Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#1
hallo,
Gisteren de stuur bussen vervangen aan de onderste draagarm. Bij snelheden van boven de 80 km /uur begon mijn b te trillen aan het stuur.
Dit had allerlei uiteen lopende redenen. Band was aan een zijde afgesleten door het waarschijnlijk niet optimaal staan van de sporing.Wielen stonden voor naar buiten in plaats van naar binnen. Heb me laten vertellen dat tussen de wielen voorkant en achter kant 2mm lengte verschil in de basis afstand moet zijn. Verder geconstateerd dat de lager afstelling in het rechter wiel niet optimaal was dus ook bij gesteld .Daarna begonnen aan het demonteren van de bussen zo simpel als ik het nu schrijf was het aller minst. Na vele malen met WD 40 in gespoten te hebben
met de ratel met ver lengde stalen pijp verlengd eindelijk de kroon moeren los gekregen. Natuurlijk eerst de borgpennen verwijderd.De pen die door de stalen kern van de bussen loopt zat echter muurvast. En ik kreeg gaandeweg het idee dat de pen samen met de stalen kern draaide in de bussen
door de erosie vorming aan de 2 delen.Kreeg toch 1 bus los doch de andere totaal niet.Dan maar de hele schok breker demonteren waar ook weer
enorme krachten ondanks WD 40 aan te pas kwamen maar uiteindelijk toch gelukt .Het geheel in de bankschroef vast gezet .Met kleine slijptol de bussen in de lengte richting gedeeltelijk door geslepen en met beitel de bus verder open gespleten immers de penbout mocht niet beschadigen deze had ik nl geen reserve.Daarna de pennen geschuurd en ge polijst zodat de nieuwe bussen goed pasten en met molikoot al de bouten ingevet. Het geheel weer gemonteerd Wielbasis goed afgesteld(ik dacht dat dit toespoor genoemd word) Waarna proef gereden en ik moet zeggen de b stuurt nu veel strakker als voorheen en geen trilling aan het stuur meer bij hogere snelheden. en waar het mee begon hopelijk geen verkeerde afslijting van de banden .Het was een hele klus waar ik toch te makkelijk over gedacht had maar ook hier weer van geleerd en kennis opgedaan. Indien er leden zijn die het lossen van de moeren secu penbouten makkelijker kunnen oplossen hoor ik het graag Grt Noud

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#2
070179 schreef:hallo,
Gisteren de stuur bussen vervangen aan de onderste draagarm. Bij snelheden van boven de 80 km /uur begon mijn b te trillen aan het stuur.
Dit had allerlei uiteen lopende redenen. Band was aan een zijde afgesleten door het waarschijnlijk niet optimaal staan van de sporing.Wielen stonden voor naar buiten in plaats van naar binnen. Heb me laten vertellen dat tussen de wielen voorkant en achter kant 2mm lengte verschil in de basis afstand moet zijn. Verder geconstateerd dat de lager afstelling in het rechter wiel niet optimaal was dus ook bij gesteld .Daarna begonnen aan het demonteren van de bussen zo simpel als ik het nu schrijf was het aller minst. Na vele malen met WD 40 in gespoten te hebben
met de ratel met ver lengde stalen pijp verlengd eindelijk de kroon moeren los gekregen. Natuurlijk eerst de borgpennen verwijderd.De pen die door de stalen kern van de bussen loopt zat echter muurvast. En ik kreeg gaandeweg het idee dat de pen samen met de stalen kern draaide in de bussen
door de erosie vorming aan de 2 delen.Kreeg toch 1 bus los doch de andere totaal niet.Dan maar de hele schok breker demonteren waar ook weer
enorme krachten ondanks WD 40 aan te pas kwamen maar uiteindelijk toch gelukt .Het geheel in de bankschroef vast gezet .Met kleine slijptol de bussen in de lengte richting gedeeltelijk door geslepen en met beitel de bus verder open gespleten immers de penbout mocht niet beschadigen deze had ik nl geen reserve.Daarna de pennen geschuurd en ge polijst zodat de nieuwe bussen goed pasten en met molikoot al de bouten ingevet. Het geheel weer gemonteerd Wielbasis goed afgesteld(ik dacht dat dit toespoor genoemd word) Waarna proef gereden en ik moet zeggen de b stuurt nu veel strakker als voorheen en geen trilling aan het stuur meer bij hogere snelheden. en waar het mee begon hopelijk geen verkeerde afslijting van de banden .Het was een hele klus waar ik toch te makkelijk over gedacht had maar ook hier weer van geleerd en kennis opgedaan. Indien er leden zijn die het lossen van de moeren secu penbouten makkelijker kunnen oplossen hoor ik het graag Grt Noud
Noud, nu weet ik wat me te wachten staat als eens mijn V8 bussen vóór vervangen moeten worden :idea: Gelukkig zitten bij mij drie van de vier bussen los van de pennen als ik de kroonmoeren los. Er zit één bus al jaren muurvast, hetgeen betekent dat de arm in de middenpositie terugkeert als ik de veer en de veerschotel aan die kant heb losgenomen. Overigens zou ik zelf niet met WD40 aan de slag zijn gegaan, maar met IMAL of iets soortgelijks vanuit de kruipolie hoek, dat lost roest wat sneller op. WD40 is meer tegen gepiep :idea:

