Smiths toerenteller

#1
beste Techneuten,
de Smiths toerenteller in mijn MGB tourer van 1970 heeft rare kuren. Als ik een willekeurig stroomafname doe dan staat de wijzer van de teller helemaal uit, het maakt niet uit of de motor loopt of uitstaat. Dat was vorig jaar ook al het geval met de oude draadboom. Ik heb een tijd met losgekoppelde teller rond gereden. Nu heb ik de draadboom onder het dashboard en in de motorruimte vervangen en alles aangesloten volgens schema en alles werkt behalve die toerenteller! Op de beurs vorige week in Houten bij diverse techneuten nagevraagd en iedereen zei controleer je massa maar eens. Maar dat had ik al gedaan tijdens het inbouwen van de nieuwe draadboom. Dus van de week toch maar extra massa draadjes aangelegd en gecheckt met de multimeter. Wat denk je weer dat uitslaan van die wijzer! Ik heb de toerenteller vorig jaar tijdens de restauratie naar info instruments in Breda gebracht en laten testen; er mankeert niets aan was hun bevinding. Weet iemand een oplossing voor dit probleem, ik heb nu nog alles open liggen...
groet Johan

Re: Smiths toerenteller

#2
Dag Johan,

Mijn 1e vraag is: welke uitvoering is uw MGB uit 1970 met de maand; Eur. of USA?. Vincode mag ook, al is het de letters met de 1e drie cijfers.
Er zijn namelijk verschillen.
(eur) Aansluit draadcodes : 3x Wit, Rood/Wit, Bruin/Geel, Groen en Zwart.
(USa) Aansluit draadcodes : 2x Wit, Rood/Wit, Bruin/Geel, Groen en Zwart.
Bovendien verschillen de aansluitingen van de draden naar andere e-componenten.

Als u dit wilt aangeven, kan ik aangeven welke draden u moet door meten en welke draadcode naar e-componenten lopen.

met vriendelijke groet
Henk Katsman

Re: Smiths toerenteller

#3
Henk dat zou mooi zijn als jij een oplossing weet. Het is een europese MGB ch.nr 218615 de datum vermeld op het kenteken is 30-06- 1970. Het zal wel een geimporteerde B zijn waar de juiste datum van ontbrak. Kenteken is AL-91-40. Het betreft dus een Smiths electronische toerenteller en zit in een stalen dashboard LHD.
alvast bedankt,
groet,
Johan

Re: Smiths toerenteller/dit RVI-type kan toch defect zijn geraakt

#4
Dit type toerenteller is nog van het RVI type, dat in serie staat tussen + spanning en + bobine (witte draden). Er zit vermoedelijk die bekende electrolytische 2,5 microFarad condensator in, die op termijn uitdroogt en zijn capaciteit verliest (we zijn nu al bijna 50 jaar na de productie!)

Mocht het correct aansluiten niets opleveren is het te overwegen om die condensator te vervangen door een niet-electrolytisch exemplaar van 2,2 microFarad (50 Volts max is voldoende). Anderen laten deze RVI-types ombouwen naar de RVC versie, die juist niet in serie staat met de bobine, maar juist pulsen op de min van de bobine aftakt en daaruit het toerental afleidt. Vergt dus wel éénmalig een aanpassing van de bedrading

Vreemd dat specialisten in Breda niets hebben kunnen vinden :o

PS Toen mijn RVI-type niet werkte kwam dat door een ontstoringscondensator, parallel op + bobine die de tachwerking effectief uitschakelde
In de tijd dat deze voor onderzoek weg was had ik die witte draden vanaf de + en naar de + bobine met elkaar verbonden om te kunnen rijden

Re: Smiths toerenteller

#5
Hallo Johan,
Don heeft je al een richting opgestuurd. Het is inderdaad een plausibel dat het de oorzaak is. Maar het zou wel bijzonder zijn als de specialist in Breda heeft geconstateerd dat de toerteller niets mankeert.
Ik zelf heb een US MGB 1970 en heb last gehad van rare voorvallen door uitgaan van de motor tijdens het rijden ☹. Dat is geen prettige gewaarwording. De oorzaak daarvan lag aan kwaliteit van de connectoren van draden naar het contactslot. Daarom denk ik ook dit een geval is van de kwaliteit van de draden en aansluitingspunten op andere elektr. onderdelen.

