Start problemen

#1
Goedendag,

Nadat mijn MG B een winter stil had gestaan werd het weer eens tijd om te gaan rijden.
Helaas heeft het ritje niet lang geduurd. Nadat de motor na ca. 30 minuten rijden uit werd gezet, kreeg ik hem met geen mogelijkheid weer aan.

In eerste instantie dacht ik aan een lege accu, maar ook met startkabels kreeg ik mijn geliefde 'B' niet aan de praat. Daarom heb ik de accu na laten kijken en door laten meten met als uitkomst dat de accu nog in prima staat is.

Met behulp van een vriend heb ik de auto toen aangesleept, waarna hij in z'n twee met opkomende koppeling hoestend en proestend op gang kwam.

'Dat is fijn' dacht ik terwijl de sleepkabel verwijderd werd en zorgeloos reden we weg. Vervolgens komen we bij een kruising aan waar prompt de motor weer afslaat. En weer zit er bij het maken van contact geen leven in, terwijl de lampen wel heel voorzichtig branden.

Uiteraard zou ik graag e.e.a. willen herstellen zodat ik weer eens kan rijden, maar helaas heb ik geen idee waar ik moet beginnen met zoeken. Ik vermoed dat ik het misschien bij de startmotor of dynamo moet zoeken.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Of heeft iemand misschien hetzelfde meegemaakt?

Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet,

Roald van Gulik

Re: Start problemen

#4
Hallo Roald,
In MG Nieuws zijn we begonnen met de serie Pech onderweg.
Daar leer je systematisch een storing zoeken.
Voordat het praktijk deel echt begint zal het seizoen echter bijna zijn afgelopen.
Daarom hier een link naar de presentatie waar de artikelenserie op is gebaseerd.
Het is wel een versie die geschikt is gemaakt voor een algemene oldtimer club, dus niet meer helemaal MG.
Maar als je rustig door de verschillende schema's gaat en alles onderzoekt, denk ik dat de fout wel boven water komt.
En ja het begint zoals Hans zegt met het controleren van je accu- en wat andere kabels

https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... -VOV-3.pdf

Kopieer bovenstaande link in je browser, en hij gaat een PDF downloaden
Dat kan even duren, het is een grote file

Hoop dat het helpt,

Bert

Re: Start problemen

#5
Wat ik mis is de allereerste actie die je moet nemen met elke verbrandingsmotor, is het mis met de brandstofaanvoer of de vonk?

1) benzineslang losnemen van de carburateur en contact aanzetten: loopt er wel benzine uit de slang? Zo niet hoef je niet naar de ontsteking (2) te gaan kijken
2) één bougiekabel losnemen, de bougie eruit schroeven en op de kabel zetten en tegen het motorblok leggen en even starten: geen vonk?

Pas daarna ga je dieper zoeken. Op mijn eigen vakantie was 1 meteen raak, want de SU pomp had opeens de geest gegeven :cry:
"Simple comme bonjour" zouden de Fransen kunnen zeggen, maar zij hadden het alleen over dichte garages in het weekend :lol:

Leuk document overigens van die Voorschotense vereniging.....

NB Zelf heb ook wel lijstjes met reserve-onderdelen om mee te nemen op deze site gezet, de pomp zat er oorspronkelijk nog niet bij, dit jaar gelukkig wel
Je kan immers dit soort lijstjes aanpassen aan de gebruiksduur en verwachte levensduur van de diverse onderdelen van je wagen, die pomp van me ging al wat langer mee.

Re: Start problemen

#6
Helemaal mee eens Don

Maar als ik het eerste verhaal goed lees ,was en is hier sprake van een toch goede accu[gecontroleerd]
maar daarop geen reactie van de startmotor. Dus vonk controle is niet mogelijk. Eerst moet de startmotor weer rond gaan.

In dat licht is ook de opmerking van de enigste echte Pascal een hele vreemde. Dus toch een lege accu.????

