bandencontrole MGB

#1
Beste MG carclub leden,

Recent heb ik de leeftijd van de banden van mijn MGB gecheckt. Volgens de aanduiding op de banden zijn deze gefabriceerd in week 43 van 2000. Het profiel van deze banden Vredestein T-Track 185/70/14 is ruim 6.5 mm en en zitten geen zichtbare ongeregeld heden op. Volgens meerdere banden adviezen zouden deze banden al lang aan vervanging toe zijn. Wat is jullie ervaring hiermee. Met de auto is de afgelopen jaren een beperkt aantal km gereden en dit zal de komende tijd ook zo zijn. Wat is jullie advies? Toch vervangen (zo ja welke maat op Rostyle 14 inch) of gewoon laten zitten en regelmatig op droogte of andere verschijnselen controleren.
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: bandencontrole MGB

#2
Beste Erik,
Ook al ziet een band er na verloop van jaren prima uit, het verouderingsproces gaat gewoon door. Het probleem is, dat het loopvlak verhardt en daardoor minder grip geeft op het wegdek. Ik heb 9 jaar met T-Tracks gereden (prima band) toen ik twee keer ben geslipt op een nat wegdek. Ik maakte een schuiver van 180 graden! Ik ben mij toen gaan verdiepen in de gigantische hoeveelheid banden en heb uiteindelijk gekozen voor de Vector-4-Seasons band van GoodYear. Deze had volgens een vergelijkingssite goede resultaten op een nat wegdek. Dit heb ik uiteraard (voorzichtig) uit geprobeerd en constateerde duidelijke verbetering. Hij maakt wel iets meer lawaai maar dat hoor je toch niet met onze B's! Succes met het maken van de keuze.
Groet,
Joan.

Re: bandencontrole MGB

#3
Mijn ook al deels als oudere banden gekochte Michelin XAS 165R14 hebben van 1986 tot en met 2014 onder mijn B gezeten met 28 jaar een ongelofelijk hoog aantal jaren. De banden hadden nog steeds genoeg profiel, hadden nergens scheurtjes, maar waren wel keihard geworden, dus met nat weer was het opletten geblazen. Ze van de wielen af krijgen met een bandlichter lukte niet, daar was een garage met bandenlifter voor nodig. Met de banden afgenomen kon ik de binnenkant inspecteren en ja hoor ook die was perfect en onbeschadigd. Toch ben ik blij dat ik inmiddels met andere Michelins, de Energy Saver 175/70 rond rij. Veel comfortabeler rijgedrag en het remmen gaat ze prima af. Deze Energy Savers zijn vrij lang de nummer 1 of 2 in testen geweest, maar inmiddels wat gezakt op de ranglijst. Alleen qua levensduur blijven ze onverminderd hoog in de lijsten staan.

Vredesteins gaan zeker niet zo lang mee als die beroemde XAS banden, waarvan de bandenleveranciers toen al vonden dat ze te goed waren en te lang meegingen om er veel mee te verdienen. Klanten met normale wagens zagen ze nooit terug. Wij met onze langdurig gebruikte oldtimers zijn een ander verhaal. Die Vredesteins van 18 jaar oud hebben bijna twee maal de geadviseerde maximale leeftijd van 10 jaar bereikt en volgens sommigen is het echt veilige maximum slechts 7 jaar :o

Z.s.m. vernieuwen dus, je speelt met je leven zo (tenzij je de wagen alleen per oplegger naar concoursen heen en weer rijdt natuuurlijk).....

Re: bandencontrole MGB

#4
Same here, ik heb ook wel eens wat geglibberd op natte klinkertjes met ouwe bandjes. Ik heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn rostyles te vervangen door ronde wielen.

Omdat mijn wieltjes nu 15 inch zijn kunnen daar moderne banden op, en dat heb ik dan ook gedaan. Het zijn Michelins, type weet ik niet zo, ik heb ze uitgezocht op stilte...

Re: bandencontrole MGB

#8
900163 schreef:
30 sep 2018, 21:59
Beste Wilfred,

Ik ben heel benieuwd welke verzekering maatschappijen dit zijn. Kun je er enkele noemen?

Groeten,

Sipke Steggink
Ik las dit een tijdje geleden in een artikel van de ANWB als ik het good herinner.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: bandencontrole MGB

#9
Bij camper verzekeringen worden 6 jr. voor banden steeds vaker geadviseerd.
7 jr. is echt wel de max. BOVAG adviseerd ook 6jr. voor camperbanden.

Nu is een camperband totaal iets anders dan een band b.v. voor onze MG.s.
De belasting is zeer hoog. En bij b.v. een klapband is er erg veel schade.

Denk dat bij onze hobby het gezonde verstand en eventueel advies van de APK keurmeester
doorslaggevend zijn. Bij een personen auto komt het ook voor dat je een band gewoon oprijd.
Bij een camper meestal niet. Meestal nog veel loopvlak maar scheurtjes in de wangen.


Ben het op een polis nog nooit tegen gekomen. Wel bij mijn camperverzekering.

Hans Geertse

Re: bandencontrole MGB

#10
Toevallig eind oktober via de Knac een rondleiding gehad bij de Vredestein fabriek in Enschede. De vraag, wanneer een band te vervangen bij een klassieker, kwam tijdens presentatie ook naar voren. Volgens de Vredestein specialist zijn droogte scheurtjes het grootste probleem die ontstaan bij de zgn. hiel van de band, die ontstaan eerder dan droogte scheurtjes aan de zijkant van de band. Om die te kunneen constateren moet je de band leeg laten lopen en dan ter plaatse van de hiel de band goed naar binnen drukken, dit is n.l. vanuit het fabricage proces de zwakste plek van de band bij normaal gebruik.
Daarnaast wordt de band harder en zal in de tijd dus een minder goed kontakt (grip) met de weg hebben, maar 10 jaar werd niet echt als zorgelijk gezien.
Gr. Wim

Re: bandencontrole MGB

#11
Vreemd genoeg waren de hielen van mijn 28 jaar oude Michelins na demontage ook nog zonder scheuren, alleen kon je met de hand de band nauwelijks buigen, zo stijf en hard was het materiaal geworden. Inderdaad is 10 jaar voor die Vredesteins niet excessief, zeker vergeleken met die 28 van mij. Maar van een set Michelin MX banden die ik tweedehands in de oorspronkelijke 155R14 maat in 2014 had aangeschaft brak van één van deze ook zo'n ongeveer 10jaar oude banden (de verkoper beweerde slechts 4-7 jaar leeftijd!) het interne karkas door een zgn "pothole" op een Italiaanse snelweg. Ik zie de huidige Vredesteins eerder als gelijkwaardig aan die MX dan de eerdere XAS, dus kan hetzelfde ermee gebeuren. :?