Koppeling werkt niet

#1
Hallo,

Aangekomen bij de laatste loodjes van de restauratie van mijn MG-B die nu al 8 jaar duurt ben ik tegen het volgende probleem aangekomen.
Het motorblok met versnellingbak heb ik in januari na ongeveer 8 jaar in een hoek stil te staan weer kunnen inbouwen.
Omdat de motor en versnellingbak bij de start van de restauratie geen problemen gaven en alles klonk zoals het het hoort te klinken, besloten deze weer in te bouwen met als achterliggende gedachte deze later nog een keer aan te pakken.
Na het inbouwen nog wat andere zaken aangepakt maar uiteindelijk besloten de koppeling werkend te krijgen.
De oude mastercilinder had ik al gereviseerd maar de slave nog niets aan gedaan.
Na alles aangesloten en gevuld te hebben, een poging gedaan met het ontluchten van het systeem (met dank aan mijn zoon van 8 die eindelijk ook mocht meehelpen).
Helaas kreeg ik de slave cilinder niet in werking.
Omdat ik twijfelde aan de werking van de mastercilinder, had ik besloten om de zowel de master als de slave nu maar te vernieuwen (staat ook beter naast de reeds nieuwe remcilinder welke wel goed werkt).
Nadat deze ingebouwd waren opnieuw het systeem geprobeerd te ontluchten.
Ik loop helaas nu weer tegen het probleem aan dat het lijkt dat ik het systeem niet ontlucht krijg.
Ook zie ik de slave cilinder maar een paar milimeter uitkomen, dit lijkt mij niet voldoende.
Ook voel ik bijna geen weerstand als ik het koppelingspedaal indruk.
Wanneer ik het koppelingspedaal ingedrukt houdt en hierna bij de slave cilinder de ontluchting los draai komt er wel een normale hoeveelheid olie uit (inclusief belletjes)
Ik heb nu al meer dan een 1/2 liter olie er doorheem gepompt maar nu geen resultaat dat de slave cilinder meer uitgaat.
Is normaal, of moet ik bij het ontluchten van de koppeling op een andere manier te werk gaan dan bij het onluchten van de remmen.
Ik hoop niet dat er wat aan de hand is met de versnellingsbak,want het weer uit en inbouwen van de moter en versnellingsbak heb ik eigenlijk geen zin in :cry: .

Zou iemand mij de gouden tip kunnen geven.
Alvast bedankt.

Gr,
Jaap

Re: Koppeling werkt niet

#2
Beste Jaap
Zolang er nog steeds luchtbelletjes meekomen en de slave niet meer dan een paar mm beweegt,
zit er nog steeds lucht in het systeem.
Eigenlijk moet je een ontluchtings hulpje aan schaffen of zelf maken met een potje en een slangetje.
Of met 2 personen ontluchten. Een bij het pedaal[en toezicht op het kleine volume reservoir] en een bij de slave cilinder.
Het kop. systeem laat zich soms wat moeilijk ontluchten en dat zit meestal in de master.
Is die zijn lucht eenmaal kwijt, dan gaat het snel.
Zelf trek ik met een vacuumpomp de vloeistof door het systeem.
Maar er is nog een kans, dat als je het voor elkaar krijgt dat de slave ongeveer 1 cm beweegt en er tegendruk is van de drukgroep
de koppellings plaat vast geplakt zit aan het vliegwiel.
Dit door de lange stilstand. Maar daar zijn ook weer trucs voor.
Voorlopig zou ik zeggen . Vooral doorgaan.
Succes
Hans Geertse

Re: Koppeling werkt niet

#3
Jaap, er zijn tal van mogelijkheden om het ontluchten van het koppelingssysteem voor elkaar te krijgen. Soms werkt de ene dan weer de andere methode, vroeger dacht ik ook het altijd werkende" standaardrecept te kennen, maar de laatste keer ging het bij mij voor het eerst in jaren steeds maar weer fout. Jouw verhaal ken ik dus wel :(

Een lijstje van mogelijkheden zoals die het afgelopen jaar op de MG Experience Site de revue passeerden (met elk zijn fans naast wanhopige MG-bezitters):

