GPS aangestuurde snelheidsmeter

#1
Recentelijk was in een van de topics een off-topic en daar werd de Speedhut digitale door GPS aangestuurde snelheidsmeter vermeld en de vraag of het al dan niet een APK probleem zou kunnen zijn als die gemonteerd is.
Van de week mijn APK guru weer eens bezocht met een rij-ijzer en dit gevraagd, geen probleem bij de APK, wordt niet naar snelheidsmeters gekeken alleen de KM/mijlen tellerstand wordt doorgegeven aan de RDW en die is vermeld op het APK formulier.
Dus of een teller werkt of niet, geen probleem. Tenzij de APK richtlijnen weer eens veranderen.

Let wel bij de Speedhut, geen GPS signaal geen indicatie van snelheid; tunnels en landelijke wegen met bomen over de weg.

Re: GPS aangestuurde snelheidsmeter

#2
Rob, bedankt voor het navragen. Dat het in de praktijk voor de APK geen probleem op zou leveren was eigenlijk al bekend, maar dat maakt het nog niet legaal. Er is namelijk ook nog zoiets als de typegoedkeuring en er zijn "permanente voertuigeisen" waaraan je voertuig moet voldoen om op de openbare weg te mogen rijden.

Nu is een typegoedkeuring van een 40-jaar oud voertuig niet echt meer terug te vinden maar ik maak me sterk dat die er indertijd wel was - voor het voertuig voorzien van de originele teller. De toepassing van een GPS meter zou de typegoedkeuring teniet kunnen doen.

De vraag is ook in hoeverre een oude wagen moet voldoen aan de moderne permanente voertuigeisen. T.a.v. de snelheidsmeter zijn die eisen ondergebracht in EEG richtlijn 75/443/EEG, maar die richtlijn was er nog niet in 1974. Wat daarvoor gold kan ik nergens terugvinden.

Nu zegt een kennis dat voor oude voertuigen de APK goedkeuring voldoende is. Dat is de crux van het vraagstuk: is dat zo?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: GPS aangestuurde snelheidsmeter

#3
Beste Joost,

Ik heb mijn 1978 MGB voorzien van LED verlichting (achterzijde, zijverlichting en voor knipperlichten en DRL) de achterlichten zijn van classicautoleds.com, en geven rood licht door het oranje gedeelte van het achterlicht en de auto kreeg zodanig een steekproef bij APK in 2012, de RDW medewerker vond het een mooie oplossing.

Het verhaal van de typegoedkeuring gaat voor rubber bumper USA import MGB toch al half mank, die hebben nimmer een goedkeuring gehad, typegoedkeuring zou dan zijn met rubber bumpers, kunnen de meesten de auto weer even terugbouwen van "chroom" naar "rubber" voor de APK, ik heb nog een setje rubberbumpers in de aanbieding.

Je gaat pas een probleem krijgen als je bijvoorbeeld een 6 of 8 cilinder motor inbouwd en vergeet bij de RDW langs te gaanvoor aanpassing van het kenteken.

IK ben benieuwd op de APK met de MGB met de supercharger binnenkort, staat 70Kw (95 Pk) op het kenteken ....... maar 90 Kw/123 Pk op de rollenbank, als het CO maar goed staat.
cron