#3
door Kasper van Mierlo (150070)
Tja, zo'n sensor kan kapot, maar ook de bekabeling naar de sensor is niet onverwoestbaar. Zeker boven de (hete) motor heeft die kabel wel wat te lijden. Je kunt eenvoudig controleren of de ventilator werkt door de bekabeling van de sensor los te nemen, (dat kan eenvoudig door de achterklep open te maken, het rooster weg te halen en dan horizontaal over het kleppendeksel te kijken, de sensor zit, zoals Jan Wijnen aangeeft, tegen het carroseriedeel gemonteerd) sensor los + contact aan = fan moet draaien. Normaal slaat de fan aan bij
Gezien je omschrijving denk ik echter vooralsnog aan een vuil contact of een kabelbreuk. (niet helemaal vreemd voor een auto die minimaal zo'n 17 jaar oud is.)
Kabelbreuk is geen contact = fan van de motorruimte draait = failsafe.
Overigens is er een andere, tweede, temperatuursensor die de fan vooraan aanstuurt. Daar kan het relais wel eens van blijven hangen echter ik zie geen opmerkingen over langzaam rijden en oplopende koelwatertemperaturen.