Daarom stuur ik je mijn ideeën naar je. Ik heb daarvoor het e-schema van MGB’s van de GHN5 187170 tot 219000 (1969-70, non export) erbij geraadpleegd.

De toerenteller heeft de draden aansluiting 2x wit 1x rood/wit, 1x Bruin/Geel, Groen en 1x zwart.
- Zwart is aarde
- Rood/Wit is voor panellicht
- Groen naar volt stabilisator (achter het dashboard)
- Brown/Geel naar dynamo/alternator.
- 2x Wit naar punt 7 op contactslot ignision/starter

In eerste instantie raad ik je aan je aandacht vooral naar 2x wit, brown/geel en groen te laten uitgaan. (zwarte draad heb je al genoeg geaard, zo las ik 😉)
Als de toerenteller goed is (zoals de specialist aangeeft) kan er een probleem met de draden of aansluiting van die draadcodes. Er kunnen lekstromen ontstaan zelfs binnen de kabelbomen, die het functioneren van de toerenteller kunnen beïnvloeden.

In eerste instantie zou ik naar het functioneren van het contactslot kijken, vervolgens naar de witte draad naar de bobine die op de ‘ + ‘ van de bobine thuishoort, daarna bruin/geel op de alternator. Wellicht functioneren de draden niet goed en/of zijn de aansluitingen oud.
Met try and error zal je dat moeten uitvinden. Maak wel de aansluitpunten goed schoon en plaats zo nodig nieuwe stekkers. Kijk ook goed naar het functioneren van de volt stabiliseator (waar de groene draad naar toegaat)
Geeft dat geen positief effect, neem dan nieuwe draden en zet deze als bypass op de toerenteller.

Tot zover mijn inbreng voor jou.

Verder geef ik je de link van een interessante video op YouTube. Het gaat over een slecht functionerende toerenteller van een MGC (1968). Het is wel een andere storing, maar de uitkomst is verrassend. De eigenaar legt goed uit wat hij gedaan heeft.
1. https://www.youtube.com/watch?v=2iaL-80ZDPY
2. https://www.youtube.com/watch?v=SYyb85DZm7A

Succes met de reparatie
Met vriendelijke groet
Henk Katsman

Re: Smiths toerenteller/slechte contacten opsporen...

#7
Als ik zo die hele lange video bekijk vraag ik me af welke relatie er is met het probleem van Johan. Volgens mij had die MGC eigenaar met het vernieuwen van die bullit waar de witte leiding naar de benzinepomp enerzijds en naar de tach en contactslot anderzijds loopt eenzelfde resulaat gehad. Slechte contacten treden niet zomaar binnen kabels op, maar zijn altijd het gevolg van oude bullits, spades en kabelovergangen op die einden. Zelfs het schoonmaken met kruipolie wil wel eens helpen tegen hoge contactweerstand op die overgangen. Als er teveel weerstand in de lijn van contactslot naar tach zit en de er parallel op verbonden pomp schakelt steeds laagohmig de interne spoel in, schiet de spanning op witte en groene circuits op en neer en alleen de tach is voor dat soort korte spaningsfluctauaties gevoelig, de rest reageert daar te traag voor... :!:

Kortom het enige waar die video ons voor hoort te waarschuwen is om goed naar de kabelcontacten te kijken en er zonodig wat contactspray op los te laten en nog beter, met enige regelmaat er de diverse bullitconnectoren er tussenin te vernieuwen. De bullits zelf die op de kabeleinden zijn gekrompen zijn zelden defect, soms levert herhaalde buiging gebroken aders op en is vernieuwing nodig. Elk jaar loop ik ze dus even na :idea:

Dat de groene draad voor de tachvoeding inderdaad op de NIET gestabiliseerde kant van de stabilisator zit had ik laatst ook vergeten, die stabilisatie (eigenlijk een voltage middeling) heeft alleen tot doel de aanwijzing van de benzine- en temperatuurmeter onafhankelijk van batterijsspanning te maken. Voor een goede werking van een niet defecte RVI tach zijn eigenlijk alleen de twee witte verbindingen naar en van de interne pickup spoel (die daardoor tussen accu en + bobine wordt geschakeld), de zwarte aarddraad en de groene voedingsdraad van belang.

