type motor

#1
Hallo forum leden,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Piet Mulder, ben 65 jaar mijn vrouw heet Caroline wij zijn nu ong. 4mnd. lid van de club en we bezitten een
cabrio bj.1971 usa kleur blauw.Mjn vraag is kan iemand vertellen waar de K voor staat in mijn motornummer,het nummer is 18 gk-we-h 2669,
de we is voor hand gaschakeld. de h is voor hoge compressie ,maar waar staat de k voor.
De motor heeft 2 su carburateurs als ik bij de CSI ontstekingen kijk zie ik dat hij bij 500-1000 toeren 20 graden voorontsteking moet hebben (met de stroboscoop lamp)
ik heb nog geen csi. ontsteking doch ik vind dit vrij hoog is het mischien een iets opgevoerde versie.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen ,bij voorbaat bedankt.
Groetjes Piet en Caroline,

Re: type motor

#2
120156 schreef:Hallo forum leden,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Piet Mulder, ben 65 jaar mijn vrouw heet Caroline wij zijn nu ong. 4mnd. lid van de club en we bezitten een
cabrio bj.1971 usa kleur blauw.Mjn vraag is kan iemand vertellen waar de K voor staat in mijn motornummer,het nummer is 18 gk-we-h 2669,
de we is voor hand gaschakeld. de h is voor hoge compressie ,maar waar staat de k voor.
De motor heeft 2 su carburateurs als ik bij de CSI ontstekingen kijk zie ik dat hij bij 500-1000 toeren 20 graden voorontsteking moet hebben (met de stroboscoop lamp)
ik heb nog geen csi. ontsteking doch ik vind dit vrij hoog is het mischien een iets opgevoerde versie.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen ,bij voorbaat bedankt.
Groetjes Piet en Caroline,
Die afstelling op 20 graden bij 1000 toeren is de toentertijd geldende waarde waar mijn 1972 USA-Tourer (modeljaar 1971, maar wel al op HIF carbs) ook ooit op stond afgesteld. Overigens op een klassieke unit en met natuurlijk vacuum los. Met de toenmalige loodhoudende superbenzine leverde dat de hoogste prestaties op. 1000 graden op 500 toeren is op een klassieke unit (bij jou dus origineel de 25D) véél te hoog, Haynes vermeldt voor dit type motor op 600 toeren al een waarde van niet meer dan 13 graden! Zelf stel ik het liefst op 1000 toeren af, maar heb na veel experimenteren tussen ontstekingswaarde en type benzine nu voor 17,5 graad gekozen. Ik tank daarom alleen RON98 BP Ultimate en voeg loodvervanger toe, géén octaanbooster. John Twist adviseert een ander systeem voor afstellen, namelijk op de maximumwaarde van 32 graden max (afhankelijk van de ontstekingsunit ergens tussen de 2000 en 3000 toeren te bereiken). Dit omdat oudere onstekingsunits nog wel eens minder precies werken. Je kan aan de bij de CSI mogelijke ontstekingscurves zien dat ze heel verschillend zijn. Ik dacht dat de 71/72 modellen op curve 6 moeten staan...

Er is één punt dat je bij de overgang -naar een verder uitstekende- unit als de CSI moet bedenken: de modellen tot aan eind 1972 kenden een 2draads versie toerenteller die in serie staat met de "hete" kant van de bobine. Zet je zonder meer een CSI op je bobine, werkt die toerenteller niet meer! Je moet het circuit eerst ombouwen: de CSI gaat rechtstreeks naar de plus op de zekeringskast en een driedraads (+aarde) toerenteller moet worden aangeschaft en ànders worden aangesloten. De schema's van beide situaties zijn op het oude forum na enig zoekwerk wel te vinden. Dat is de reden dat ik zelf nog geen ombouw heb gepleegd, maar wel de oude 25D door een nieuwere 45D vervangen. Bij die 45D units is het vervangen van de puntjes héél wat makkelijker dan bij die 25D units en de fijnafstelling mis je niet.

Motornummer zegt me niets en mijn eigen eerste 18G High Compression blok is al jaren geleden vervangen door een Gold Seal en die zijn per definitie van het 18V type. Op de ontstekingsafstelling heeft dat overigens geen invloed. Het zou iets kunnen zijn dat aangeeft welke maatregelen men heeft genomen om de uitlaatgassen schoner te krijgen Bij mij betrof dat die airpump met blaasleidingen richting de uitlaatkleppen van het blok (dichtij de bougies aangesloten) Misschien dat jij een tussenoplossing bezit? Op de 50 jaar MGB dag zag ik veel variatie binnen onze 71/72 versies!

