wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#1
Beste MG car club leden,

In mijn nieuw aangeschafte MGB 1977 (excelent converted to chrome bumber) is vrijstelling van gordel plicht( op kenteken vastgelegd). Wie heeft ervaring met de inbouw van 3 puntsgordels in deze auto. Is dit zelf te doen of is het raadzaam om dit bij een bedrijf als IMparts te laten doen. Graag advies.

Met vriendelijke groet,

Erik Uijttenboogaart
Met vriendelijke groet
Erik Uijttenboogaart

Re: wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#4
Erik, de punten voor bevestiging zitten reeds voorgemonteerd boven op het “achterbankje”. Mijn auto was voorzien van driepunts gordels, maar ik heb ze vervangen door 2 punts, want, met name, als de kap opgevouwen is dan drukt deze de gordel naar beneden waardoor hij heel laag komt te zitten en het zelfs prettig is om de gordel onder de arm door te doen. Oprollen doet hij dan ook slecht, dus ik vond het maar gepruts. De 2 punts geven op deze manier net zoveel veiligheid. Succes. Berend.

Re: wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#6
Beste Berend,
Ik heb een 3-punts gordelautomaat in m'n B gebouwd, die op geen enkele wijze het opzetten en weer inpakken van de soft top en de toegankelijkheid van de accu niet hindert. Mocht je onze clubglossy "MG-Nieuws" van januari 2017 nog beschikbaar hebben, dan zie je een foto hiervan in mijn artikel Upgrading my MG-B" deel 2.
Mocht je nog verdere informatie wensen, ben ik daartoe graag bereid. Mocht je 't willen zien en uitproberen, dan ben je altijd welkom in de MG hobbygarage "De Engelse Sleutel" in Engelen (bij Den Bosch).
Met hartelijke groet,
Gert Stolk

Re: wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#8
Vreemd dat die gordelvrijstelling op het kenteken staat, dat is volgens mij de oude regel die in de 70-er jaren gold, maar nu niet langer geldt voor APK. Mijn APK keurmeester en tevens MG garage eigenaar Joop Moerman had bij de APK van een aantal jaren geleden kritiek op de conditie van mijn originele 3 punts rolgordels en omdat hij bij de vroegere proefrit ze in 1978 -ook kentekenjaar- gewoon bewust los liet liggen, dacht hij ze tijdelijk te kunnen verwijderen. Al lezende in zijn APK boekwerk bleek dat niet te helpen: als er bevestigingspunten aanwezig zijn mòeten ze er gewoon gordels inzitten. Hij liet me een gordel uit een andere B van hem tijdelijk inzetten, keurde goed en daarna gingen de oude gordels weer terug. Mijn huidige APK keurmeester Wim Dorland had geen enkel probleem met de conditie van mijn gordels, dus op de laatste APK bij hem was goedkeuring snel gebeurd (wel gaf net die dag mijn deurmechaniek het op, ook een APK afkeurpunt, maar daar had hij voor mij snel een ander onderdeel voor me geregeld).

Kortom hoort zegt het voort: gordelvrijstellingregels in de APK zijn veranderd en m.i.v. van vorig jaar mei en nu weer per 1 januari is er wéér van alles veranderd in de APK. De meest kritische zal daar het verbod op overmatige olielekkage zijn, een zwak punt voor oude Engelse wagens. Moderne auto's mogen vanaf nu zelfs helemaal geen olie meer verliezen, ik ben benieuwd hoe strak dat zal worden gehandhaafd: is elke druppel nu verboden? :o

Re: wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#9
Wat betreft olielekkage: neen geldt niet voor onze MGs'.
Alleen voor auto's met een eerste ingebruikname van 1.1.2017 of 1.1.2018 (papieren niet meer bij de hand wel gelezen vorig jaar) die mogen geen enkele vloeistof meer lekken - auto's met een eerdere dan de gegeven eerste ingebruikname krijgen een vermelding op het APK formulier.

Vermelding luidt: "overmatige olielekkage (RA2/nat APK)"
Dat werd de eerste keer al in mei 2017 op een apk formulier aangegeven van mijn 1980 MGB GT-LE en sinds vorig jaar ook op al de APK formulieren van mijn andere B's en zelfs van de 1979 VW 1303 cabriolet.

Re: wie heeft ervaring met inbouw veiligheidsgordels MGB

#13
Beste Berend,
't Is alweer 3 maanden geleden, maar ik kijk niet zo vaak op 't forum. Zou 'k eigenlijk wel meer moeten doen.
Je bent welkom om naar mijn oplossing voor het bevestigen van veiligheidsgordels te bekijken. Stuur een mailtje naar ghstolk@ziggo.nl en je krijgt een reactie. Ook mij Roadster (1974) heeft de aantekening dat geen gordels verplicht zijn, maar 'k vond het wel prettig om het tóch te doen.
Hartelijke groet,
Gert Stolk