De lampjes doen er voor een goede tachwerking gewoon niet toe!

Re: Smiths toerenteller

#8
Heren,
dank voor jullie inbreng. Vanavond weer bezig geweest. Nieuw contactslot, nieuwe volt stabilisator aangeschaft en alle draden ( zoals gemeld nieuwe draadboom) nogmaals doorgemeten en ALLE contacten gecontroleerd. Het e schema van 1970 er nog maar eens bijgehaald en gecontroleerd; helpt niets! Nog steeds het uitslaan van de wijzer. De toerenteller ziet er aan de achterzijde als volgt uit: boven: lampje klok Rood/Wit, midden: aansluiting volt stabilisator Groen, 1x manaansluiting contactslot Wit, 1xvrouwaansluiting contactslot Wit, onder: laadstroomlampje Wit contactslot en Bruin/Geel dynamo, + nog een extra massa. Het contactslot zit ook volgens het schema aangesloten en maakt ook massa op het stalen dashboard. Zou het dan toch de microfarad, zoals Don beschrijft zijn?
groet,
Johan

Re: Smiths toerenteller

#9
Nog steeds verbaas ik me over de feitelijke levensduur van electrolytische condensatoren, zoals die in mijn RVI tach moet zitten. Ooit in de 70-er jaren meldde de toenmalige Philips Telecommunicatie afdeling me dat de door hun in telefooncentrales toegepaste electrolyten vermoedelijk de 14 jaren niet werkend zouden passeren. En wij bij PTT schaften ze aan op minimaal 25 jaar levensduur! Goede raad was letterlijk duur, want het vóóraf vervangen ervan was een kostbare activiteit, die de dienstverlening ook nog eens onderbrak. Uiteindelijk besloot ik toen maar af te wachten of die voorspelling uitkwam.

Einde van het verhaal: vele jaren later en vele opvolgers van mij verder, nu bij KPN, kon men de laatste van deze Philips centrales in 2012 stil leggen omte verschrotten. De meeste hadden tussen de 30 en 40 jaar gewerkt en de uitval van deze condensatoren was uiterst beperkt gebleven, d.w.z. op het gemiddelde niveau van dit soort componenten. Het ooit zo vakkundige Philips (later afgestoten als XMP) had vakwerk geleverd, beter dan gedacht. :P

Onze B's van inmiddels 45 jaar of ouder hebben dit soort componenten van zelfs mindere fabrikanten aan boord en werken vaak toch nog goed. Maar wellicht is voor 1970 en oudere wagens misschien de limiet wel bereikt. Weet dat in deze tachs ook germanium transistoren zitten die zelden of nooit kapot gaan, ondanks de voorspellingen ooit uit het verre verleden dat fysische processen onvermijdelijk zouden zorgen dat de functionaliteit verloren ging :(

PS Ken je niemand in de club die nog een losse, wèl werkende RVI tach voor negative earth heeft liggen? Uiteindelijk heb je zo die 4 belangrijke draden verbonden en als dit apparaat dan wel goed werkt weet je zeker dat je eigen exemplaar defect is geraakt. :idea:
Het hoeft niet exact hetzelfde type met plaats voor het alternator waarschuwingslampje te zijn, als die maar RVI qua principe bezit...

Re: Smiths toerenteller

#10
Tja Johan, Er blijft op dit moment niets anders over dan het advies van Don op te volgen. Daarvoor kan je:
- De meter nogmaals te laten controleren c.q. maken, maar dan door een andere specialist dan waar je geweest bent.
- of zelf de meter opmaken, doormeten en zelf componenten vernieuwen.
Ook het idee om voor de zekerheid tijdelijk een andere tachometer te gebruiken is een goed alternatief. Helaas kan ik je niet aan een tachomter helpen.

IK blijf nog wel voor je zoeken.
Grt
Henk

Re: Smiths toerenteller

#11
heren,
dat zal inderdaad het beste zijn. Ik ga de meter er vanavond uithalen en nogmaals naar Info Instruments brengen. (is bij mij om de hoek) Ik zal ook het bericht wat Don geschreven heeft laten lezen want daar staan technische woorden in waar ik geen kaas van gegeten heb.
alvast bedankt voor jullie inbreng.
Wordt vervolgd.
groet Johan

Re: Smiths toerenteller

#12
Dag Johan,
Zojuist op internet gevonden uit een forum "The MG Experience" in USA.
Het laatste bericht van de forumvraag "MGB Tachometer full deflection" luidt:
Okay - problem sorted, thanks to those who helped ponder this one. It was a minute detail and simple fix that was solved via process of elimination. We knew something was shorting out and by unplugging and plugging things back in we found the error at the distributor.
When we previously re-assembled the distributor, we put the nylon insulator between the point contact arm and the wires for the terminal lead and ground wire on the post (red dot). After consulting two different manuals we discovered that the nylon insulator should be on top of those wires - just below the nut and washer to keep distance around the post (green dot). By moving that nylon insulator - the problem ceased and tachometer no longer buries in the red.


Ik heb het niet vertaald. De originele tekst is belangrijk. Kijk maar eens of je er wat aan hebt. Ik hoop het voor je. Ik hoor het graag of het ook jou geholpen heeft.
Groet
HenkK
Bijlagen
distribution problem solved1.jpg
distribution problem solved1.jpg (27.38 KiB) 6205 keer bekeken

Re: Smiths toerenteller/laten we het niet te moeilijk maken

#13
Dit MGE verhaal gaat over een onjuist geplaatste nylon ring en contactdraden naar de condensator en de verbinding naar de spoel vanuit een 25D: doe je zoiets fout krijg je of sluiting over de punten heen of wordt de verbinding tussen contactpunten, condensator en de bobine niet gemaakt en start de wagen niet. Hier start de wagen wel, dus m.i is er iets anders aan de hand. Ik zit niet thuis achter de PC waar ik o.a. de schema's van deze tachs en die van testschakelingen op heb staan, maar m.i. moet men een op elektronisch gebied niet onderlegde B bezitter daar ook niet mee belasten.

Zo uit het hoofd bedenkende hoe de schematuur van de latere RVI teach met zijn enkelvoudige germanium transistor en die ene electrolytische condensator er uitziet lijkt een volledige naalduitslag me eerder op een sluiting te lijken dan het uitgedroogd zijn van zo'n condensator. Bij uitdrogen, zonder daarbij een sluiting te maken zal de naald volgens mij bij stilstaande motor gewoon op nul blijven staan, zodra de spanning op de tach wordt gebracht.

Er is natuurlijk een kleine kans dat die transistor de geest heeft gegeven, maar dit soort halfgeleiders gaat bij overbelasting eerder een open verbinding maken dan een sluiting veroorzaken. Zo gokkend stel ik: 90% kans op een sluiting makende electrolyt en 5% op een sluiting via de transistor.. De laatste 5% hou ik maar even apart voor interne sluitingen ergens in het huis, op connectorpunten, of op het printplaatje van de tach. Anybody's guess...

PS Uit mijn electronica knutsel tijd herinner ik me nog de kwetsbaarheid van germanium transistoren voor hitte, er werd letterlijk met een stuk aardappel om het huis heen aan gesoldeerd, latere silicium types konden juist veel hitte verdragen. Kortom, óók bij het vervangen van die condensator met de soldeerbout wegblijven vandit onderdeel. Het beste werkt het doorknippen van de draden naar het originele exemplaar een stuk van de print af en het aan die draadeinden vastsolderen van de draden van de nieuwe. Warmte overdracht naar print, transistor en andere onderdelen blijft zo minimaal.. Voor tach specialisten is dat allemaal geen nieuws natuurlijk :lol:

Re: Smiths toerenteller

#14
Heren,
de teller doet het weer! Het bleek dat de teller gerepareerd moest worden. Er is een condensatortje vervangen en aan de printplaat is iets gerepareerd. Dit is de info die ik van Info Instruments Breda kreeg. Zoals gezegd is de tacho vorig jaar aldaar getest op een testopstelling die alleen impulsen geeft zoals die van de bobine afkomen en dan geeft de teller zonder mankeren de juiste toeren aan. Zoals in de bovenstaande berichten blijkt het in de praktijk dus niet het geval. Maar goed het is gerepareerd en naar tevredenheid opgelost. Even aftikken en weer door.
Nogmaals bedankt voor de inbreng.
Groet,
Johan Everaerts
cron