heetlopen MGB motor

#1
Vrienden,

na een revisie van het draaiend gedeelte heeft de motor last van heetlopen. Thermostaat aanwijzing staat tussen midden en hoog. Vooral in de zomer van 2018 was het zweten geblazen boven de uitlaat. Bij temperaturen van 15 graden valt het mee. Maar bij het rijden van een rally vorig jaar kookte de koelvloeistof bijna(rijden, stoppen, jullie kennen het wel) Ik ben er uiteraard mee naar de MG garage gegaan.
Alle mogelijkheden van heetlopen (thermostaat, ontsteking etc) door hem bekeken, maar niets gevonden. Radiator is als nieuw. Ook oliekoeler aanwezig. Wel originele fan. Hoefde van garagist geen nieuwe in omdat deze fan het in ons klimaat zou moeten kunnen redden.
Een optie die overbleef was dat de spoelkanalen in het blok verstopt zijn geraakt na het honen. Wat dan te doen? Zijn er leden die een vergelijkbare ervaring hebben.

groet Ger

Re: heetlopen MGB motor/je bent niet de enige

#2
Zeker, dat lijkt op mijn eigen ervaring met een nieuwe motor, maar door die dubbele electrische fanopzet van mij houd ik de zaak nog wel in de greep. De najaarsvakantie naar Normandië october 2018 waarin ik de nieuwe motor heb ingereden verliep ook zonder problemen. Het was overigens de belangrijkste reden voor mij om hier eerder een discussie te starten over alternatieve thermostaatoplossingen bij hogere temperaturen, zie de lijst. Ook heb ik me wel eens afgevraagd of de ook vervangen waterpomp wel correct functioneert, ook bij mij zijn oliekoeler en radiator nieuw genoeg en is de ontsteking aan de veilige kant ingesteld (op die bekende 32 graden max).

Overmorgen reis ik af naar de warme zuiden in Frankrijk en zullen we zien hoe de zaken er nu voor staan. Voor alle zekerheid gaan extra thermostaatpakkingen, een blanking sleeve en een extra 74C thermostaat mee. Daarmee zou met zo'n combinatie de koeling met zo'n 10-20% sterker worden en als je alleen een sleeve gebruikt misschien nog wel hoger. Dat laatste ben ik overigens niet van plan, dat is iets voor racers. :?

Overigens: hoewel het koelsysteem vanaf de montage van het Ivor Searl blok door Coen Kymmel door hem met koelvloeistof was gevuld heb ik dat al vervangen door mijn gebruikelijke 75/25% mengsel van water en antivries, zoiets koelt ook iets beter (lang geleden reed ik 's zomers op 100% water). Bij het aftappen van de koelvloeistof bleek dat het verwijderen van de muurvast zittende normale stop vlakbij de ontsteking niets opleverde, dat kanaal zat potdicht. Vind ik ook vreemd, want op mijn eerdere blokken stroomde daar na enig pulken met een stukje ijzerdraad altijd vloeistof uit, bij een ongebruikt blok zou je juist zeker een open aftap verwachten. Ik ben benieuwd of dat aftapkanaal bij jou ook dicht zit.

PS Na het cotteren en honen van motorblokken hoort men met perslucht het slijpsel grondig te verwijderen. Als die aftap opening verstopt raakt zetten sommigen er ook perslucht op, het gat heeft dezelfde draad als een bougiegat en door een bougie naar een koppelstuk om te bouwen kan je er de maximale luchtdruk van een compressor op los laten en het aftapkanaal weer vrijmaken. Of dat ook de overige koelingskanalen in het blok vrijmaakt zou ik niet weten, eigenlijk zou je bij een al nat geworden motorblok juist met water een hoge druk op moeten bouwen. Dit najaar zal ik eerst eens proberen met perslucht en een hulpstuk van mijn compressiemeter dat aftapkanaal vrij te maken. Wel met verwijderd thermostaathuis om de radiator niet te hoog te belasten :idea:

Re: heetlopen MGB motor

#5
Beste Ger,
De garagist heeft gelijk, additionele ventilatoren zijn, mits het koelsysteem in orde is, absoluut niet nodig en eigenlijk een lapmiddel. De plastic schoepenfan van de latere bouwjaren is wel beter dan de vroegere metalen. Eigenlijk draaien de meeste MG blokken te koud. Ik monteer altijd een 82 graden thermostaat.