1) slave met afgenomen bleednipple en los van de bak door iemand met een vinger op het bleed gat en dat naar boven gericht laten vasthouden. De pushrod ondertussen met een houtklem oid naar binnen gedrukt houden tegen het uitschieten en om zo min mogelijk inhoud in de slave te krijgen. Dan is de kans op lucht óók zo klein mogelijk. Met de master vloeistof langzaam inpompen waarbij de hulppersoon bij elke pompslag de vinger ietsje vrijheid geeft waarna bij de terugslag de vinger wordt aangedrukt. Vervolgens als er alleen maar vloeistof uitkomt de nipple plaatsten met een slangetje eraan en hangende in een pot met wat remvloeistof steeds even nipple los en pompen, nippel vast en terug laten komen, net zo lang tot er geen luchtbelletjes meer uit het slangetje dat dus continue ondergedompeld moet blijven! komt. Dan de slave monteren en de pushrod in de gaffel plaatsen en nog wat allerlaatste slagen uitvoeren. Dit is de methode van Porter (door mij iets uitgebreid), volgens hem kan je zonder dat vingergedoe eeuwig blijven pompen en toch de lucht niet kwijt raken. Dit was mijn ooit voor "altijd werkende" oplossing, die het jarenlang prima deed: tot vorig jaar dus :o

2) een vloeistof pomp kopen met een slang die op de bleednipple past en van onderen af net zo lang vloeistof naar boven pompen tot het master reservoir vol is. Met een zuigpomp wat vloeistof uit het master reservoir zuigen en weer wat omhoog pompen. Voor alle zekerheid een aantal keren herhalen (je kan de belletjes immers niet zien zo). :?

3) het master reservoir vullen en de bleednipple met slang hangende in de bekende pot zetten. Een nachtje vloeistof van boven naar beneden laten lopen en zorgen dat er voldoende aanvoer van boven blijft (hoe beschrijft men meestal niet) :?:

4) een Ezibleed van Gunson of een soortgelijk apparaat van een andere leverancier kopen en daarvan het drukdeksel op de mastercylinder schroeven. Het bijgeleverde reservoir geheel vullen met vloeistof (ongeveer 1/2 liter) Het systeem met een op niet te hoge druk (zie gebruiksaanwijzing) staand reservewiel onder luchtdruk zetten, het slangetje weer aan de slave nipple bevestigen in een pot hangen en de bleed schroef open draaien en kijken wanneer de belletjes ophouden te komen. Dit kan zo lang duren dat het reservoir in dat apparaat opnieuw moet worden gevuld. Laat je dat na, dan blaas je verse lucht in het syteem en kan je helemaal opnieuw beginnen. Hiermee lukte het mij uiteindelijk de laatste keer. 8-)
Gunson maakt weliswaar werkende spullen maar de (Engelse) kwaliteit is niet best: soms kost het moeite om de afdichting tussen master en dit apparaat goed te krijgen. Dus altijd een stevige doek rondom de master leggen om eventuele lekkages van deze voor lak agressieve vloeistof op te vangen :!:

PS Een belangrijk gegeven: aleen remvloeistof die nooit gebruikt is dan wel minstens een aantal dagen onaangeroerd in een pot of fles stil heeft gestaan is vrij van luchtbelletjes. De doorgepompte vloeistof bevat altijd miniscule belletjes, die je niet of nauwelijks ziet, maar wel de werking negatief beïnvloeden. Dus steeds uitgepompte vloeistof er weer inpompen levert problemen op. Omdat er ook aan de wanden van master, slave en tussenslangen en pijp miniscule belletjes kunnen hangen, zijn er fanatieke aanhangers van de van onderaf methode (2). Immers dan gaat de vloeistof dezelfde richting op als waar de belletjes naar toe willen. Zelf heb ik ontdekt dat methode (4) zo snel de vloeistof van boven naar beneden pompt dat belletjes toch naar beneden worden "meegesleurd". Methode 1 met lage vloeistofsnelheid heeft daar meer problemen mee :(

Re: Koppeling werkt niet

#5
Beste Jaap.

Zie bijgaand linkje voor een yopu tube filmpje van Moss motor.
http://www.youtube.com/watch?v=uj1dMdYg ... 33D6EAED69.

De slave cilinder ontlucht lastig door de positie van de ontluchtingsnippel.