Wie weet kan Hans Geertse onze goeroe op dit gebied nog wat terugvinden. :P

NB Shell V-Power geeft géén RON waarde aan, maar in Nederland wordt alleen op RON97 uitgeleverd (in Duitsland RON100!) Met Shell zou je dus nog iets lager moeten gaan in de voorontsteking, zo gevoelsmatig zou ik dan voor 16 graden op die 1000 toeren waarde (zonder vacuum) gaan.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 24 mar 2013, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: type motor

#3
Beste Piet en Caroline,
Leuk te lezen dat jullie kort geleden lid geworden zijn van onze club!
Betreffende jullie motornummer heb ik iets gevonden in het boek"Original MGB" van Clausager; dit is een prachtig naslagwerk met heel veel info.
De letter "K" in jullie motornummer staat voor een modificatie die na type "GJ" kwam, dus gewoon een volgletter! Het volgende staat in dit boek beschreven:
18GK-We-H, engine numbers 101-26226 aug 70-aug 71: North American export, 1971 model year, all cars fitted with evaporative loss control.
Succes met je andere vragen.
Joan.

Re: type motor

#4
Dank jullie wel voor de reactie, ik heb de ontsteking op 16 graden staan bij ong. 1000 toeren zonder vacuum hij loopt dan mooi rond.
Als ik de vacuum slang monteer zakt de motor 100 toeren en loopt minder mooi, bij 3000 toeren met aangesloten vac. slang
heb ik ongeveer 30 graden voorontsteking klopt dat een beetje ?
Alvast bedankt, groetjes Piet

Re: type motor

#5
P.S.
Als ik de vacuum slang monteer en de motor zakt 100 toeren en loopt minder mooi rond dan gaat mijn voorontsteking naar ongeveer 24 graden.
Dit was ik bij het vorige berichtje vergeten te vermelden.
Gr. Piet

Re: type motor

#6
120156 schreef:P.S.
Als ik de vacuum slang monteer en de motor zakt 100 toeren en loopt minder mooi rond dan gaat mijn voorontsteking naar ongeveer 24 graden.
Dit was ik bij het vorige berichtje vergeten te vermelden.
Gr. Piet
De extra vervroeging door vacuum bedraagt 6-8 graden (Haynes). Op zich klopt die 24 (16+8) graden dus wel.
Wat ik wel vreemd vind, is dat het toerental met vacuum lager is dan zonder. Ik moet juist ietsje meer gas bijgeven om bij vacuum los, die eigen waarde van 17,5 graden in te kunnen stellen. Zit de slang er weer op is dat niet nodig.

Dat hij op 24 graden ietsje minder mooi rond loopt is weer niet zo gek: minder vooronsteking geeft een rustiger loop. Maar minder vermogen, als je zo, met een losse slang zou gaan rijden! Zoals eerder aangegeven: de maximale vervroegingswaarde zonder vacuum is 32-33 graden. Kan je ook nog op checken (wat lastiger af te lezen en vergt een fors hoger toerental)

Je geeft niet aan waar je stationair op afregelt, de laagste waarde is 600 tpm, maar dat is èrg laag voor een HC-motor. 800 of zelfs 900 tpm kan best, zelf kies ik altijd rond de 900 tpm. Afhankelijk van de omgevings- en motortemperatuur schommelt het dan: 900+/- 100 tpm. Motoren van de 70-72 USA-serie met airpump en evaporate loss control moesten ooit standaard op 1000 tpm stationair worden afgeregeld. Dat afregelvoorschrift en de voorschriften op carb restrictors (USA wetgeving uit die tijd) heb ik nog op een plaatje onder de motorkap staan. Zonder airpump kàn je lager in toeren gaan, maar het hoeft niet.. :idea:

NB Als je carbs niet exact gelijk ingesteld staan, wil het stationair lopen ook wat onregelmatiger zijn dan normaal

Re: type motor

#7
Hallo Don,
Bedankt voor je reactie, het stationair toerental stond op 900 a 1000 toeren, ik ga de maximum vervroeging van 33 graden zonder vacuumslang nog even uit proberen
maar voorlopig eerst wat anders.
Gr. Piet