De waterkanalen in het blok zijn dusdanig groot dat een verstopping (op dat aftapkanaaltje boven de ontsteking na, dat geen kwaad kan) eigenlijk nooit voorkomt.
Meestal is de oorzaak een haperende thermostaat, een niet goed afsluitende radiateurdop waardoor het systeem niet op druk komt, heel soms niet meedraaiende schoepen van de waterpomp, vaker een verstopte radiateur, vaker een te arm mengsel, nog vaker een te laat staand ontstekingstijdstip en/of niet goed werkende centrifugaal vervroeger.

Radiateurs gaan verstopt zitten door het niet dagelijks gebruik en de lange winterstop. Om deze goed te reinigen gebruik ik caustic soda. Koelvloeistof aftappen, volle koffiebeker caustic soda in je radiateur doen, afvullen met water en een heel, heel lange rit maken. Het is niet bevorderlijk voor je slangen maar die kosten de wereld niet. Aftappen en goed spoelen, De radiateur spoelen in tegengestelde stroomrichting zal je doen verbazen wat er uit komt.

Ik weet niet of je in de buurt van Nijkerk woont, je mag altijd ff langskomen voor advies.

Succes, Henny

Re: heetlopen MGB motor

#6
Bij een vorig blok heb ik eens een koelwatertoevoeging voor intensieve reiniging gebruikt; je hebt daar diverse soorten in. Eén nogal agressieve die al na korte tijd de zaak loskrijgt en één van Bar's (die van Bar's leaks) waar je behoorlijk lang mee moest rijden. Die laatste heb ik daarom nooit gebruikt, hij ligt hier nog, die eerste leverde me bij aftappen via dat achterste gat vloeistof in de starter solenoid op met een haperende starter als gevolg. :o

Toen, nèt de dag voor mijn toenmalige vakantievertrek was dat spannend genoeg om stantepede naar Coen te rijden voor een nieuwe starter en hopen dat onderweg de motor niet afsloeg, maar ook jammer voor de moeite want er kwam geen vuil los. Niet veel later bij het uitbouwen van de motor voor een koppelingsklus ging de toenmalige radiator uit allerlei kleine gaatjes lekken en heb ik een radiator met vernieuwd binnenwerk moeten kopen. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat intensieve reiniging van een radiator je ook vervroegd gaatjes op kan leveren :(

Van de door Henny genoemde oorzaken heb ik de meeste wel kunnen elemineren, op de al of niet vastzittende schoepen van die nieuwe waterpomp na. 15psi cap doet het prima overigens en zowel de radiator als de oliekoeler worden goed heet, dus er lopen zeker genoeg hete vloeistoffen door.

PS Met mijn vorige blok bleef al rijdende ook in omgevingstemperaturen van ver boven de 30C de temperatuur vlak boven de N bij via een schakelaar en voorschakelweerstand op halve kracht draaiende hulpfan. Alleen bij stilstand of heuvelop moest mijn Kenlowe hoofdfan bijspringen. Volgens mij is dat nu niet meer mogelijk. Ik kan die hulpfan op volle kracht laten draaien als de Kenlowe aanspringt door die schakelaar om te zetten, normaliter staat de hulp fan overigens helemaal uit. Derde terugvaloptie is met open wagen de verwarming op max op de voorruit zetten met het fannetje aan. Ik heb daar jaren terug veel baat bij gehad om ondanks de toen nog aanwezige metalen standaardfan dreigende fileverhitting te voorkomen. Die metalen fan met hulpmateriaal gaat altijd mee, onder het reservewiel, voor als de electrische fans uitvallen :idea:

Re: heetlopen MGB motor

#8
Kan geen oplossing aanbieden.
Er is duidelijk iets goed fout, omdat een B motor normaal gesproken nooit goed op
temp komt.Alleen in de bergen lukt dat soms.

