Koppeling werkt niet
Geplaatst: 13 apr 2014, 21:44
Hallo,
Aangekomen bij de laatste loodjes van de restauratie van mijn MG-B die nu al 8 jaar duurt ben ik tegen het volgende probleem aangekomen.
Het motorblok met versnellingbak heb ik in januari na ongeveer 8 jaar in een hoek stil te staan weer kunnen inbouwen.
Omdat de motor en versnellingbak bij de start van de restauratie geen problemen gaven en alles klonk zoals het het hoort te klinken, besloten deze weer in te bouwen met als achterliggende gedachte deze later nog een keer aan te pakken.
Na het inbouwen nog wat andere zaken aangepakt maar uiteindelijk besloten de koppeling werkend te krijgen.
De oude mastercilinder had ik al gereviseerd maar de slave nog niets aan gedaan.
Na alles aangesloten en gevuld te hebben, een poging gedaan met het ontluchten van het systeem (met dank aan mijn zoon van 8 die eindelijk ook mocht meehelpen).
Helaas kreeg ik de slave cilinder niet in werking.
Omdat ik twijfelde aan de werking van de mastercilinder, had ik besloten om de zowel de master als de slave nu maar te vernieuwen (staat ook beter naast de reeds nieuwe remcilinder welke wel goed werkt).
Nadat deze ingebouwd waren opnieuw het systeem geprobeerd te ontluchten.
Ik loop helaas nu weer tegen het probleem aan dat het lijkt dat ik het systeem niet ontlucht krijg.
Ook zie ik de slave cilinder maar een paar milimeter uitkomen, dit lijkt mij niet voldoende.
Ook voel ik bijna geen weerstand als ik het koppelingspedaal indruk.
Wanneer ik het koppelingspedaal ingedrukt houdt en hierna bij de slave cilinder de ontluchting los draai komt er wel een normale hoeveelheid olie uit (inclusief belletjes)
Ik heb nu al meer dan een 1/2 liter olie er doorheem gepompt maar nu geen resultaat dat de slave cilinder meer uitgaat.
Is normaal, of moet ik bij het ontluchten van de koppeling op een andere manier te werk gaan dan bij het onluchten van de remmen.
Ik hoop niet dat er wat aan de hand is met de versnellingsbak,want het weer uit en inbouwen van de moter en versnellingsbak heb ik eigenlijk geen zin in .
Zou iemand mij de gouden tip kunnen geven.
Alvast bedankt.
Gr,
Jaap
Aangekomen bij de laatste loodjes van de restauratie van mijn MG-B die nu al 8 jaar duurt ben ik tegen het volgende probleem aangekomen.
Het motorblok met versnellingbak heb ik in januari na ongeveer 8 jaar in een hoek stil te staan weer kunnen inbouwen.
Omdat de motor en versnellingbak bij de start van de restauratie geen problemen gaven en alles klonk zoals het het hoort te klinken, besloten deze weer in te bouwen met als achterliggende gedachte deze later nog een keer aan te pakken.
Na het inbouwen nog wat andere zaken aangepakt maar uiteindelijk besloten de koppeling werkend te krijgen.
De oude mastercilinder had ik al gereviseerd maar de slave nog niets aan gedaan.
Na alles aangesloten en gevuld te hebben, een poging gedaan met het ontluchten van het systeem (met dank aan mijn zoon van 8 die eindelijk ook mocht meehelpen).
Helaas kreeg ik de slave cilinder niet in werking.
Omdat ik twijfelde aan de werking van de mastercilinder, had ik besloten om de zowel de master als de slave nu maar te vernieuwen (staat ook beter naast de reeds nieuwe remcilinder welke wel goed werkt).
Nadat deze ingebouwd waren opnieuw het systeem geprobeerd te ontluchten.
Ik loop helaas nu weer tegen het probleem aan dat het lijkt dat ik het systeem niet ontlucht krijg.
Ook zie ik de slave cilinder maar een paar milimeter uitkomen, dit lijkt mij niet voldoende.
Ook voel ik bijna geen weerstand als ik het koppelingspedaal indruk.
Wanneer ik het koppelingspedaal ingedrukt houdt en hierna bij de slave cilinder de ontluchting los draai komt er wel een normale hoeveelheid olie uit (inclusief belletjes)
Ik heb nu al meer dan een 1/2 liter olie er doorheem gepompt maar nu geen resultaat dat de slave cilinder meer uitgaat.
Is normaal, of moet ik bij het ontluchten van de koppeling op een andere manier te werk gaan dan bij het onluchten van de remmen.
Ik hoop niet dat er wat aan de hand is met de versnellingsbak,want het weer uit en inbouwen van de moter en versnellingsbak heb ik eigenlijk geen zin in .
Zou iemand mij de gouden tip kunnen geven.
Alvast bedankt.
Gr,
Jaap