Probleem met tweede versnelling

#1
Mijn eerste kilometers na een 10 jarige complete body off restauratie geeft problemen met de tweede versnelling. Opschakelen van 1, 2, 3 en 4 gaat prima. Ook de overdrive werkt prima op de 3e en 4e versnelling. Maar... terugschakelen van 3 naar 2 gaat niet zonder krakende, knarsende geluiden. Het lijkt wel of de tweede versnelling niet gesynchroniseerd is (met dubbel clutchen gaat het wel goed) Ik heb de versnellingsbak en overdrive zelf gereviseerd volgens de specificaties van het werkplaats handboek met een paar nieuwe tandwielen, nieuwe synchromesh ringen, veertjes voor de kogeltjes en de bak gevuld met classic motorolie 20W50. Wie heeft suggesties zonder eerst de hele motor en bak te gaan demonteren?

Re: Probleem met tweede versnelling

#4
Probleem is het 2e versnellings tandwiel met bijbehorende synchromeshring.
De eerste bakken hadden een 2e versnel. tandwiel met messing synchr.ring.
Dit schakelt in een hoop gevallen niet lekker.Je moet zeer langzaam gaan rijden
om terug te kunnen schakelen.

De latere bakken hadden een chroom/molybdeem 2e versnel/ tandwiel
met bijbehorende stalen synchr.ring. Dit schakelt zo als het moet.
Zijn te monteren op de eerste bakken.

Beide tandwielen zijn nieuw niet meer te krijgen.
Ik heb nog een nieuwe set op voorraad.
Bak moet uiteraard weer uit elkaar.
Overweging om een 5 bak te monteren?
3 syngr,bakken zijn kwetsbaar en onderdelen wordt moeilijker.
Hans Geertse

Re: Probleem met tweede versnelling

#5
Toen ik de MGB kocht (met vastgelopen motor) was er een 4 synchro bak gemonteerd. Hiervoor was er ruw een stuk uit de tunnelbak gezaagd. Dat heb ik weer gerepareerd naar origineel. Ik wil graag de 3 synchro bak behouden (ik ben toch geen kilometervreter met de MGB) ki wil graag de nieuwe set van je overnemen. Kunnen we in contact komen buiten dit forum?

Re: Probleem met tweede versnelling

#6
Ik heb in het voorjaar hetzelfde probleem gehad met een gereviseerde 4 synchrobak.
Bij mij was het een ander probleem, wellicht kan dat ook bij jou de oorzaak zijn, gezien het feit dat je wel nieuwe synchromesh ringen gemonteerd hebt.
Ik had de axiale speling van de tussenas, de as met alle vaste tandwielen,
C-posities tussenas-lr.jpg
niet goed vermeten en die speling was te groot, het tussentandwiel kon dus iets te veel in axiale richting (rijrichting van de auto) op en neer schuiven.
Bij terugschakelen van 3 naar 2 raakt de synchromesh mof dan een tandwiel van de tussenas, speling goed opgemeten en een dikkere shim geplaatst, de dikste binnen de specificatie en het probleem was opgelost.
helaas moest de bak daarvoor echt helemaal uit elkaar.
Bij uitgebouwde bak en verwijderd zijdeksel kon je het zien gebeuren
Op de Foto, schakelvorken verwijderd, zie je dat het tussentandwiel van de tweede versnelling iets te ver naar links zit waardoor de synchromesh ring het kan raken.
Wellicht helpt dit

Bert

Re: Probleem met tweede versnelling

#7
Dank voor je reactie Bert,

Ik weet het niet helemaal meer uit mijn hoofd maar ik heb alle spelingen met de juiste shim opgelost. Desondanks vindt ik het een goede suggestie die ik zeker zal bekijken. Het wordt wel januari voor ik de bak (en motor) ga uitbouwen.
Dank voor het meedenken en ik laat nog van mij horen over een paar maanden.

Gr, Paul.

Re: Probleem met tweede versnelling

#8
Bert en Hans,

Ik heb de motor en bak gedemonteerd en de bak ook verder gedemonteerd. 2e versnellingstandwiel en synchromesh zijn oorspronkelijk door mij vernieuwd waarbij de juiste synchromesh bij het juiste tandwiel is aangeschaft. het betreft een stalen synchromesh en een tandwiel met een iets ruwe schuine kant. Het valt mij op dat als ik de synchromesh ring los op het tweede versnellingstandwiel leg deze erg soepel draait over het schuine vlak van het tandwiel. Er is zelfs geen ruimte tussen ring en synchromesh zodat de twee vlakke kanten over elkaar draaien. De stalen synchromesh 'kleeft' wel op het nieuwe tandwiel wat ik van Hans heb overgenomen maar er zit erg weinig ruimte tussen de hierboven beschreven vlakke kanten, zeker als ik dat vergelijk met de tandwielen en synchromesh van de overige versnellingen. Hoort dit zo?