Er zijn al diverse mogelijkheden aangedragen.
Heb er ook enkele.
Er kan wat fout zijn gegaan bij de revisie.Is de cilinderkop ook meegenomen ?
Als alleen het onderblok is gedaan ,bougies verwijderen en controleren of alles soepel
ronddraaid .Oliedruk goed en snel aanwezig ?
Het is ook altijd aan te bevelen om na een revisie een nieuwe oliekoeler te monteren.
Een goed gereviseerde motor heeft meestal een hogere oliedruk dan het voorgaande versleten blok.
Deze hogere druk kan vuil in de koeler losmaken wat schade aan de bewegende delen kan veroorzaken.
Zit de stalen koelfan niet verkeerd om gemonteerd ?
Zit de gril niet volgebouwd met allerlei Mg schildjes ?
Hoe was de thermische situatie voor de revisie ?
Hans Geertse

Re: heetlopen MGB motor

#9
Inmiddels heeft het blok zijn freeze plug achter op verloren en alle koelwater verloren. Staat nu bij een Belgische garage die morgen gaat kijken of de motor er weer uit moet (achterplaat inbegrepen) of dat het anders op te lossen valt. Zo niet gaat de B naar Coen terug en wij met een huurauto door naar de Provence. Misschien is heetlopen wel hey kleinste probleem nu.....

Re: heetlopen MGB motor

#12
Beste Hans,

Thermische situatie was goed voor revisie. Heb de revisie laten uitvoeren in Goirle nav artikel in clubblad van Marius Erven. Ook kop gevlakt. Oliedruk was ok
Spijt als haren op hoofd ( voldoende). Veel fouten zoals veel te strak gestelde kleppen overgespoten motoren verkeerde thermostaat slechte afstelling. Hersteld bij MG garage in Breda, liep daarna weer prima alleen de temperatuur wil maar niet.
Groet Ger

Re: heetlopen MGB motor

#13
Het zou kunnen zijn dat de waterpomp niet goed is, ook al is deze nieuw.
Ben datzelfde probleem, en die oorzaak, een keer tegengekomen met mijn (toen) dagelijkse auto, een BMW e34.
Er zaten geen schoepen meer op de pompwaaier.
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: heetlopen MGB motor

#14
Inmiddels staat de B bij een garage hier 40km van Bouillon, waar ik met grote moeite hotels heb kunnen vinden, en zal de monteur over twee werkdagen verdeeld de motor lichten, repareren en weer terugplaatsen. Net zoals de geraadpleegde Coen me ook voorspelde. Als alles gaat als beloofd ga ik maandagmiddag weer op pad en heb slechts enkele dagen in de Provence en wat eerder gereserveerde overnachtingshotels in Frankrijk gemist. De verzekering is er goed voor. Hoe de koeling dan is moet ik afwachten, als er niets veranderd is ga ik thuis de waterpomp verwijderen en checken....

Re: heetlopen MGB motor

#15
Wat een bak ellende Don met weer zoo,n vriesplug.
Heb al heel wat motoren gereviseerd. Maar van vriespluggen blijf ik af.
Goed is goed en dicht is dicht.
Maar in o.a het MG wereldje komt het zeker bij gereviseerde motoren herhaaldelijk voor.
Schijnbaar is er een onbegrijpelijke drang om die dingen te vernieuwen.
De man waar ik al het slijp en boorwerk laat doen heeft het er ook nooit over.
Verschrikkellijk als dit je met je gereviseerde motor moet overkomen.

Het plaatsen van die vriespluggen schijnt een speciale techniek te zijn.

Sterkte Don.

Groet
Hans

Re: heetlopen MGB motor

#16
Vervelend als de koeling niet goed werkt. Jaren geleden (21 jaar)had ik met mijn MG-B ook koelproblemen. Ik had al een extra elektrische Fan geplaatst maar echt goed was het nog steeds niet. Na lang zoeken kwam ik er achter dat het functioneren van de radiateur de reden was. Bij de restauratie van mijn MG-B had ik meteen na demontage van alle technische motoronderdelen die opgeknapt en/of gecontroleerd moesten worden naar gespecialiseerde bedrijven gebracht. Zo ook de radiator om die te controleren en zonodig te repareren. De radiator kwam keurig "gecontroleerd" en mooi gelakt terug. Na montage had ik ondanks de extra fan nog steeds met een zekere regelmaat koelproblemen. Nog eens zelf goed naar de radiator gekeken en wat bleek? Bijna alle kleine lamelletjes/koelvinnetjes zaten los van de hoofdkanalen. Als je er met je hand voorzichtig over streek "rammelde" al deze plaatjes. De soldering was los. Gevolg de koelwerking wordt daardoor ernstig verminderd. De koelvinnetje hebben daardoor onvoldoende contact met de radiatorkanalen. De radiator zag er keurig uit. hij lekte niet maar de controle door de radiatior-werkplaats was duidelijk niet goed geweest. De avond nog voor we met de Octagontour zouden meedoen heb ik nog snel een nieuwe gehaald en gemonteerd. Koelingsprobleem opgelost! Jan Wijnen

