Overstappen op dubbele carburateurs

#1
Hallo,
ik bezit een mgb van 1978 het usa model. Toen ik deze kocht was deze uitgevoerd met een Zenith-stromberg carburateur die ik na een aantal jaren heb vervangen door een su-carburateur.
Nu wil ik gaan overstappen op een set dubbele carburateurs en nu heb ik een aantal vragen en hoop ik hier antwoord te krijgen.
1. kan ik mijn carburateur gebruiken en er 1 bijkopen?
2. waar kan ik het beste terecht voor carburateurs en wat heb ik allemaal nodig?
3. zit er veel verschil in tussen rijden met 1 of 2 carburateurs?
4. wat zijn de kosten ongeveer?
5. Is dit zelf te doen inc. afstellen?
6. Zijn gereviseerde net zo goed als nieuwe?
Ik hoop dat jullie mijn hier antwoord op kunnen geven, alvast bedankt.

Mvg Gerrit
Een dag niet gewerkt is een dag vrij geweest

Re: Overstappen op dubbele carburateurs

#2
960443 schreef:Hallo,
ik bezit een mgb van 1978 het usa model. Toen ik deze kocht was deze uitgevoerd met een Zenith-stromberg carburateur die ik na een aantal jaren heb vervangen door een su-carburateur.
Nu wil ik gaan overstappen op een set dubbele carburateurs en nu heb ik een aantal vragen en hoop ik hier antwoord te krijgen.
1. kan ik mijn carburateur gebruiken en er 1 bijkopen?
2. waar kan ik het beste terecht voor carburateurs en wat heb ik allemaal nodig?
3. zit er veel verschil in tussen rijden met 1 of 2 carburateurs?
4. wat zijn de kosten ongeveer?
5. Is dit zelf te doen inc. afstellen?
6. Zijn gereviseerde net zo goed als nieuwe?
Ik hoop dat jullie mijn hier antwoord op kunnen geven, alvast bedankt.

Mvg Gerrit
Beste Gerrit, op het oude forum staat een totaal verhaal -ik dacht van Hans Geertse- over het ombouwen van late B's van enkelvoudig naar dubbel (je moet even zoeken, maar het oude forum is gewoon beter en leesbaarder dan de huidige opzet). Daarom houd ik het hier welbewust beperkt:

1) als je met SU's verder wil dan wel, maar die moeten dan wel gekoppeld worden en dat mechaniek heb je nu niet. Ik zou echt niet weten of je al die kleine zaken kan bijkopen. Dat iets op een "part list" staat zegt me niet zoveel. Koop je een dubbele, gereviseerde set in één koop dan komen ze in die dubbele uitvoering met extra koppelasjes en al en zal je dat probleem tenminste ontwijken
2) zie die post
3) zeker, de vermogenswinst is fors, maar in de klassieke opstelling mag het prijskaartje er ook wel wezen. Want die vergt namelijk een ander inlaatspruitstuk, hitteschild en nog zo wat onderdelen. Ik dacht ook ander uitlaatspruitstuk (en daardoor ook een andere uitlaat) Heb je er nu nog een catalysator tussenzitten dan moet die er gelijk tussenuit
4) zie die post
5) inlaatspruitstuk is niet lastig, het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf maken het veel lastiger, maar het kan wel. Afstellen staat op vele plaatsen in het oude forum. Je hebt dan minimaal een balancer nodig en colortunes zijn handig voor de eerste keer afstellen (je kan ook zonder deze dure hulpbougies goed afstellen)
6) Echt nieuwe zijn er natuurlijk niet meer en het hangt natuurlijk van het revisiebedrijf af. Als je er één bijkoopt heb je sowieso verschil. Met een goede documentatie en wat handigheid kan je twee SU's ook wel met revisiesetjes op orde krijgen en daarmee zelf al zorgen voor een grotere gelijkloop. Ook in Houten waren die setjes niet goedkoop. Het is een precisiekarweitje, maar best te doen (soms zitten de stalen schroeven in het lichtmetaal vast)

Wat ik me zo van die post herinner is, dat je aanmerkelijk minder kosten kwijt bent als het systeem wel op één carburateur houdt en dus beide spruitstukken + uitlaat /catalysator zo houdt, maar er dan een zwaarder HIF-type op zet Voor het juiste type zie oude forum.

Ga je voor de grote aanpak met spruitstukken, uitlaat en dubbele aanschaf van gerevideerd, zou je HIF's ipv SU kunnen nemen. Die hebben een breder temperatuurbereik door de ingebouwde, temperatuurafhankelijke jetcompensatie. Bij de vervanging van je SU door één extra zware HIF, komt dat mechaniek vanzelf en zelfs goedkoper beschikbaar

Het valt me op dat je je ervaring met sleutelen aan oldtimers (of sleutelen überhaupt) niet aangeeft. En wat bij de uitlaat speelt of je je wagen op een brug kan zetten (ik doe het met hoge bokken, maar het is een crime zo... :oops: )

Sowieso veel succes... :P
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 20 jan 2013, 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Overstappen op dubbele carburateurs