Er zal eerst sprake moeten zijn van een op de startmotor rondgaande motor voordat andere zaken bekeken kunnen worden.
Wel is natuurlijk zinvol om als eerste indien er weer 12v beschikbaar is de werking van de benzinepomp te controleren.


Hans Geertse

Re: Start problemen

#7
Hallo Don,
Kennelijk heb je dat leuke documentje van de VOV toch niet zo goed bekeken.
Want in dia 17 staat dus precies de procedure die jij vermeldt," krijg je geen Vonk of krijg je geen benzine"
Alleen houd ik de andere volgorde aan, eerst op vonk testen, want dat is simpeler dan je brandstofleiding losschroeven

Dia 16 behandelt het daar voor komende probleem nl, de startmotor draait niet rond.
Maar dat kun je desnoods oplossen met duwen of slepen

groetjes,

Bert

Re: Start problemen

#8
930086 schreef:Hallo Don,
Kennelijk heb je dat leuke documentje van de VOV toch niet zo goed bekeken.
Want in dia 17 staat dus precies de procedure die jij vermeldt," krijg je geen Vonk of krijg je geen benzine"
Alleen houd ik de andere volgorde aan, eerst op vonk testen, want dat is simpeler dan je brandstofleiding losschroeven

Dia 16 behandelt het daar voor komende probleem nl, de startmotor draait niet rond.
Maar dat kun je desnoods oplossen met duwen of slepen

groetjes,

Bert
Mijn reactie ging niet op het document als zodanig in (ik neem op vakantie alleen een geactualiseerde versie van het eletrische schema mee, zeker geen boekwerk als dit). Overigens is het losnemen van die ene schroef van de benzineslangklem in een wip gebeurd en met het testen van de pompwerking heb je een intrinsieke test op de accu + contactslot.

In het verhaal kwam verder voor dat de motor zelfs bij aangesleepte wagen toch weer afsloeg. En dat met een als goed geteste accu, kortom er is méér aan de hand, vermoedelijk toch ergens in het electrische circuit. Met een 12 Volt testlamp diverse punten checken dus. Maar dan ben je één stap dieper dan in die eerste twee basistesten die ik noem. :!:

NB Natuurlijk staat het iedereen vrij om eerst vonk te testen en dan pas brandstof en bij niet draaiende startmotor John Twist's truuk met de witbruine draad naar onderste zekering toe te passen, daar passeer je het startrelais mee, óók bij afgezet contact. :idea:

Re: Start problemen

#10
Het ding draait blijkbaar wel als hij eenmaal loopt. Dan zal de benzine-toevoer toch wel in orde zijn lijkt me (ik lees geen klachten over inhouden wat'ie zou doen als er onvoldoende brandstof zou zijn). Met starthulp 'via kabels' ook geen sjoege, dan is de accu ook niet echt verdacht lijkt mij. Dat de lampen slechts zwak banden na een half uurtje rijden lijkt mij een inidcatie dat de accu niet opgeladen wordt, dan is de dynamo toch echt verdachte #1. Of wellicht kabels. Klikt het startrelais als je probeert te starten of is die ook dood? Hoor je de brandstofpomp tikken als je de sleutel alleen op contact draait? Wat is de accuspanning voor, tijdens en direct na een startpoging?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Start problemen

#11
Goedenavond heren!

Dank voor al uw reacties met tips en suggesties.
Bert ook bedankt voor de link naar de presentatie!

Op korte termijn ga ik met al uw tips kijken of ik de oorzaak kan vinden!
Ik zal proberen om u op de hoogte te houden via dit topic.

Nogmaals bedankt voor uw reacties, erg fijn dat er zoveel clubleden zijn met technische kennis, die de moeite willen nemen om te reageren op een forum als dit!

Groet

Roald

Re: Start problemen

#12
Goedemiddag heren,

Nog steeds op zoek naar het probleem.

De benzine toevoer is inderdaad nog prima in orde.