Die V8 bussen zijn nog door mijn garage er in 1986 in gezet, had ik het in latere jaren zelf gedaan zou ik er nu wel Waxoil tussen bus en pen hebben gezet. Die Waxoil zit sowieso op de kroonmoeren inclusief splitpennen, een behandeling die elke 2 of 3 jaar herhaald wordt. Die kroonmoeren hebben bij mij dus nog nooit vastgezeten :lol:

Ik heb nog een reserve set V8 bussen liggen uit de betere productiejaren ( "new old stock" noemen ze dat), maar totnutoe heb ik die nog niet nodig gehad. Wel ben ik een fanaticus op het uitlijnen van de voortrein, dat laat ik altijd doen, zomaar 2 mm uitmeten is toch een risico nemen. Die 2 mm op de velgrand komen overigens praktisch overeen met de speling die je krijgt als je de voorgeschreven axiale lagerspeling met shims correct hebt ingesteld. Kortom wat meet je dan? Haynes, Porter en dat soort lieden raden daarom dit soort acties altijd af. :?

En natuurlijk altijd laten volgen door het DYNAMISCH uit laten balanceren van de voorwielen (wielen en wielbouten goed markeren voor het altijd op dezelfde stand monteren). Van Dorland in Vlaardingen is één van de laatste garages die dat perfect kan uitvoeren en hij krijgt zelfs de (veel mindere) onbalans op de achterwielen door de zware remtrommels op onze MG's weg geregeld. Zelfs met mijn ouderwetse originele 155R14 brede bandjes krijg ik op de meeste type wegdekken geen trillingen meer en op sommige maar een héél geringe 8-)

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#3
Hoi Don,
Natuurlijk als ik imal in mijn arsortiment gehad, had ik deze genomen. Maar in mijn geval moet je dan roeien met de riemen die je hebt.Wat betrefd de afstelling van de wielen betrefd ,deze is zeker niet optimaal maar toch zodanig dat het trillen aan het stuur tot een minimum is beperkt.
Hetgeen vandaag ook weer gebleken is tijdens de Dorestad rit naar Wijk bij Duurstede. De bussen waren nog de orginele bussen van 1972 dus begrijp ik niet precies waarom je deze zo vaak zou moeten vervangen.Immers als er niets aan de hand is zie ik geen noodzaak deze te gaan vervangen.Het uit balanceren van de voor wielen was al gebeurt na de nieuwe banden montage .Nu na de nieuwe bussen zou dat misschien nogmaals moeten gebeuren.Nu de kroon en andere moeren gelost zijn, ben ik wel van plan om deze regelmatig te lossen en evt van kopervet te voorzien zodat bij herhaling deze makkelijker los te nemen zijn.

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#4
070179 schreef:Hoi Don,
Natuurlijk als ik imal in mijn arsortiment gehad, had ik deze genomen. Maar in mijn geval moet je dan roeien met de riemen die je hebt.Wat betrefd de afstelling van de wielen betrefd ,deze is zeker niet optimaal maar toch zodanig dat het trillen aan het stuur tot een minimum is beperkt.
Hetgeen vandaag ook weer gebleken is tijdens de Dorestad rit naar Wijk bij Duurstede. De bussen waren nog de orginele bussen van 1972 dus begrijp ik niet precies waarom je deze zo vaak zou moeten vervangen.Immers als er niets aan de hand is zie ik geen noodzaak deze te gaan vervangen.Het uit balanceren van de voor wielen was al gebeurt na de nieuwe banden montage .Nu na de nieuwe bussen zou dat misschien nogmaals moeten gebeuren.Nu de kroon en andere moeren gelost zijn, ben ik wel van plan om deze regelmatig te lossen en evt van kopervet te voorzien zodat bij herhaling deze makkelijker los te nemen zijn.
Als de bussen uit 1972 waren, begrijp ik niet waarom het V8 versies met stalen bussen waren. De oorspronkelijke rubbers uit die tijd waren anders opgebouwd en gingen dan ook niet zo lang mee. Dan zou vervanging al veel eerder nodig geweest zijn, elke 5-10 jaar of zoiets herinner ik me uit mijn ouderwetse ophangingstijd :o

Kopervet kan ook als bescherming, maar die beschermt weer niet tegen oppervlakteroest, wat Waxoil juist wel doet :idea:

