Re: koeling MGF

#2
Wachten tot de zomer is de eerste stap..... Ik ben bang dat met deze koude buitentemperatuur dit niet zo snel gaat gebeuren. (ik gebruik m'n TF het hele jaar door)
Na een stevige rit met warm weer zal de ventilator na het stilzetten wel aanslaan.

Zelf heb ik wel eens nagedacht over het plaatsen van een paar ledjes, een voor de fan aan de voorzijde en een voor de fan in de motorruimte. Zeker omdat een F of TF toch wel een optimale koeling nodig heeft.
Overigens zal een goede koeling niet aan de radiator voor liggen, die is ruim overbemeten. (mits niet vervuild na een jaartje of 15-20.

Re: koeling MGF

#5
Even een ouder "draadje" tot leven wekken. Sinds enige tijd valt het mij op dat de ventilator van de radiator snel aanspringt tijdens het rijden. Dat gebeurde bijvoorbeeld vandaag (koele zondag 12 graden Celsius) terwijl dat niet gebeurde op de warme dagen eind augustus. Toen sloeg juist de ventilator in de motorruimte aan wanneer na een lange rit geparkeerd werd.
Het voordeel is dat de olietemperatuur lager blijft dan voorheen, de water temperatuur staat altijd stabiel. Het koelvloeistofniveau is als voorgeschreven. Airco is uit. Bij afzetten contact stopt ventilator ook gelijk.

Extra koeling is nooit weg bij een MGF maar toch vreemd dat de ventilator draait tijdens het rijden op een koele dag.
Reden om de garage te bezoeken of niets aan de hand?

groet,
Henk

Re: koeling MGF

#6
ik laat me niet voor de gek houden door een temperatuur "meter" voor het koelwater, die staat altijd en overal strak in het midden, behalve als de motor uit staat of als het te laat is..... ennehh, olietemperatuur: moet toch echt ergens tussen de 90 en 120 graden liggen, mag best tot 150 stijgen. waarom vind je lekker laag een voordeel? Het ijzer smeed je ook als het heet is? Overigens: die meter vertrouw ik natuurlijk ook niet ;)

Een snel aanspringende koelventilator kan meerdere oorzaken hebben, ik zou als eerste hem even vervangen, het ding kost maar een paar euro. Verder kun je in de bekabeling ook nog ergens een slecht contact hebben, maar dat vergt meer zoekwerk.
cron