conversie

#1
Beste MG liefhebbers,
Misschien al (vaak) aan de orde geweest maar toch......... deze vraag van een newbee, na vele jaren oldtimer motor- en auto-oldtimerplezier heb ik 3 weken terug een rubberbumper aangeschaft.
Binnen- en buitenkant vertonen weinig narigheid (maar ja: hallo; mijn vorige liefde was een snoek uit '72)
Mijn omgeving ( vrouw en div. kinderen )vindt dat een chroombumperconversie de looks zal verbeteren en dringt aan op deze investering van het vakantiegeld.
Het gaat me hierom: volgens ingewijden heeft zo'n ingreep gevolgen voor de configuratie (zoals stijfheid en rij-eigenschappen) van de B.
Wat is jullie ervaring?
Heeft zo'n ingreep ook invloed op de taxatiewaarde van de auto(namelijk niet origineel meer)?
mvg
Hans

Re: conversie

#2
Dag Hans,
Ik ben de trotse bezitter (sinds 2010) van een "geconverseerde" B uit 1979. Ik heb geen vergelijk met de rij eigenschappen vóór de ombouw maar ik ben zeker niet ontevreden.
Mijn B is ook verlaagd bij de ombouw en dat heeft wel een belangrijk nadeel; de uitlaatdemper heeft her en der al een deukje opgelopen toen ik iets te onstuimig een drempel in België nam...
Véél rijplezier,
Ger.

Re: conversie

#3
110006 schreef:Dag Hans,
Ik ben de trotse bezitter (sinds 2010) van een "geconverseerde" B uit 1979. Ik heb geen vergelijk met de rij eigenschappen vóór de ombouw maar ik ben zeker niet ontevreden.
Mijn B is ook verlaagd bij de ombouw en dat heeft wel een belangrijk nadeel; de uitlaatdemper heeft her en der al een deukje opgelopen toen ik iets te onstuimig een drempel in België nam...
Véél rijplezier,
Ger.
Als Chrome Bumper bezitter ben ik goed vertrouwd met dit verschijnsel: jarenlang heb ik prachtig klinkende driedelige USA uitlaten versneld moeten vernieuwen. Sinds 1986 alweer rij ik met een RVS Falcon "bomb" uitlaat die dus slechts een verdikking in het kwetsbare midden kent en maar één echte demper achteraan. Ietsje luider, véél minder problematisch

Sindsdien nooit meer een kapotgereden uitlaat gehad, ondanks de vele, steeds hogere verkeersdrempels in Nederland. Wel heb ik eind vorig jaar na 27 ! probleemloze jaren de achterdemper apart vervangen (dempingsmateriaal was ingeklonken geraakt). De rest van deze uitlaat zag en ziet er nog steeds als nieuw uit 8-)

Er zijn m.i. twee smaken bij een RB ombouw: of je gaat echt naar een CB opzet over, maar dan ook inclusief de verlaging van de wielophangingen, of je past een RB iets cosmetischs aan, maar houdt de "rubber" bumpers en rijhoogte in stand. Op de MG Experience site vond ik diverse USA RB-bezitters aan die vooral de wel erg ver uitstekende*) achterbumper onder handen namen. Door een deel van het materiaal te verwijderen en de bevestigig in te korten komt er een best fraaie achterkant te voorschijn! De voorkant laat men dan ongewijzigd. Het rijgedrag is ook op de normale RB hoogte aanmerkelijk te verbeteren met de juist stabilisator stangen vóór en achter, Ron Hopkinson is er beroemd mee geworden :lol:

Nog een stap verder gaan sommige RB-bezitters door het in de carosseriekleur mee laten spuiten van hun poly-etherane bumpers (soms mooi om te zien, in rode tint wat te overdadig) Zie zo wat voorbeelden http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1,2643745 Die inkortingsrecepten kon ik even zo snel niet terugvinden, komt tzt? :(

*) PS De rubber bumpers zijn eigenlijk dikker dan nodig: Leyland had de ontwerpeisen voor de Amerikaanse markt verkeerd geïnterpreteerd. Een kleine botsing zonder schade doorstaan hoefde uiteindelijk maar op 5kmu, niet 4-5 mph. Dat zie je bij latere kunstofbumpers op Europese auto's terug, die waren en zijn veel dunner. Tegen de tijd dat Leyland het dóór had, was het geld voor verdere aanpassingen in Engeland op en bleven die bumpers overdesigned zoals ze waren gehandhaafd :(