Re: heetlopen MGB motor/einde voor de B op vakantie dit keer

#17
Uiteindelijk heeft die Belgische garage er drie dagen (extra) en €1000 voor gevraagd, dus is de B inmiddels ingepland om via de ANWB retour naar NL te gaan, waar Coen Kymmel de reparatie gaat verrichten. De zéér uitgebreide collectie reserve onderdelen, koppakking incluis, die ik bij me had heeft me dit keer niet geholpen. Wij zijn met in totaal 6! dagen vertraging met een vervangende wagen alsnog op weg naar het zuiden. Niet in de kleine, zeg maar knusse B, maar zittende in een forse Skoda Octavia, met enorme bagageruimte, die zich desondanks moeiteloos met zijn 6 bak en airco voortbeweegt..

PS Coen had maar één keer eerder een MG motor meegemaakt die eerst een kleine en toen die grote vriesplug achterop eruit had geblazen. Met die motor was overigens doorgereden tot hij door oververhitting volledig vernield was, zoiets heb ik gelukkig net weten te vermijden. Hopelijk ontdekt hij ook de oorzaak van het zo snel heet lopen nog, ik heb alle suggesties op dit forum (waarvoor dank) alvast telefonisch met hem doorgenomen.
Bijlagen
De B al terug in NL, bij Coen Kymmel, zelf ben ik nog in FR
De B al terug in NL, bij Coen Kymmel, zelf ben ik nog in FR

Re: heetlopen MGB motor/het is weer knap heet hier

#18
Inmiddels is de pechperiode met de B veranderd in de herinnering aan een boze droom. Het verblijf in de Provence is als vanouds, met 32C in de schaduw en dus op holle wegen of al klimmende in de bergen hier eerder 35+C als maximum omgevingstemperatuur. Daar kon het vorige blok prima tegen mits bij klimacties de Kenlowe handmatig eerder werd aangezet. Met de huidige configuratie zou me dat vermoedelijk niet overal gelukt zijn. Ook zag je de naald nooit bij hoge rijsnelheden toebewegen naar net onder of net boven de N afhankelijk van de gekozen thermostaat, zoals ik gewend was. In Belgie vloog de naald al richting midden tussen N en H zodra er heuvelop gas werd gegeven om de 120kmh vast te houden (en toen ging meteen de vriesplug exit).

Overigens mist onze B dus ook de temperatuur van die 40 graden Celsius die hier voor volgende week hier en daar wordt voorspeld. Met die temperatuur had ik ook met de eerdere motoren zelden te maken, maar hij overleefde dat met verwarming en zijn fan op max op de voorruit overigens wel.

PS Eindelijk een MG roadster gezien hier, een echte Franse, in Rousillon. 2 jaar terug zag ik hier in de Provence zelfs nog een MGA en later een optocht van Nederlandse B's in Florac toen we daar een tocht naar maakten.
Een Franse B in kennelijk goede staat
Een Franse B in kennelijk goede staat

Re: heetlopen MGB motor

#20
Deze laatste optie klopt in ieder geval met mijn voorgevoel dat een volledig verstopt aftapkanaal in een net gereviseerde motor uiterst verdacht is. Ook dat kanaal is alleen simpel toegankelijk bij een gelichte kop. Ik ga dit zeker bespreken met Coen, want alleen een nieuwe vriesplug haalt mijn koelprobleem niet weg. M.i. is met een eruit gelichte motor het lichten van de kop minder werk, baat het niet schaadt het zeker niet en op Ivor Searl als perfect revisiebedrijf heb ik inmiddels zo mijn gerede twijfels. Op Gold Seal blokken had je altijd garantie, ik ben benieuwd hoe zij daarmee omgaan...

