stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#1
Er vast wel eens eerder gesproken over de slechtere kwaliteit van de gaskabels van gaspedaal naar de HIF's. Mijn oude constructie met zijn "scheeftrekkende" aanhechting op de hefboom die de gaskleppen doet openen had ik licht weten te verbeteren door er als binnenkabel een fietskabel in te stoppen, maar nog wel met de allereerste stokoude buitenkabel er in. :roll:

Eerdere pogingen om de voor deze opzet geldige buiten en binnenkabels vanuit MOSS te monteren waren vorig jaar 2x mislukt: schokkend gas, er was niet mee te rijden. :cry:
En prima teflon coated kabels hadden ze alleen in de States http://www.andrewchaseracing.com/e-stor ... duct_id=98 Wat ver weg :|

Dus toen al een nieuw model gaskabel uit het RB-tijdwerk via MOSS ingeslagen: deze komt met voorgemonteerde binnenkabel, een rechter trekkende aanhechting op die hefboom en heeft ook nog een instelbaar tussenstuk. Je moet er wel de oude bus op de trekplaat voor verwijderen en daar ook een sleuf in aanbrengen om de binnenkabel er zijwaarts (en vervolgens het stelstuk verticaal) doorheen te krijgen. Helaas: deze combi bleek vandaag na montage zelfs een bijna niet normaal meer te bedienen gaspedaal op te leveren :evil:

Ben ik de enige die maar geen kans ziet prima kabels te vinden? Volgens mijn fietsen/scooterzaak hier dichtbij zijn de klassieke van binnen met teflon beklede kabeltypes NIET meer te koop. Toch ga ik morgen eens een belronde houden, je weet maar nooit. Ondertussen heb ik de inmiddels stokoude buitenkabel teruggezet, wel onder behoud van de symmetrische trekconstructie en het stelstuk van de nieuwe opzet. Met die oude fietskabel er weer in is er mee te rijden, maar perfect is het allemaal niet :?

Herkennen meer MGC leden zich in dit verhaal en welke oplossingen -anders dan vanuit Engelse onderdelenleveranciers- zijn er hier in NL nog voor te vinden?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 14 mei 2014, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#2
Update: bij een bromfiets/scooter zaak in Den Haag (de Roode op de Loevesteinlaan) een intern met teflon beklede buiten kabel met bijpassende binnenkabel en een stelstuk (voor een "Tomos achterrem") gekocht. Slechts €10 en meer dan twee maal de benodigde lengte. Omdat deze buitenkabel ietsje dunner is heb ik de pedestal op het schutbord met een ringvormig hulsje vernauwd. De andere kant met zijn stelstuk nog van die standaard instelbare HIF-kabel moest juist iets te worden opgeboord om de nieuwe kabelafsluiting exact passend te krijgen. Nog nooit zo'n soepel lopend gaspedaal gehad en dat al op een niet zo eens glad geweven binnenkabel :lol:

PS Opletten bij het op maat knippen van dit soort buitenkabels: er mag geen afgeknipt restant naar binnen wijzen, want dan raakt de binnenkabel snel kapot

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#3
Hoi Don

Ik smeer de binnenkabel altijd in met teflon vet. Kocht ik vroeger in een grote pot bij de fietsenmaker.
Doe ik al meer dan 15 jr. mee. Ook de binnenkabel van de snelheidsmeterkabel behandel ik hier mee.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad of gezien met zwaar lopende gaskabels. Wel eens een gebroken kabel meegemaakt.

Maar stop nooit geen nieuwe binnenkabel in een verouderde buitenkabel.

Vandaag zetten we na een verslechterd weertype in de dordogne koers naar de middellandse zee.

Groet
Hans Geertse

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#4
850008 schreef:Hoi Don

Ik smeer de binnenkabel altijd in met teflon vet. Kocht ik vroeger in een grote pot bij de fietsenmaker.
Doe ik al meer dan 15 jr. mee. Ook de binnenkabel van de snelheidsmeterkabel behandel ik hier mee.
Zelf heb ik nog nooit problemen gehad of gezien met zwaar lopende gaskabels. Wel eens een gebroken kabel meegemaakt.

Maar stop nooit geen nieuwe binnenkabel in een verouderde buitenkabel.

Vandaag zetten we na een verslechterd weertype in de dordogne koers naar de middellandse zee.

Groet
Hans Geertse
Hans, je recept is een mooe aanvulling, maar op dat allerlaatste model gaskabel uit het rubber bumper tijdperk helaas niet toepasbaar: die wordt met een al op lengte afgeknipte en van stops voorziene binnenkabel als één geheel afgeleverd. Die Tomos remkabel heeft overigens een behoorlijk dikke teflonlaag aan de binnenzijde van de buitenkabel 8-)

Jammer van dat weer in de Dordogne. Wij vertrekken zelf nu op 3 juni a.s. meteen richting de Provence, juist om minder risico met het weer te nemen. Vorig jaar moesten we ook al de regen en lagere temperaturen in Frankrijk vóór blijven en zijn uiteindelijk in de regio van Narbonne geëindigd, de enige hoek van Frankrijk die midden juni zonnig bleef. Ik zag net op het weerbericht dat het zelfs in Nice nog maar 19 graden Celsius is. Ongelofelijk: jaren lang heb ik daar in mei vergaderd en het was dan altijd tussen de 20 en 25 graden warm...