Zo gaat het in vijf minuten en het werkt altijd. Twee weken geleden nog voor het laatst gedaan na revisie clutchmastercilinder.
Als volgt;
- Gewoon ontluchten heb je als goed is al gedaan.
- Je hebt van te voren al het splitpennetje op de koppelingsgaffel losgehaald en verwijderd.
- Laat zoonlief het pedaal helemaal intrappen en niet loslaten op straffe van inhouding zakgeld of zo.
- Draai ontluchtingsnippel vast een beetje los en laat de ringsleutel op de nippel hangen.
- Verwijder het clevispennetje uit de koppelingsgaffel
- Druk de pushrod in de cilinder en draai gelijktijdig de nippel los.
- HOU DE PUSROD INGEDRUKT EN DRAAI DE NIPPEL DICHT.
- Monteer de clevispen samen met het pushrod in de gaffel.
- Zoonlief mag het pedaal loslaten en een paar keer in trappen.
- Klaar!! heel, heel soms moet je het twee keer doen.-

- Vergeet de splitpen niet te monteren.

Groetjes en succes,
Henny Beumer

Re: Koppeling werkt niet

#6
beste jaap,

ik wil je even attenderen op een fenomeen wat ik zelf meegemaakt heb.

Het kan namelijk zijn dat drukgroep plaat een vliegwiel aan elkaar zijn geplakt door het lange stil staan. Je schrijf niet hoe oud je B is maar als dit een hier nog een oude koppelingsplaat in zit met asbest, dan heb je hier meer kans op. De "lijm in het frictiemateriaalt" wordt door de drukgroep uit als ware het frictiemateriaal geduwd, en daardoor kleeft het hele zaakje aan elkaar. de koppelingsbediening is niet sterk genoeg om dit los te krijgen.

Je kan proberen met een bandijzer de koppeling op de gaffel te bedienen, en anders de auto in versnelling starten, tijdens het rijden koppeling in trappen en hopelijk schiet hij dan los (de motor trekt dan de plaat los. Lukt dit niet dan zal de motor er weer uit moeten.

ik hoop van harte dat je dit probleem niet hebt, maar ik heb het zelf 2 keer gehad, 1x maal gelukkig geconstateerd voor montage, de andere keer bij een MGA met een 18GB motor die circa 6 jaar stil gestaan had, bij deze laatste is het overigens gelukt de koppeling los te krijgen zonder de motor uit te bouwen.


succes met ontluchten wat bij een B soms inderdaad een vervelend klus kan zijn, maar wees bedacht op bovenstaand fenomeen.

Sander

Re: Koppeling werkt niet

#7
Het even geduurd, maar nu toch de tips uitgeprobeerd.
De methode van het loshalen van pen en zelf de slave indrukken bleek te werken.
De belletjes waren goed te zien, na 2x geen belletje meer tegengekomen.
Mijn zoon heeft zijn zakgeld weer verdiend :D

Alleen heb nog een vraag:
Hoever moet de slave cilinder uitgaan om de koppeling vrij te geven.
Bij het indrukken van de master voel ik halverwege de tegendruk pas goed, en de slave gaat op dit moment iets meer dan 10mm uit.

Graag hier ik van iemand of dit voldoende is, en of ik dus naar de volgende fase kon doorgaan.

Gr,
Jaap

Re: Koppeling werkt niet

#8
050018 schreef:Het even geduurd, maar nu toch de tips uitgeprobeerd.
De methode van het loshalen van pen en zelf de slave indrukken bleek te werken.
De belletjes waren goed te zien, na 2x geen belletje meer tegengekomen.
Mijn zoon heeft zijn zakgeld weer verdiend :D

Alleen heb nog een vraag:
Hoever moet de slave cilinder uitgaan om de koppeling vrij te geven.
Bij het indrukken van de master voel ik halverwege de tegendruk pas goed, en de slave gaat op dit moment iets meer dan 10mm uit.

Graag hier ik van iemand of dit voldoende is, en of ik dus naar de volgende fase kon doorgaan.

Gr,
Jaap
Exact getal kan ik je niet geven, wel vind ik dat een pedaal dat pas op de helft wat tegendruk geeft nogal laag staan. :?

