960443 schreef:Hallo,
ik bezit een mgb van 1978 het usa model. Toen ik deze kocht was deze uitgevoerd met een Zenith-stromberg carburateur die ik na een aantal jaren heb vervangen door een su-carburateur.
Nu wil ik gaan overstappen op een set dubbele carburateurs en nu heb ik een aantal vragen en hoop ik hier antwoord te krijgen.
1. kan ik mijn carburateur gebruiken en er 1 bijkopen?
2. waar kan ik het beste terecht voor carburateurs en wat heb ik allemaal nodig?
3. zit er veel verschil in tussen rijden met 1 of 2 carburateurs?
4. wat zijn de kosten ongeveer?
5. Is dit zelf te doen inc. afstellen?
6. Zijn gereviseerde net zo goed als nieuwe?
Ik hoop dat jullie mijn hier antwoord op kunnen geven, alvast bedankt.
Mvg Gerrit
Beste Gerrit, op het oude forum staat een totaal verhaal -ik dacht van Hans Geertse- over het ombouwen van late B's van enkelvoudig naar dubbel (je moet even zoeken, maar het oude forum is gewoon beter en leesbaarder dan de huidige opzet). Daarom houd ik het hier welbewust beperkt:
1) als je met SU's verder wil dan wel, maar die moeten dan wel gekoppeld worden en dat mechaniek heb je nu niet. Ik zou echt niet weten of je al die kleine zaken kan bijkopen. Dat iets op een "part list" staat zegt me niet zoveel. Koop je een dubbele, gereviseerde set in één koop dan komen ze in die dubbele uitvoering met extra koppelasjes en al en zal je dat probleem tenminste ontwijken
2) zie die post
3) zeker, de vermogenswinst is fors, maar in de klassieke opstelling mag het prijskaartje er ook wel wezen. Want die vergt namelijk een ander inlaatspruitstuk, hitteschild en nog zo wat onderdelen. Ik dacht ook ander uitlaatspruitstuk (en daardoor ook een andere uitlaat) Heb je er nu nog een catalysator tussenzitten dan moet die er gelijk tussenuit
4) zie die post
5) inlaatspruitstuk is niet lastig, het uitlaatspruitstuk en de uitlaat zelf maken het veel lastiger, maar het kan wel. Afstellen staat op vele plaatsen in het oude forum. Je hebt dan minimaal een balancer nodig en colortunes zijn handig voor de eerste keer afstellen (je kan ook zonder deze dure hulpbougies goed afstellen)
6) Echt nieuwe zijn er natuurlijk niet meer en het hangt natuurlijk van het revisiebedrijf af. Als je er één bijkoopt heb je sowieso verschil. Met een goede documentatie en wat handigheid kan je twee SU's ook wel met revisiesetjes op orde krijgen en daarmee zelf al zorgen voor een grotere gelijkloop. Ook in Houten waren die setjes niet goedkoop. Het is een precisiekarweitje, maar best te doen (soms zitten de stalen schroeven in het lichtmetaal vast)
Wat ik me zo van die post herinner is, dat je aanmerkelijk minder kosten kwijt bent als het systeem wel op één carburateur houdt en dus beide spruitstukken + uitlaat /catalysator zo houdt, maar er dan een zwaarder HIF-type op zet Voor het juiste type zie oude forum.
Ga je voor de grote aanpak met spruitstukken, uitlaat en dubbele aanschaf van gerevideerd, zou je HIF's ipv SU kunnen nemen. Die hebben een breder temperatuurbereik door de ingebouwde, temperatuurafhankelijke jetcompensatie. Bij de vervanging van je SU door één extra zware HIF, komt dat mechaniek vanzelf en zelfs goedkoper beschikbaar
Het valt me op dat je je ervaring met sleutelen aan oldtimers (of sleutelen überhaupt) niet aangeeft. En wat bij de uitlaat speelt of je je wagen op een brug kan zetten (ik doe het met hoge bokken, maar het is een crime zo...
)
Sowieso veel succes...