#3
Hallo Gerrit,
t.a.v punt 3 in je vraag: misschien kan je bij jou in de regio een lid vinden die met 2 carburateurs rijdt en mogelijk wil hij jou laten ervaren hoe het rijdt. Afhankelijk van deze ervaring zou je dan kunnen besluiten het wel of niet te doen. Wat Don al aangeeft, er komt best nog wat bij kijken.
Ik heb geen idee in welke regio je zit, ik woon in Doorn , laat het even weten , misschien kunnen we er iets op vinden.
mvg Dirk

Re: Overstappen op dubbele carburateurs

#4
Hallo Gerrit,

Stel je eerst de vraag, 'waarom wil ik twee (sterk gedateerde) carburateurs?' Ik heb een MGB van 1979 en heb een aantal jaren ook de Zenith gasfabriek vervangen door twee SU HS4 carburateurs. De grap is dat de carbs in spiegelbeeld gebouwd zijn, dus een andere SU er bij gaat het, denk ik, niet worden. Ik heb een gereviseerde set gekocht voor €300,-, voor dat geld worden ze nu ook nog wel aangeboden. (Beter zijn nog SU HIF's) Daar kwamen nog bij; gebruikt uitlaatspruitstuk plus uitlaat, nieuwe gas- en chokekabel, twee K&N luchtfilters omdat één van die grote originele dozen niet past door de remservo en de nodige pakkingen. Aan het eind van de rit bijna €600,- verder! Maar het resultaat staat stoer, klinkt anders maar brengt me altijd weer op de gedachte, waarom wilde ik nou zo graag dubbele carbuarateurs, ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet, het rijden was er in ieder geval niet minder om. Het afstellen met behulp van twee vacuümmeters gedaan en een verbruik van 1:10 gerealiseerd. Overigens, die Zenith is echt zo slecht niet zoals veel mensen beweren, op mijn Golf II zat ook een Zenith en daar heb ik nooit echt problemen mee gehad.

Succes en groets, Cees

Re: Overstappen op dubbele carburateurs

#5
960443 schreef:Hallo,
ik bezit een mgb van 1978 het usa model. Toen ik deze kocht was deze uitgevoerd met een Zenith-stromberg carburateur die ik na een aantal jaren heb vervangen door een su-carburateur.
Nu wil ik gaan overstappen op een set dubbele carburateurs en nu heb ik een aantal vragen en hoop ik hier antwoord te krijgen.
1. kan ik mijn carburateur gebruiken en er 1 bijkopen?
2. waar kan ik het beste terecht voor carburateurs en wat heb ik allemaal nodig?
3. zit er veel verschil in tussen rijden met 1 of 2 carburateurs?
4. wat zijn de kosten ongeveer?
5. Is dit zelf te doen inc. afstellen?
6. Zijn gereviseerde net zo goed als nieuwe?
Ik hoop dat jullie mijn hier antwoord op kunnen geven, alvast bedankt.

Mvg Gerrit
Er staat net een complete set carbs inclusief in- en uitlaatspruitstuk op de site te koop voor maar 250€. Ik zou contact opnemen om te zien of het wat voor je is. Een nieuwe set pakkingen zal je niet veel kosten en zelfs RVS uitlaten zijn lang zo duuur niet meer als vroeger...... Wie weet.... :?:

Re: Overstappen op dubbele carburateurs

#6
Beste Gerrit en andere deelnemers aan deze Topic

Even wat aanvullingen mijnerzijds op de discussie.

De zenith is vervangen door neem ik aan een HIF43[Of de 43 juist weet ik niet.Zit voor langere tijd buiten nederland en heb geen gegevens bij me]
De zenith en de HIF zijn bieden 1 3/4 dia carb. De dub SU,s van de B zijn 1 1/2 dia carb.

Dus van iets uitwisselen is geen sprake.Dus een bijkopen lost niets op.
Dit type HIF43 is gebouwd voor single. Wil je 2 x HIF 1 3/4 dan heb je andere types nodig.

Alle meest gangbare SU.s carb zijn nieuw te koop. Kijk op Burlen Fuel systems.Ook spruitstukken en alle mogelijke onderdelen.
Dit is de kracht van misschien wel de beste carb. ooit gemaakt.

De advertentie meld niet wat voor types en of ze gereviseerd zijn. Voor die prijs tot ongeveer €300 mag dat wel.
Ze moeten dan wel goed gereviseerd zijn met o.a gepolijste dashpots. Ze moeten als nieuw ogen met nieuwe sproeiers,gasklepasjes etc.
Nieuwe of opnieuw gegalvaniseerd staalwerk zoals asjes ,boutjes en moertjesn
En dan zijn ze net zo goed als nieuwe.hoort hier ook bij.
Is dit niet het geval dan niet aan schaffen.Dan kun je een bak ellende in huis halen.

Wat is er momenteel mis met S.U 13/4 carb.die nu gemonteerd zit?
Ik heb verschillende B,s in mijn netwerk die er keurig op lopen.Je mist inderdaad wel iets aan vemogen.
Het inlaatspruitstuk van de zenith verdient geen schoonheids prijs wat flow betreft en de vulling van de buitenste cil.
blijft wat achter bij de binnenste. Maar aan de andere kant ,de afstelling is simpel en je hebt ruimte voor een fatsoenlijk
luchtfilter.Bij jouw 1978 uitvoering kom je met dub. SU.s in de knoei met de luchtfilters.
Orginele passen niet meer en ben je aangewezen op conische KN,s die ook weer €100 of meer kosten.

Met vriendelijke groet

Hans Geertse





.