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#6
070179 schreef:Don , even voor de goede orde wat bedoel je met V8 bussen, die zijn bij mij niet gemonteerd .Wel de gewone standaard rubber bussen met stalen kern zoals die in 72 geplaatst werden. De bovenste bussen zijn bronzen bussen die moet je vaak zelf bij vervanging op maat maken dmv instelbare ruimers.Maar dat is nu niet aan de orde.
Noud, gezien die stalen bussen had ik automatisch aangenomen dat je al V8 bussen had, vandaar mijn verbazing over die 1972 en "oorspronkelijke" bussen. Het oude type bussen dat jij kennelijk hebt gehandhaafd, gaan niet lang mee. Dus ben je er véél te lang mee door gegaan. Houd er dus vanaf nu rekening mee dat dat oude type regelmatig moet worden vervangen. :idea:

V8 bussen gaan wel tientallen jaren mee en de spoorzekerheid van de voortrein is gewoon veel hoger. Een V8 MGB moest er immers ver over de 200 km/u snelheid mee halen :o

Zelf blijf ik die V8 bussen trouw, het kost enige moeite om ze in de schotelarmen te persen, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar. Anders dan die Polyethurane alternatieven piepen ze niet, immers rubber buigt mee, terwijl polybussen in die toepassing wel eens gaan piepen en smering behoeven :(

PS Over de bovenste "trunnions" met hun eigen rubbers en bussen had ik het niet. Die heb ik ook al minstens twee keer sinds 1978 (bouwjaar is 1972) vervangen

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#7
Voor de duidelijkheid.
Althans zoals ik het lees

Noud bedoeld de bovenste trunions van de fuseepen bevestiging.
Kan inderdaad behoorlijk vastgeroest zitten.

Over de inner wishbone arm bussen heeft hij nog niets gemeld.
Dit zijn de rubber bussen die aan de onderkant van de draagarmen zitten.
Daar waar de draagarmen[wishbones] aan de dwarsbalk[crossmember] scharnierend bevestigd zijn.

De orginele rubberbussen in deze kunnen behoorlijk uitpuilen vandaar dat vervanging door de latere V8 bussen een grote verbetering is.
Komt de wieluitlijning ook ten goede.

Groet
Hans

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#8
850008 schreef:Voor de duidelijkheid.
Althans zoals ik het lees

Noud bedoeld de bovenste trunions van de fuseepen bevestiging.
Kan inderdaad behoorlijk vastgeroest zitten.

Over de inner wishbone arm bussen heeft hij nog niets gemeld.
Dit zijn de rubber bussen die aan de onderkant van de draagarmen zitten.
Daar waar de draagarmen[wishbones] aan de dwarsbalk[crossmember] scharnierend bevestigd zijn.

De orginele rubberbussen in deze kunnen behoorlijk uitpuilen vandaar dat vervanging door de latere V8 bussen een grote verbetering is.
Komt de wieluitlijning ook ten goede.

Groet
Hans
Inderdaad Hans bedoelde ik de bovenste draagarm daar waar de schokbreker aan bevestigd is.Ik dacht dat ik het ook zo benoemd had maar nu ik het na lees heb ik Don op het verkeerde been gezet, Sorry Don. Ik heb een uit gewerkt tekeningoverzicht van alle onderdelen van de voorwiel vering maar alles in nederlands beschreven hetgeen wel eens verwarring geeft met het omzetten naar de technische Engelse taal .Maar tenslotte leven we toch in nederland dus heb ik een nederlandse omschrijving.
Maar heren, beide bedankt voor jullie support en ik zal er mijn voordeel mee doen Met vrgrt Noud.

Re: Vervangen rubber bussen met stalen kern in de draagarm

#9
070179 schreef:
850008 schreef:Voor de duidelijkheid.
Althans zoals ik het lees

Noud bedoeld de bovenste trunions van de fuseepen bevestiging.
Kan inderdaad behoorlijk vastgeroest zitten.

Over de inner wishbone arm bussen heeft hij nog niets gemeld.
Dit zijn de rubber bussen die aan de onderkant van de draagarmen zitten.
Daar waar de draagarmen[wishbones] aan de dwarsbalk[crossmember] scharnierend bevestigd zijn.

De orginele rubberbussen in deze kunnen behoorlijk uitpuilen vandaar dat vervanging door de latere V8 bussen een grote verbetering is.
Komt de wieluitlijning ook ten goede.

Groet
Hans
Inderdaad Hans bedoelde ik de bovenste draagarm daar waar de schokbreker aan bevestigd is.Ik dacht dat ik het ook zo benoemd had maar nu ik het na lees heb ik Don op het verkeerde been gezet, Sorry Don. Ik heb een uit gewerkt tekeningoverzicht van alle onderdelen van de voorwiel vering maar alles in nederlands beschreven hetgeen wel eens verwarring geeft met het omzetten naar de technische Engelse taal .Maar tenslotte leven we toch in nederland dus heb ik een nederlandse omschrijving.
Maar heren, beide bedankt voor jullie support en ik zal er mijn voordeel mee doen Met vrgrt Noud.
Niet nodig Noud, ik had beter moeten dóór lezen: je begon weliswaar met "onderste draagarm" waar die (mogelijk V8) bussen in zitten, maar verderop kwamen "schokbrekers" aan de orde en die zitten echt wel boven. :lol: