Geluid uitlaat

#1
Wie kan me vertellen wat het betekent dat, als ik het gas pedaal loslaat de uitlaat begint te rochelen met een hol geluid? Niet dat het hinderlijk
is. Ik vind het zelfs wel een mooi geluid, maar misschien zegt het iets over de afstelling van de brandstof in de carbs althans dat heb ik me laten
vertellen. Het klinkt ook een beetje als een terug slag in de uitlaat. grt Noud.

Re: Geluid uitlaat

#3
Noud, er kunnen wel meer oorzaken zijn: bij het gasloslaten veranderen er zoveel zaken ineens, zowel bij de ontsteking als aan de carb kant.

1) Inderdaad is er minder vóórontsteking bij gesloten gasklep sinds Hans je vaccumvervroeging naar de HIF heeft omgezet (bij spruitstukaanzuiging neemt die bij afremmen juist toe)
2) De mengverhouding en tenslotte de totale hoeveelheid brandstof neemt sterk af (met overrun valves wordt het mengsel zelfs extra arm gemaakt, heeft Hans die er uit gehaald?)

Kortom beide effecten leveren bij het afremmen op de motor onregelmatiger verbranding, dat zich in de uitlaat als geroffel of gerochel manifesteert. Ik heb exact hetzelfde verschijnsel, dat sinds mijn nieuwe achterdemper hoogstens veel zwakker klinkt dan vorig jaar. Want dat kan natuurlijk ook, dat je uitlaat wat minder dempt dan vroeger :idea:

Als de ontsteking (jij hebt dacht ik 123) en de mengverhouding op de HIF's verder goed staan, zou ik me er geen zorgen over maken 8-)

Re: Geluid uitlaat

#4
Inderdaad Don heb ik de 123 ontsteking. De carbs staan goed afgesteld is ook niks mis mee. Of de overrun valves er uit gehaald zijn zou ik je
niet kunnen zeggen, zou ik aan Hans moeten vragen. Dit doet zich voor sinds er een loodvrije kop en ander spruitstuk op gekomen is. Het gebeurt ook alleen maar bij afremmen op de motor. De b loopt ook gewoon goed ..Ik wilde het alleen even weten ,maar heeft dus toch met de brandstof afname te maken. Bedankt voor je info grt Noud.

Re: Geluid uitlaat

#5
Zou me nergens zorgen overmaken Noud.

Als de motor nog net zo loopt als toen je bij mij vertrok en nog lekker aan het gas hangt
S.V.P. nergens aan draaien. KLeur bougies goed,oliedruk goed en temp goed?

Er kan ook wat in je uitlaat zijn veranderd. Vulling gedeeltelijk weggeblazen o.i.d.
Wat ik wel zou doen, is de klepspeling controleren. Dit kun je nu ondertussen wel zelf denk ik.
Hiervoor nog even de cilinderkop natrekken met de momentsleutel bij koude motor.
Dit eigenlijk meer als controle.

Jij hebt van mij gaskleppen gekregen zonder overrun klepjes.
Dit is toen gedaan omdat we het stationair niet genoeg naar beneden kregen.
Later was er nog een andere oorzaak,n.l de o ringetjes van de choke inrichting.

Groet
Hans

Re: Geluid uitlaat

#6
Ik stel mijn auto er zelfs op af omdat het zo'n lekker geluid is.
Iets latere ontsteking en aan de rijke kant.
Omdat ik een single Peco eind demper heb met free flow uitlaat manifold klinkt het soms erg heftig. Vergelijkbaar met rally auto's.
Als ik in een file sta en daarna goed op het gas ga trakteert de auto me bij gas los laten zelfs wel eens op een knalletje :D
Niks mis mee dus.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Geluid uitlaat

#7
Hoi Caspar,

Op het race festival te Assen hoor ik het zelfde geluid bij de gele MGF trofie. Een van de 3 filmpjes die op
You- Tube zijn geplaatst, Bij het plots los laten van het gas pedaal.Ik vind het ook wel wat hebben.
het doet me aan de racerij denken .Al hoewel dit louter toeval is,er is niet bewust iets op in of af gesteld.

met MG grt Noud.

Re: Geluid uitlaat

#8
Zegt eigenlijk alles over de kwaliteit van de nieuwe loodvrije cilinder kop van IVOR SEARLE
Beter kan je motortje met de huidige spec. eigenlijk niet lopen Noud.
We zijn van ver gekomen om het huidige resultaat te bereiken.

Geeft mij in ieder geval een goed gevoel.

Hans

Re: Geluid uitlaat

#9
Hans, ik ben er dan ook zeer tevreden over .Al de strubbelingen die we in het verleden gehad hebben ben ik nu kwijt
Maar er is dan ook nog al wat gebeurd zo alles over ziende. Je krijgt zo gezegd dan ;Loon naar werken! wat zich vertaald
ineen lekker pittig en lekker aan het gas hangend cabriootje waarin met plezier te rijden is mijn dank daarvoor. grt Noud.