Hallo,
Ik ben aan het einde van een 7 jarige restauratie van mijn MG Midget en krijg de auto niet gestart.
Af en toe een harde knal bij het spruitstuk maar dat is het dan wel.
Ik heb benzine, compressie en de bougies vonken....
En zoek dus eigenlijk iemand die bij mij een uurtje of 2 wil helpen om uit te zoeken wat er aan de hand is. Mijn technische kennis is helaas niet toereikend.
Natuurlijk tegen een vergoeding, het is in Pijnacker.
Iemand interesse?
Alvast dank,
Chris Baars
Re: Hulp gezocht
#2Hallo Chris,
Het geknal duidt op een hele foute afstelling van de verdeler. Doe als volgt;
- Let op de positie van de ontstekingskabels op de verdeler. Cilinder nummer 1 ligt naast de radiator. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Verwijder de verdelerkap en verdraai de motor zodanig dat de rotor naar de eerste cilinder wijst. Draai daarom de krukas (zet 'm in de 2de of 3de versnelling en duw) totdat de inkeping op de krukaspoelieflens in lijn ligt met de grootste tand op het distributiedeksel. Dit is het bovenste dode punt (BDP). De inkeping op de krukaspoelie kun je beter zichtbaar maken met een beetje witte correctie inkt o.i.d.
- Controleer opnieuw of de rotor naar de eerste bougie c.q. cilinder wijst.
- Zet de verdeler iets vast en start de motor. De fijnafstelling kun je daarna doen met draaiende motor d.m.v. het iets verdraaien van de verdeler. Zoek de hoogst mogelijke stationere toeren en verdraai de verdeler daarna naar iets lager toerental. Zet daarna de verdeler vast.
- Het juiste toerental bij warme motor is ca. 800 t.p.m.
Succes en laat eens weten af dit inderdaad de juiste oplossing is.
Sipke Steggink
Het geknal duidt op een hele foute afstelling van de verdeler. Doe als volgt;
- Let op de positie van de ontstekingskabels op de verdeler. Cilinder nummer 1 ligt naast de radiator. De ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2. Verwijder de verdelerkap en verdraai de motor zodanig dat de rotor naar de eerste cilinder wijst. Draai daarom de krukas (zet 'm in de 2de of 3de versnelling en duw) totdat de inkeping op de krukaspoelieflens in lijn ligt met de grootste tand op het distributiedeksel. Dit is het bovenste dode punt (BDP). De inkeping op de krukaspoelie kun je beter zichtbaar maken met een beetje witte correctie inkt o.i.d.
- Controleer opnieuw of de rotor naar de eerste bougie c.q. cilinder wijst.
- Zet de verdeler iets vast en start de motor. De fijnafstelling kun je daarna doen met draaiende motor d.m.v. het iets verdraaien van de verdeler. Zoek de hoogst mogelijke stationere toeren en verdraai de verdeler daarna naar iets lager toerental. Zet daarna de verdeler vast.
- Het juiste toerental bij warme motor is ca. 800 t.p.m.
Succes en laat eens weten af dit inderdaad de juiste oplossing is.
Sipke Steggink
Re: Hulp gezocht
#3Hoi Sipke,
Dank voor je reactie. Het is idd iets met de ontsteking. De bougiekabels bleken niet goed te zitten dus die heb ik in de juiste volgorde gezet. Nu krijg ik echter helemaal geen ontploffing meer.
De rotor wijst schuin omhoog naar de eerste cilinder (op BDP) is dat ok? En de bougiekabel die dan boven de rotor "zit" gaat naar de eerste cilinder, de volgende naar cilinder 3 dan naar 4 en als laatste 2.
ik ga morgen de hele cyclus nog een keer door, misschien dat ik de BDP markering wel niet helemaal juist heb gezet.
vg
Chris
Dank voor je reactie. Het is idd iets met de ontsteking. De bougiekabels bleken niet goed te zitten dus die heb ik in de juiste volgorde gezet. Nu krijg ik echter helemaal geen ontploffing meer.
De rotor wijst schuin omhoog naar de eerste cilinder (op BDP) is dat ok? En de bougiekabel die dan boven de rotor "zit" gaat naar de eerste cilinder, de volgende naar cilinder 3 dan naar 4 en als laatste 2.
ik ga morgen de hele cyclus nog een keer door, misschien dat ik de BDP markering wel niet helemaal juist heb gezet.
vg
Chris
Re: Hulp gezocht
#4En we zijn er, ik realiseerde mij niet dat bij een volledig omwenteling van de krukas de rotor maar half rond gaat. Daardoor kan je dus niet alleen naar de flensmarkering kijken maar moet je ook de kleppen zien....
De ontsteking stond dus 180 graden verkeerd.....
hij loopt nu!
thnx
De ontsteking stond dus 180 graden verkeerd.....
hij loopt nu!
thnx
Re: Hulp gezocht
#5inmiddels bij het RDW geweest om mijn kenteken weer te activeren. Sinds 1982 weer op de weg!
Re: Hulp gezocht
#6Hallo Chris,
Je Midget MK1 ziet er fantastisch uit, complimenten. Welkom bij de club.
Groeten,
Sipke Steggink
Je Midget MK1 ziet er fantastisch uit, complimenten. Welkom bij de club.
Groeten,
Sipke Steggink