olielekkage

#1
Hallo,
Mijn MGA 1600 1961 lekt wat olie. Niet spectaculair, maar een stuk karton eronder is geen overbodige luxe. Zwervend over internet krijg ik de indruk dat het niet abnormaal is. Maar hoe 'normaal' is lekkage en zijn er originele MGA's die niet lekken? Of is dat een illusie?
Joost Heyink

Re: olielekkage

#5
Een MGA zal altijd een paar druppels lekken als hij stilstaat.
Hij heeft aan de versnellingsbak kant een labyrint afdichting .Groeven.
Een 5 x gelagerde MGB motor heeft daar een oliekeerring.

Als hij rijd lekt hij niet maar bij stilstand vallen er wat druppels.

Je kunt er een lekbakje onder fabriceren. Wordt bij er MGB,s ook steeds vaker onder gemonteerd.


Hans Geertse

Re: olielekkage/goed bijhouden wat het totaalverbruik is

#7
Wel gaan bijhouden wat dat nu op wat langere termijn voor het olieverbruik betekent; op dit moment schijnt het volgens jou mee te vallen maar dat hoeft niet zo te blijven. De motortypes in de MGA dateren uit de tijd dat Austin aangaf een olieverbruik (lekkage inbegrepen) van 1 liter per 1000km normaal te vinden (er is zelfs een document te vinden dat het over één liter per 800 km, dus 500 miles heeft) ! :o

Re: olielekkage

#8
We hebben het over motoren die bijna 70 jaar geleden zijn ontwikkeld, vrijwel elke auto uit die tijd had toen al olieverbruik en/of lekkage, ook nu geld voor sommige moderne motoren dat na een ton op de klok een olieverbruik van 1 op 1000 acceptabel wordt geacht (VAG)

Maar houd het wel in de gaten, olieverbruik kan diverse oorzaken hebben, zeker bij klassiekers zijn lekkende pakkingen en keerringen vrij normaal, maar het kan ook vergaande motorslijtage zijn.

Kijk dus goed waar de lekkage zit, en vraag het na bij een deskundige.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: olielekkage

#10
Gert Stolk die dat incontinentiebakje voor de B heeft ontworpen heeft in het laatste clubblad een annonce gezet waarin hij leden vraagt of er nog interesse voor een nieuwe productierun ervan is. Ik heb daar positief op geantwoord (nog geen bevestigingsmail van hem terug ontvangen overigens)

Hij kaartte aan dat per 20 mei j.l. de APK milieu-eisen verzwaard zijn, waardoor ook voor onze oudere wagens "overmatige" olielekkage tot een zgn "reparatie-advies" zal leiden. Nog geen afkeuring dus, iets dat nieuwere wagens vanaf 1-1-2018 wel treft. Ik heb het nieuwe APK document eens doorgekeken en zie inderdaad dergelijke teksten erin staan. Hoewel mijn eigen B later deze maand een volledige anti-oliekkage behandeling zal ondergaan, ken ik de letterlijk niet te stoppen drang tot olie lekken van onze Engelse wagens maar al te goed. Dus beter opgevangen dan gelekt. 8-)

Wie weet past dat bakje van hem ook onder de A, of is er slechts een kleine modificatie voor de motor/bakconfiguratie in de A voor nodig?

Re: olielekkage

#11
Beste Joost,
Mocht je belangstelling hebben voor een i-bakje (incontinentiebakje), dan kun je je melden via ghstolk@ziggo.nl. Tot op dit moment zijn er al 48 bakjes in bestelling voor de 2e oplage. De eerste oplage, n.a.v. mijn artikel over het lekkageprobleem in de clubglossy "MG-Nieuws" van mei 2017, was 50 stuks. Het bakje past onder de MG-A en de MG-B.
Een hartelijke groet,
Gert Stolk

Re: olielekkage

#12
Volgens mij bevestig je niet op mailaanmeldingen Gert, op die van mij is bijvoorbeeld nooit gereageerd. Op dit moment heb ik met een gereviseerde motor en waarschijnlijk lekvrij gemaakte versnellingsbak weinig te vrezen, maar dit kan zo weer anders zijn met een Engelse wagen :?
cron