Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#26
Particuliere (leden) standhouders met kraam zijn NIET op de thans gepubliceerde lijst aangegeven, maar zoals Hans al aangaf
die indeling van die standhouders zie je bij de ingang van de Hal te Houten op zondag 6 januari.

(Vorig jaar stand de indeling van de particuliere standhouders wel op de eerder gepubliceerde lijst).

C U there en ondertussen prettige feestdagen !

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#29
Hallo Jaap,
Het is voor het eerst dat ik jouw versnellingsbak probleem lees. Ik heb even de boeken erop nageslagen (en dat was niet alleen van MGB) en ik lees daarin de volgende mogelijke oorzaken van het uit de versnelling schieten. (Zelf heb ik de 4 bak all synch. met OD blacklabel gereviseerd.)

In de boeken worden bij het uitschieten van een versnelling de volgende oorzaken genoemd:
1. Versleten motor- en versnellingsbakophanging
2. Slappe veren van pallen of versleten kogels
3. Versnellingspook slijtage of verkeerde afstelling
4. Versleten synchro naven en versperringsringen (spersychronisatie)
5. Versleten tandwielen.

Bij 1 Er kan ruimte in de ophangrubbers ontstaan waardoor de overmatige bewegingen van de motor op de bak wordt overgebracht. In dat geval zou eigenlijk de bak op alle standen uit de versnelling kunnen schieten.

Bij pt 2 Er zitten veel veren met kogels of pallen in de bak:
- in de selector-unit:
maar dan In dat geval zou de bak op alle standen uit de versnelling kunnen schieten.
- in de synchronisatienaven. (zie foto)
In jouw geval in 3e/4e naaf.
In elke naaf zitten 3 kogels met veren.
Zijn de veren te slap of de kogel te versleten dan kan de synchronisatiekoppeling eenheid bewegen.
Onder de syn.naaf zitten drie kogels en veren. De naaf moet met enige (hand)kracht naar voren en achter verschoven kunnen
worden.
Let wel: het (terug)plaatsen van de kogels is niet gemakkelijk, maar kan wel zonder speciale tool worden gedaan.
- in de versnellingsbak-as. (geen specifieke diagnoses)

Bij pt 3: In dit geval kan de bak op alle standen uit de versnelling schieten

Bij pt 4 en 5: Zie ook pt 2. Slijtage van naaf en ring moet duidelijk zichtbaar zijn.

++> Ik zag bij het herlezen van alle reacties, dat Hans Geertse al jou in deze richting heeft geïnformeerd. Dus wellicht is mijn reactie ten overvloede; toch wil ik je mijn informatie niet onthouden.

Succes en
met vriendelijke groet,
Henk Katsman
Bijlagen
Synchronisatieunit
Synchronisatieunit

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#30
Henk,

Bedankt voor de info.

De status tot zo ver.
De drie kogels en veren van de syn. naaf heb ik vervangen voor nieuwe (deze zijn met enig geduld en een extra paar handen te vervangen, makkelijk is anders maar is te doen :shock: ).
Heb op de beurs in Houten met Hans gesproken en de ringen laten beoordelen, deze waren niet braaf meer, en heb hiervoor 2 goede 2e hands ringen verkregen :) .
Op dit moment gestart met het in elkaar zetten van de bak waarbij ook de divers veren, pallen en kogels die ik tegenkom vervangen worden voor nieuwe.
De selector-unit van de 3e en 4e versnelling nog eens goed bekeken op de inkepingen, deze zien er nog goed uit.
Nu weet ik niet of het enige invloed heeft op het uitschieten van de 3e versnelling maar de koppelingplaten waren compleet af, zelfs de klinknagels waren al voor een deel weggesleten.

Nu de komende tijd rustig alles weer monteren.
Het gelukkig toch geen weer om rond te toeren :P .

Gr,
Jaap

Re: MGB schiet uit 3e versnelling

#31
Eind conclusie (als het goed is)

Het heeft even geduurd voordat alles weer op zijn plek zat.
Helaas nadat alles weer op zijn plek zat, motor gestart en tot de conclusie gekomen dat ik een foutje gemaakt had bij de versnellingsbak. :o
Alles weer eruit, foutje opgelost en weer alles gemonteerd.
Voordeel is wel dat je er behoorlijk handig in wordt in het uit en inbouwen van de motor met versnellingsbak. :lol:
In de versnellingsbak nu andere olie gedaan, Dynolite gear 30.
Nu een paar keer een stuk gereden, en tot op heden geen problemen meer met het uit de versnelling schieten.
De nieuwe koppelingsplaten zorgen er ook voor dat het rijplezier weer toegenomen is.
Begin Juli naar Zandvoort om een paar rondjes te rijden op het circuit tijdens het British Race Fesival als laatste ultieme test.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Gr,
Jaap
cron