De stalen synchromesh heeft inwendig enigszins platte groeven terwijl de bronzen synchromesh ringen van andere versnellingen scherpe groeven hebben. Is dit normaal?

Ik hoop dat ik het begrijpelijk heb opgeschreven en ben benieuwd naar reactie!

Groeten Paul.

Re: Probleem met tweede versnelling

#13
Hi Paul

Alles is duidelijk voor mij.
Het stalen tandwiel met synchromech ring wat uit jou bak komt is versleten omdat ze niet bij elkaar horen.
Denk dat er een stalen synchromesh ring op een tandwiel is geplaatst wat alleen geschikt is voor een
messing synchromesh ring.Ik zie ook glans op het aanloopvlak het tandwiel wat uit de bak is gekomen.
Het goede tandwielvoor een stalen synhromesh ring heeft altijd een dof oppervlak op het aanloopvlak.
Het tandwiel voor een stalen synchromesh ring is van een geheel andere staalsoort.Chroom molybdeen.
Ook mag de ring nooit tegen het vlak van het tandwiel aanliggen.
De bronzen ring moet je nooit meer gebruiken.
Gewoon mijn correcte nieuwe set monteren en je probleem is opgelost.
Had je van mij ook een nieuwe stalen ring overgenomen ?Ben dat even kwijt.
Het kleine kiertje is voldoende en scherpe of enigzinds afgevlakte groeven in de ring zegt niets.
Ook nieuwe ringen zijn wat dat betreft allemaal verschillend.
De enigste test is de ring netjes op het tandwiel plaatsen. Til de ring op en blijft het tandwiel aan de ring hangen
dan is het goed.

Hoop dat de uitleg duidelijk is.
Succes Hans

Re: Probleem met tweede versnelling

#14
Hoi Hans,
Dank voor je reactie!
Let op dat de onderste foto (per ongeluk) een tandwiel zichtbaar is van de derde versnelling (met glanzend vlak) en de messing synchromesh die daar bij hoort. De messing synchromesh heb ik als vergelijk samen met de stalen synchromesh op de foto gezet. Ik begrijp de verwarring.

Verder heb ik alleen het tweede versnellingstandwiel (voor een stalen synchromesh) van je overgenomen. Dat tandwiel ziet er qua aanloopvlak echter hetzelfde uit (dof) als die uit de bak komt. Het verschil is visueel niet te zien! Maar bij het tandwiel uit de bak komen de vlakken tegen elkaar en werkt de test die je beschrijft niet. Met het tandwiel van jou en de reeds gebruikte (700km) synchromesh werkt de test wel.

Denk je dat ik de stalen synchromesh nog kan hergebruiken als de test hiervoor goed werkt?

Nogmaals dank voor de nuttige informatie!
Groet Paul.

Re: Probleem met tweede versnelling

#15
Hoi Paul

We komen nader.
Als de ring er verder goed uitziet zou ik hem gewoon terug monteren.
Wat hij nu vrij ligt is voldoende om zijn werk goed te doen.
Heb je in ieder geval de juiste aanschaf gedaan.

Als je het stalen tandwiel ook nieuw heb gekocht [ook 700 km]
zou ik eerst nog eens verhaal halen bij de leverancier.
Is dan gewoon geen goede geweest.
Je kunt het nu aan tonen.
Je hebt geluk dat je het zelf kunt repareren, anders was het nog een duur en vervelend verhaal geworden.


Succes met de montage.

Hans

Re: Probleem met tweede versnelling

#16
Beste Hans,

Tandwiel en synchromesh heb ik 10 jaar geleden gekocht. Verhaal halen zal wel lastig worden. Ik ben blij dat nu duidelijk is wat het probleem is. Ik weet dat vaker onderdelen niet de A-kwaliteit hebben van vroeger maar het is wel zuur dat juist de onderdelen die het meeste werk vergen niet goed zijn. Voor alle zekerheid koop ik toch een nieuwe synchromesh want, bij nader inzien, wil ik toch geen enkel risico lopen dat de motor en bak er weer uit moeten om een paar tientjes te besparen.
Ik wil je danken voor je goede raad en het juiste tandwiel, ik ga alles rustig en zorgvuldig weer opbouwen want ik blijf een amateur en een foutje met een ring of oliekanaaltje is snel gemaakt. Ik laat nog weten hoe de bak straks schakelt!

Met vriendelijke MG groet,
Paul

P.s. nog een foto van de nieuwe situatie!
Bijlagen
Foto 4.jpg