Banden MGF in de maat 215/40x16

#1
Vorige week mijn 1999 MGF na iets meer dan drie jaar ongebruikt en geschorst in de garage gestaan te hebben uit de winterslaap gehaald en naar een MG Rover X parts dealer/garage gereden voor ondehoud zoals de nokkenriem e.d.
De auto is thans nog voorzien van in 2008 geproduceerde Goodyear Eagle's G2D2 met slechts 28.000 km onder zich, maar last van platte kantjes van het lange stilstaan.
Qua levensduur raadzaam te vervangen en ook met de te verwachten temperatuur de komende maanden rijd ik de platte kantjes er niet zomaar uit, daar heb je toch echt een hoge buiten- en wegdektemperatuur voor nodig.

Van Toyo banden is bekend dat ze productie van Japan naar Malaysia hebben overgebracht en dat daarbij o.a. de rubbersamenstelling en/of bouw van de band iets is veranderd, gelukkig heb ik 16" wielen dus vier banden in dezelfde maat nodig.

Derhalve overweeg ik dus Falken banden, ZIEX ZE914 ecorun.
Wie heeft ook deze banden gemonteerd en kan daar een recentie over geven ?

Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Rob de Joode (920143) op 21 jan 2019, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Banden MGF in de maat 215/40x16

#2
Beste 920143,

Deze banden gebruik ik nu 2 jaar en ben er super tevreden mee/over. Goede grip ook bij regenachtig weer ook wordt op sommige fora anders beweerd.
De banden zijn qua rubber wat aan de zachte kant hierdoor heb je goede grip echter slijten ze wat sneller en dan met name de aangedreven wielen. Belangrijk ook is weinig bandengeluid.

De banden heb ik gekocht op internet via de leverancier met de T en laten omleggen door de plaatselijke bandenboer. De Falken waren 2 jaar geleden niet overal te krijgen.

Grt, Carel

Re: Banden MGF in de maat 215/40x16

#3
Beste Carel,
Bedankt voor de goede recentie.
Tot nu altijd op de origineel voorgeschreven banden gereden en over de diverse vervangers staan hele fora voorgeschreven in Engeland dat ze met de vervangers de auto niet meer op de weg konden houden in de regen.
Zelf met Continentaal banden en de Toyo's met nog dat V-profiel.

Met de originele type banden heb ik toch behoorlijk in de regen gereden in bochten in binnen- en buitenland.
Dus dan zullen het de Falken ZIEX ZE914's gaan worden.

Groeten
Rob (mijn naam staat ook in de rechter kolom)

Re: Banden MGF in de maat 215/40x16

#5
Ze zitten eronder de Falken ZIEX ZE 904's, maar nu bleek dat ik nog een leuk souvenir van een van mijn laatste ritten in 2015 had.
De twee wielen aan de rechterzijde hebben thans een mooi plat kantje (16" diameteren 7 breed) aan de binnen c.q. achterzijde,
lijkt te zijn veroorzaakt door rijden op smalle wegen en uitwijken naar rechts in de berm.
Dus die dienen eerst gericht te worden voordat ik een beoordeling over het weggedrag van de banden zelf kan geven,
thans krijgen de veerbollen een revisie in de trend van eerst gas op niveau brengen en vervolgens de vloeistof erin.
Gelukkig geen lekke bollen na 20 jaar en tig keer vloeistof bijgevuld (slechts 64.000 km origineel) dus ook dat moet
straks weer een verbetering geven.
Sinds eind 2015 louter met mijn RBB's (rubber bumper B's) gereden en stond de F opgehokt binnen, dus weer even wennen aan motorgeluid
achter mij i.p.v. voor mij.