Re: Afstelling verloopt van dubbele HIF4 carburateurs

#2
140047 schreef:Sinds een paar weken keb ik problemen om de juiste afstelling te houden.
Lucht-benzine mengsel juist afgesteld op beide carbs, stukje gereden, prima.
Volgende rit staan ze veel te rijk. Opnieuw afstellen en weer juist gekregen, om daarna weer veel te arm te staan.
Misschien een probleem met de bi-metaal?

Bedankt,

Karel
Karel, moeilijk te zeggen, het kan net zo goed een varïerend vlotterniveau kunnen zijn, met ook weer diverse oorzaken: hoe lang gaat de benzinepomp al mee en zijn de vlotterinstellingen al eens gecontroleerd? Hoe lang zitten de vlotternaalden er al in? Meteen de bimetalen bruggetjes te verdenken gaat mij wat te snel :idea:

PS De druk van de benzinepomp meten vergt meetapparatuur, je ziet ook wel dat men test hoeveel benzine 30 seconden pompen oplevert (slang van de carb losnemen en opvangen in een pot) De juiste waarde ken ik niet uit het hoofd, maar je zou die test eens kunnen uitvoeren in beide situaties, te arm en te rijk om te kijken of er verschil te zien is

Re: Afstelling verloopt van dubbele HIF4 carburateurs

#4
Beste Karel

Sluit me aan bij de opmerkingen van Don en Steef.

M.b.t. de benzine pomp, Als die direct een constante stroom benzine verpompt bij vrije uitstroom in
een opvangmogelijkheid [ Visuele waarneming] mag je aannemen dat dat in orde is.

Versleten O ringetjes choke vertaald zich ook in te snel stationair. En niet meer lager af te stellen.

Bi-metaal geeft eigenlijk nooit problemen.

Denk dat de HIF,s eraf moeten voor algehele inspectie van het inwendige.
Vevuiling kan ook een rol spelen.

Groet
Hans Geertse

Re: Afstelling verloopt van dubbele HIF4 carburateurs

#6
140047 schreef:Bedankt allemaal voor de adviezen.
De pomp is vorig jaar vervangen en ik heb een druk meter gemonteerd, dus met de benzine druk zit het goed. (er zit ook een druk regelaar op).

Ik zal ze maar eens uit elkaar halen en de vlotters, vlotter naalden en de choke ringetjes controleren-vervangen.

Ik laat nog even weten wat ik vind.

Bedankt en prettige avond.

Karel
Precies karweitje met die ringetjes, waarbij ik adviseer eerst de ene en dan de andere HIF aan te pakken, dan kan je altijd (in spiegelbeeld) blijven zien hoe het zit. Het dekseltje met dunne pakking dat onder de chokehandel zit en over het choke asje heen gaat kan maar op één manier correct worden vastgezet. Omdat de schroefjes erg dun zijn lijkt het of het ook anders past. Goed opletten op het hapje uit het kleine pakkinkje helpt om het dekseltje juist te positioneren :idea:

Het choke-asje zelf werkt op beide, 180 graden uiteen liggende posities, omdat het gaatje helemaal door het asje heen geboord is, dat kan dus niet fout gaan. De half ringvormige choke "handles" met die speciale borgplaatjes van het choke asje afhalen vergt wat kracht.

Overigens heb ik bij mijn eigen HIF-revisie van vorig jaar niets fouts ontdekt aan die chokeringetjes (uit het bouwjaar 1972 nog), terwijl vlotternaalden en vlotterafstellingen al enige keren in de voorbije jaren aan de orde zijn geweest. :!:

Re: Afstelling verloopt van dubbele HIF4 carburateurs

#9
Het meest voor de hand liggend zijn de afstel schroeven voor stationair lopen evenredig terug te draaien. Verder zitten er ook nog 2 stel schroeven voor de schooke afstelling eentje per carb . Indien je de luchtfilters zou willen demonteren kan je ook noch met een carburateur- balancer de juiste afstelling berijken. De pistons boven in de carburateur kunnen ook droog lopen van bovenaf bij vullen tot bovenkant plunjer met speciale su olie.
Voor een juist toerental moet je ongeveer tussen de 800 en 1000 toeren afstellen. Veel succes . Indien je in de regio oost brabant woont kan je ook altijd even langs komen. Nog vergeten te vermelden de sproeiers moeten ook goed afgesteld staan dit doe ik meestal met een electronische schuifmaat om bij bijde carbs de beste afstelling te verkrijgen.
cron