Dongels en dowels
Geplaatst: 13 jan 2024, 12:00
Wat moedig van Peter en Wilco om een artikel te schrijven over de koppakking van de K-Serie motor in ons MG-Nieuws 1-2 van 2024.
Vooral omdat dit wel een van de meest beladen onderwerpen is in de geschiedenis van deze motor.
Het is een onderwerp waarover al zoveel gezegd en geschreven is dat het je soms duizelt en waarover bovendien veel gefantaseerd wordt en dus lang niet alles waarheid of betrouwbaar blijkt te zijn. Wat dat betreft is het mooi dat Peter en Wilco hun praktijkervaring met ons willen delen.
Niet echt belangrijk, maar het viel mij op dat zij in hun technische uitleg een term gebruiken die ik in dit verband nog niet eerder gehoord had, nl. "dongels".
Daarmee bedoelden zij de pasbussen (paspennen of deuvels) tussen blok en kop die in het Engels worden aangeduid met "dowels".
Waarschijnlijk is "dongels daar een verbastering van.
Als aanvulling op de interessante materie over het K-motor ontwerp, het testen, de koppakkingen en de modificaties etc., kan ik nog een boek aanbevelen waar veel van te leren valt.
"The Rover K-Series 16V engine 1989-2005 van Des Hammill.
Ik kijk met belangstelling uit naar het tweede deel van het verhaal van Peter van Poppel en Wilco van Bakel.
Vooral omdat dit wel een van de meest beladen onderwerpen is in de geschiedenis van deze motor.
Het is een onderwerp waarover al zoveel gezegd en geschreven is dat het je soms duizelt en waarover bovendien veel gefantaseerd wordt en dus lang niet alles waarheid of betrouwbaar blijkt te zijn. Wat dat betreft is het mooi dat Peter en Wilco hun praktijkervaring met ons willen delen.
Niet echt belangrijk, maar het viel mij op dat zij in hun technische uitleg een term gebruiken die ik in dit verband nog niet eerder gehoord had, nl. "dongels".
Daarmee bedoelden zij de pasbussen (paspennen of deuvels) tussen blok en kop die in het Engels worden aangeduid met "dowels".
Waarschijnlijk is "dongels daar een verbastering van.
Als aanvulling op de interessante materie over het K-motor ontwerp, het testen, de koppakkingen en de modificaties etc., kan ik nog een boek aanbevelen waar veel van te leren valt.
"The Rover K-Series 16V engine 1989-2005 van Des Hammill.
Ik kijk met belangstelling uit naar het tweede deel van het verhaal van Peter van Poppel en Wilco van Bakel.