Re: heetlopen MGB motor

#22
We zullen zien Pascal, misschien bestaan er ook "maandagochtend" motoren, net als je dat vroeger bij Engelse auto's had. Coen had prima ervaringen met I.S. daar niet van, maar zijn voorspelling dat na inlopen de kleppen niet eens bijgesteld hoefden te worden klopte bv niet. Ik vond een variatie tussen 0,25-0,45 mm over de diverse kleppen. Vandaag heb ik overigens op de terugtocht naar Nederland de route van de B tot aan zijn faallokatie omgekeerd afgelegd met de Skoda huurauto. Daar bleek nogmaals uit dat de B een aantal 3-4% hellingen eerder had beklommen, waarbij zoals helaas met dit blok gebruikelijk de naald niet meer wilde terugkeren naar iets boven of net onder de N. Dit ondanks dat zoiets met de twee eerdere Gold Seal blokken met resp. een 82C of 74C thermostaat vanaf een rijsnelheid boven de 50kmh zelfs zonder een ingeschakelde electronische fan atijd het geval was. Bij het aankomen op laatste helling van wel 6% hing de naald al voorbij het schakelpunt van de Kenlowe thermostaat (net onder het midden tussen N en H). Ik heb voor alle zekerheid de override schakelaar op de Kenlowe geactiveerd, de OD uitgeschakeld en wat meer gas gegeven. Zonder dat de temperatuuraanduiding meteen hoger steeg vloog toen de vriesklep eruit en kwam er een enorme wolk waterdamp uit de wagen. Godzijdank was ergens onderweg een rustplek met ruime parkeergelegenheid en restaurant waar ik de wagen net nog naar toe kreeg. De rest van het verhaal staat al eerder vermeld. Het is wel duidelijk als er niets aan de wagen veranderd is dan het motorblok, ik niet in zie waar een andere oorzaak te vinden is. Ergens nog een geluk dat het niet later gebeurde, de hoge omgevingstemperaturen in de Provence van wel meer dan 40C kan ik met deze motor erin niet meer aan, waarmee het nut van deze wagen voor ons geheel wegvalt. Een bittere constatering na 30 jaar vakanties met de B (hoewel nooit helemaal pechvrij), deze ons altijd naar allerlei lokaties in Europa heeft gebracht, vele steile passen over de Alpen incluis. En wat nog het belangrijkste was: ons altijd ook weer weilig heeft thuisgebracht. Voorgoed voorbij????

Re: heetlopen MGB motor/bij racers wordt deze plug klem gezet

#23
Net wat info gehoord via mijn havenmeester/MG bezitter: zijn collega Carstens, ook MG bezitter en met de racerij vertrouwd kent het klem zetten van die achterste freezeplug, om het eruitspringen onder extreme condities in de racerij sowieso te verhinderen. Zo hoor je nog eens wat. Overigens is mijn motorblok qua temperatuur niet boven de 95 graden gekomen, zodat de garantie van Ivor Searl -voor wat die waard is- niet vervallen is. :!: Wordt vervolgd, door Coen Kymmel wordt nagevraagd of het lichten van de kop ook in deze garantieperiode is toegestaan.... :?:

Re: heetlopen MGB motor/het blok gaat toch retour naar het VK

#24
Weer een aantal weken verder zonder voortgang.

Ik had mijn juni nummer van het Practical Classic Mag. gemist en vandaag pas net het julinummer gelezen. Daaruit bleek dat één van hun artikelen schrijvende medewerkers de bedoeling had een net gerestaureerde TR6 als trouwauto te gebruiken en ook die blies zijn achterste vriesplug eruit, gelukkig nog vóór de huwelijksdag. Inmiddels hebben ze er een andere plug in gekregen zonder de motor eruit te halen. Vervolgens met een extra metalen strip zeker gesteld dat deze nieuwe plug er ook niet vandoor gaat. Ik ben dus niet de enige en ook hier bleek achteraf de eerste plug onjuist geplaatst. Ivor Searl is dus niet de enige die vriespluggen verkeerd monteert (heetlopen is hun tweede afwijking overigens, daar doe ik niets aan af)....
Practical Classic Magazine
Practical Classic Magazine

Nagekomen bericht via Coen vandaag, 29 Juli: Ivor Searl laat het blok binnenkort uit Nederland ophalen en dan gaan ze kijken wat ze kunnen vinden en repareren òf ik krijg alsnog een ander blok van hen om opnieuw in te rijden. Dit gaat ons wel een gereed datum in september opleveren schat ik zo in. Er zijn erger dingen in de wereld, maar zo is het wel een gekke zomer voor de B aan het worden. Brexit komt zelfs al dichterbij, zou dat na 31 october héél veel gedonder gaan geven vraag ik me af? Zo'n blok is of wordt weliswaar je eigendom, maar passeert wel grenzen die Johnson keihard wil maken :(