motor teruggenomen als daar behoefte aan is.
Ik heb in mijn beide MG-B's (1972 en 1974) zo'n expansievaatje gemaakt en heb de rust dat er altijd voldoende koelvloeistof aanwezig is, er geen uitstoot meer plaats vindt, dus geen plasjes onder de auto's.
Succes en hartelijke groet,
Gert Stolk
Boxtel
ghstolk@ziggo.nl

Re: Lekkage koelvloeistof

#7
Beste Paul.
Jouw redenatie klopt helemaal. Wil je een werkend expantievaatje hebben zal je de aanpassingen gelijk aan de laatste bouwjaren moeten toepassen.

Echter; ik heb al vaker betoogd dat de standaard systemen, mits in orde, voldoen. Dus zoek de oplossing in het orde maken van het systeem en niet in een modificatie.
Ik heb meerdere malen gezien dat bij aftermarket radiateurs de zitting van van de radiateur dop niet vlak is en wat te diep zit waardoor de dop niet goed kan afsluiten en je wat koelvloeistof blijft verliezen uit de overloop.
Wellicht speelt dit in jouw geval.

Succes, Henny

Re: Lekkage koelvloeistof

#8
Paul je denkt inderdaad verkeerd.
Als je een expansie tankje monteert verhuisd de radiatordop naar het expansietankje
op de radiator komt dan een dop zonder klep.
We hebben dan een open verbinding met het tankje. De vloeistof kan in en uit.
Radiator zit altijd tot aan de nok toe vol=winst.

Hans Geertse