De accu is nagekeken en is ook nog prima in orde.
Enige tijd heb ik de startmotor verdacht. Deze is overigens in 2006 gereviseerd.
Nu blijkt echter dat het 6ra relais inderdaad wel 'tikt' bij het omdraaien van de contactsleutel. Echter 'tikt' hij vrijwel direct daarna weer.

Is het mogelijk dat dit relais niet correct werkt waardoor de motor niet wil starten?

Vriendelijke groet,

Roald

Re: Start problemen

#13
Roald,

Om een redelijk antwoord te kunnen geven, even de volgende vragen
Welk bouwjaar is Je MG?
Is het een Amerikaanse of Europese uitvoering?
Heeft hij twee of vier zekeringen?
Indien 4 zekeringen, zijn de draden naar de op een na onderste zekering wit, of wit/bruin?
Heeft hij nog de standaard ontsteking of is er een elektronische ontsteking ingebouwd?
Wat bedoel je met de kontaktsleutel omdraaien? Kontakt aanzetten of doordraaien totdat de startmotor draait?
Draait de startmotor wel rond als je de sleutel helemaal doordraait? dus startmotor draait wel maar motor slaat niet aan?

Gezien het feit dat je over een relais praat is het waarschijnlijk een laat bouwjaar, maar dat kan er natuurlijk ook later zijn ingebouwd.
Vandaar de vragen.

Een ding kun je zelf wellicht al testen
Als je je kontakt aanzet (startmotor draait nog niet rond) en je het relais hebt horen klikken dan moet je tussen de witte of bruin witte draad bij de op 1 na onderste zekering een spanning van 12V meten
een meetdraad van de voltmeter op dat aansluitpunt, het andere op de massa.
Soortgelijk, op de bruine draden naar de onderste zekering moet je altijd 12V meten, zelfs met de sleutel uit het contactslot.
(een voltmetertje kost pakweg een tientje bij de Gamma, als je er nog geen hebt, een reserve achterlampje met twee draadjes er aan, doet het ook (brandt fel of brandt niet)

Bert

Re: Start problemen electrische onderzoeken

#14
Zelf gebruik zowel een goedkope digitale multimeter als een zgn 12 Volts testlamp in een koperen behuizing met een massasnoertje aan de ene pool en een puntig contact aan de andere pool. Het voordeel van die lamp is het ja/nee over "staat ergens spanning op?" en hij kan tegen stoorspanningen op de plus acculijnen. Mijn digitale multimeter gaat op tilt bij draaiende motor, ik heb er al één weg moeten gooien omdat zijn digitale nulpunt door stoorpulsen werd gewijzigd van echt 0, naar een andere waarde :!:

Mijn oude draaispoelmeter had daar geen last van, maar die ging door overspanning elders al jaren geleden kapot. Volgens mij niet meer nieuw te koop :cry:

Re: Start problemen

#15
(Nu blijkt echter dat het 6ra relais inderdaad wel 'tikt' bij het omdraaien van de contactsleutel. Echter 'tikt' hij vrijwel direct daarna weer.)

Wat opvalt: Je hoort het startrelais(6ra?) tweemaal tikken; dat klinkt vreemd.
Als het twee maal klikken betekent: eenmaal met sleutel omdraaien tot het end en eenmaal met loslaten van de sleutel, is dat goed; als echter het relais tweemaal klikt terwijl je de sleutel in de startstand houdt is hier al iets fout.
Maar normaal hoor je het startrelais helemaal niet klikken omdat gelijk met dit relais de bendix van de startmotor met een luide klap inschakelt.
Het lijkt er dus op dat de fout na het startrelais, dus in de bedrading en aansluitingen van de startmotor moet worden gezocht, maar ook een gereviseerde startmotor kan weigeren!
Enig serieus meten met een voltmeter of proeflampje zal onvermijdelijk zijn.
Succes, Steef.
N.B. Een goede massastrip tussen motor en carrosserie is van levensbelang!
cron