carterdampen

#1
Onlangs kocht ik een MGB '80 waarbij de meeste attributen die ivm amerikaanse milieu-eisen verplicht waren, weer gedemonteerd waren.
De auto was ooit uitgevoerd met een Zenith, waarvoor nu in de plaats al een enkele SU was gemonteerd. ( loopt prima, ooit met een andere B gereden waarop 2SU's waren gemonteerd) Gevolg: een loshangende slang, vanaf de aansluiting carterventilatie , voorzijde motor, in de motorruimte geleid over het motorblok richting startmotor, waaruit de carterdampen op die plaats in de motorruimte treden. Bij stoplicht of file dringen de dampen binnen en dit heeft een slechte invloed op mijn luchtwegen.
Als oplossing bedacht ik het volgende: op het luchtfilter (K&N) Heb ik een nippel gemonteerd, gat in de afdekplaat geboord (naast de remvloeistofhouder) en hierop de slang aangesloten waardoor de dampen mee worden verbrand. Een korte proefrit ( 10 km) geeft geen problemen, mijn vraag:
wat is de mening van de deskundigen, is dit technisch verantwoord, ??
graag uw mening,
Dirk

Re: carterdampen

#3
Wat voor een SU Carburateur is er gemonteerd?
Op de meeste SU's, HS na ca 1968 en alle HIF's zit standaard een aansluiting voor de carterventilatie.
Die zit in de luchtstroomrichting voorbij de klok en de gasklep
OP de foto de SU's in mijn 1969 MG-B
De zwarte slangen vormen de Carterventilatie

Bert
Bijlagen
44-Motor-luchtfilters-LR.jpg
44-Motor-luchtfilters-LR.jpg (61.88 KiB) 3459 keer bekeken

Re: carterdampen

#4
140090 schreef:Onlangs kocht ik een MGB '80 waarbij de meeste attributen die ivm amerikaanse milieu-eisen verplicht waren, weer gedemonteerd waren.
De auto was ooit uitgevoerd met een Zenith, waarvoor nu in de plaats al een enkele SU was gemonteerd. ( loopt prima, ooit met een andere B gereden waarop 2SU's waren gemonteerd) Gevolg: een loshangende slang, vanaf de aansluiting carterventilatie , voorzijde motor, in de motorruimte geleid over het motorblok richting startmotor, waaruit de carterdampen op die plaats in de motorruimte treden. Bij stoplicht of file dringen de dampen binnen en dit heeft een slechte invloed op mijn luchtwegen.
Als oplossing bedacht ik het volgende: op het luchtfilter (K&N) Heb ik een nippel gemonteerd, gat in de afdekplaat geboord (naast de remvloeistofhouder) en hierop de slang aangesloten waardoor de dampen mee worden verbrand. Een korte proefrit ( 10 km) geeft geen problemen, mijn vraag:
wat is de mening van de deskundigen, is dit technisch verantwoord, ??
graag uw mening,
Dirk
Prima oplossing. Checken of er inderdaad onderdruk op het carter via dit aanzuigmechaniek wordt opgebouwd is simpel. Olievuldop (moet nu het gefilterde type zijn, zo niet meteen het gesloten type erdoor vervangen!) losnemen moet meteen lager stationair opleveren omdat er meer lucht de carb ingaat. Als het gat op filterniveau is aangebracht kan de zuigkracht te kort schieten en dan kan er meer olie langs de diverse motorafdichtingen gaan ontsnappen. Vandaar dat op SU HS of HIF carbs de fabrieksaansluiting op de aanzuiging zelf zit.

Je moet zelf maar kijken hoe zwaar je tilt aan een goed werkende caterventilatie, is vieze lucht weg jou voldoende of wil je echte onderdruk in het carter zoals het hoort :?:

Re: carterdampen

#5
Don,

helaas waren de vieze carterdampen nog niet geheel verdwenen en nader onderzoek leverde op dat de hoes om de versn. pook gescheurd was. Ook hierdoor bereiken vette dampen het interieur. Binnenkort een nieuwe hoes monteren en dan eens kijken of alle luchtjes onder controle zijn.
Allen voorlopig dank voor de reacties,
Dirk

Re: carterdampen

#6
en nog zijn alle dampen niet weg, wat blijkt: het laatste tap-eind v.h. uitlaatspruitstuk schutbordzijde is afgebroken, dus geen gasdichte afsluiting en nog steeds uitlaatdampen in de auto.
Morgen het nog aanwezige stuk tap-eind uitboren .
gr Dirk

Re: carterdampen

#7
strijd tegen de dampen,
advies van Don: ventilerende olievuldop geplaatst.
Achtergebleven stuk tap-eind uitgeboord met haakse boormachine (anders onmogelijk) nieuwe tap er in en bout kunnen plaatsen.
Ik dacht nu als laatste nog een lichte lekkage te zien bij de flens v.h uitlaatspruitstuk en daar waar de uitlaat samenkomen.
wordt vervolgd!!
Dirk

Re: carterdampen

#8
Strijd tegen de dampen!

Uiteindelijk bleek, na de carterdampen welke in de motorruimte vrij spel hadden, de klepdekselpakking de boosdoener. Olie drupte op een heet spruitstuk op meerdere plaatsen en ja, dat stinkt heel erg.
De pakking was zelfs op enkele plekken verkoold en, ook zat de juiste pakking er niet tussen.
Probleem is nu opgelost en ik durf nu ook weer met gesloten kap te rijden.