Ik wens je het beste weer aan de Middellandse zee toe en hoop daar niet ver daar van daan hetzelfde mee te maken.
Wordt dus vervolgd :-D on

PS Ik had op die eerder gaskabels al een spuitbus met teflon losgelaten: had geen enkel effect, ze bleven hakerig weerstand bieden

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#6
850008 schreef:Hoi Don

Over de gaskabels kan ik op het moment niets meer toevoegen.

We zitten op het moment in Narbonne [goed weer]
Gaan vandaag richting Marseille.
Daar met de 14 daagse voorspelling het beste weer[geen garantie]
Maar de temp zijn hier aan de mid. landse zee uitstekend.

Goede vak. toegewenst met veel MG fun.

Hans
Ja Hans, dat Narbonne toch, ze verkopen er prentbriefkaarten met alleen zon in dit uithoekje van Frankrijk. En dat was vorig jaar exact de weersituatie :lol:

Wij gaan ook jouw richjting uit op 3 juni a.s. Coen Kymmel vond mijn wat ongelijkmatig aangrijpende koppeling (zie mijn andere thread) géén reden om niet met vakantie te gaan. Ongelijkmatigheid kan van alles komen, niet alleen dat rollerball druklager en mijn terugtrekconstructie. Hij vond het pedaal wel wat hoog ingrijpen dus dat is meteen bijgesteld.

Omdat Coen nog geen ABD-naalden te pakken heeft gekregen, gaan we met AAA erin op pad. Hij vond mijn B er overigens prima mee op het gas reageren :lol:

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#7
Don

Helemaal met coen eens.

Zolang je bij kop. intrappen en op laten komen in de vrijstand geen duidelijk hoorbare bijgeluiden
erbij hoort komen en de kop. komt goed vrij, is er niets aan de hand.
Soms zij jou gedachten wat aan de sombere kant.

Marseille heeft nog steeds voor de lange termijn de beste papieren.
Narbonne wel droog maar meer bewolking.
Wij zijn ondertussen weer helemaal tot rust gekomen en kunnen er weer tegen aan.

Groet
Hans

Re: stroeflopende gaskabels voor HIF's (CB en RB) TIP!

#8
850008 schreef:Don

Helemaal met coen eens.

Zolang je bij kop. intrappen en op laten komen in de vrijstand geen duidelijk hoorbare bijgeluiden
erbij hoort komen en de kop. komt goed vrij, is er niets aan de hand.
Soms zijn jouw gedachten wat aan de sombere kant.

Marseille heeft nog steeds voor de lange termijn de beste papieren.
Narbonne wel droog maar meer bewolking.
Wij zijn ondertussen weer helemaal tot rust gekomen en kunnen er weer tegen aan.

Groet
Hans
Hans helemaal mee eens, vroeger toen ik nog maar weinig van MG's wist en blindelings op mijn garage vertrouwde, vertrok ik gewoon. Later ging ik steeds meer onderdelen als reserve meenemen, die dus prompt niet kapot gingen. Maar andere zaken gingen wel stuk, hoewel elke keer weer thuis op eigen kracht werd gehaald. Hoe meer ik nu weet, hoe meer ik in gedachten zie fout gaan. Wat ook meespeelt is dat mijn echtgenote het met een stokoude wagen weggaan toch steeds spannender gaat vinden :o

Goed om te horen dat je het in Frankrijk prima naar de zin hebt. Ik consulteer zelf de "météo Aix-en Provence" als een relatief dichtbij beide chalets liggende locatie (het eerste chalet is bij de Gorges du Verdon, het tweede ligt in de Luberon bergstreek). Ik zie nu nog veel mooi weer daar, maar zeker niet zo extreem heet als ik me van een aantal keren in het verleden herinner. 20-25 graden Celsius is wel goed voor de MG-koeling natuurlijk, die 40 graden ooit hoef ik natuurlijk niet terug 8-)

PS Olielekkage (zweten op de carterpanrand) is gebleven, iets voor de wintermaanden?
Benzinegebruik op AAA-naalden met ATF in de dempers is terug naar 1 op >11,5 (11,8 naar beneden afgerond) . Veel grote weg op 100-130 kmu erin, wel met de kap omhoog :lol:
Misschien dat ik eens een overzicht van al mijn vakanties met de B met de bijbehorende defecten tussen 1979 en nu opstel: "ter lering ende vermaeck" natuurlijk 8-)
cron