Catrol Girling Amber remvloeistof

#1
Het werkplaatshandboek zegt uitdrukkelijk Castrol Girling Amber. Ik heb de indruk dat er nu ook een amberkleurige vloeistof in zit. Als ik echter bij Angloparts kijk zegt men weer gewone DOT4 remvloeistof erin te gooien. Wat is wijsheid, en waar vind ik eventueel Castrol Girling Amber?
Hartelijke groet,
Jeroen Hulscher (Rijswijk, ZH)

Re: Catrol Girling Amber remvloeistof

#2
Beste 140077,

Zet voordaar even je naam onder een "post"

Castrol Girling Amber (of SAE 70 R3) is al (pak hem beet) 30 jaar niet meer verkrijgbaar.
Het is opgevolg door de internationale DOT standaard (Departement Of Transport) Heel soms geven slimme autofabrikanten/merken weleens een eigen code aan de DOT standaard.
We kennen DOT3, 4 en 5 op Poly-glycol ether basis en DOT 5.1 een op siliconen gebaseerde vloeistof.

DOT 5.1(niet hygroscopies) is niet te mengen met de andere vloeistoffen en kan alleen in een nieuwe (maagdelijk systeem) worden toegepast.

Nu jouw vraag.
Alle remvloeistoffen behalve DOT 5.1 trekken dus vocht aan. Zij dient elke 3 jaar te worden vervangen.
Gezien het bouwjaar van jouw MGC zijn alle rubberen delen en de vloeistof in het hydraulische systeem al meerdere malen vervangen.
Deze zijn bestand tegen de moderne remvloeistoffen. DOT4 wordt algemeen toepast (is licht amberkleurig) en kan gemengd worden met DOT 3 in een ouder systeem.

DOT 4 is dus het goede advies. Wel altijd bijvullen uit een nieuwe (onaangebroken) verpakking.

Succes

Henny