Weet je zeker dat je clevispin en de gaffel op de pushrod van de master (binnen in de pedal box te zien) niet te ver uitgesleten zijn? De clevis pin en pushrod aan de slave zijde worden door die zwakkere veer binnen in de slave altijd naar buiten gedrukt, zodat de speling daar quasi 0 is. Er staat dus altijd een geringe druk op het koollager en speling daar op de bus in de gaffel en tussen drukring en de gaffel worden normaliter allemaal weggenomen (hydraulische koppelingen zijn zelfstellend). En natuurlijk heb je al die veer op het pedaal zelf gecheckt, die zorgt ervoor dat het pedaal echt aan het begin van zijn slag komt te staan?! :idea:

Wordt dus vervolgd 8-)

PS Clevis pins en pushrods kan je altijd makkelijk vervangen, de gaffel in de master is er onderdeel van en kan niet apart worden aangekocht (met enige moeite wel te verwisselen met de master op zijn plek). Slagverhouding pedaal versus slave pushrod is 7x, dus slave cylinder 10 mm er uit is 7 cm op het pedaal, die relatie klopt dus weer wel :!:

Re: Koppeling werkt niet

#10
110183 schreef:Jaap,
In een technische verhandeling heb ik ooit gelezen (en hiervan een aantekening gemaakt), dat de slag van de slave cilinder minimaal 11mm zou moeten zijn.
Op mijn eigen prima werkende koppeling meet ik exact 10mm. Dit is een 4-synchro bak van 1979.
Groeten,
Steef.
Maar zijn vraag suggererde dat de vrije slag alleen al die waarde zou hebben. Zo lang ik mijn eigen terugtrek modificatie op mijn kogeldruklager niet activeer beweegt de slave naar buiten tot de speling dáár helemaal weg is. Het pedaal staat dan door die terugtrekveer op het pedaal zelf helemaal de ander kant op gestuit. Als ik dan de koppeling intrap pakt hij bijna meteen op. Zelfs met mijn geactiveerde terugtrek fabriek grijpt mijn eigen koppeling als ik hem op laat komen slechts enkele centimeters van die bovenpositie in en valt de druk op het pedaal weg. Zeker geen 7 centimeter lager!

NB Op MG Experience werd ook wel voor de hele koppelingsslag gemeten op de slave 1/2-3/4" max genoemd, maar daar zit die vrije slag dus al in meegeteld.
Ook die waarde kan je met die factor 7 vermenigvuldigen en dan komt het geheel qua max op 13,5 centimeter op het pedaal uit (ook eens meten?)

Re: Koppeling werkt niet

#11
mmm :? misschien toch niet helemaal duidelijk geweest.
Wanneer ik het koppelingspedaal indruk voel ik in het begin weinig tegendruk en pas halverwege neemt de druk toe.
Wanneer ik naar de slave kijk gaat deze gedurende de gehele slag van de master wel langzaam uit.
Speling heb ik niet ergens onderweg aangezien alles al vernieuwd is tussen het pedaal en koppeling.
Ook krijg ik het gevoel dat er in het systeem nog lucht zit, bij het indrukken van het pedaal lijkt het net of ik de olie hoor, wat volgens mij op lucht duid.
Voor de zekerheid heb ik de slag van de slave gemeten, en deze is 7 mm, dit lijkt me tekort.
Binnenkort weer even verder proberen.
Hopelijk kan ik binnenkort positief nieuws hier melden.

Gr,
Jaap

Re: Koppeling werkt niet

#12
050018 schreef:mmm :? misschien toch niet helemaal duidelijk geweest.
Wanneer ik het koppelingspedaal indruk voel ik in het begin weinig tegendruk en pas halverwege neemt de druk toe.
Wanneer ik naar de slave kijk gaat deze gedurende de gehele slag van de master wel langzaam uit.
Speling heb ik niet ergens onderweg aangezien alles al vernieuwd is tussen het pedaal en koppeling.
Ook krijg ik het gevoel dat er in het systeem nog lucht zit, bij het indrukken van het pedaal lijkt het net of ik de olie hoor, wat volgens mij op lucht duid.
Voor de zekerheid heb ik de slag van de slave gemeten, en deze is 7 mm, dit lijkt me tekort.
Binnenkort weer even verder proberen.
Hopelijk kan ik binnenkort positief nieuws hier melden.

Gr,
Jaap
OK, dit klinkt al heel wat normaler, die 7 mm komt door dat automatisch bijstellen van een hydraulisch systeem naar een strak staand systeem op de nulstand*).

Maar dat er een heel klein beetje restlucht ondanks all truukjes die er mogelijk zijn overblijft is niet verbazingwekkend. Dat kunnen gewoon die hele kleine luchtbelletjes zijn die met het blote oog niet of nauwelijks ziet. Goed nieuws overigens: bij mij is het pedaal in het verleden en nu weer toch na een aantal weken rijden al vanzelf iets fermer geworden. Misschien zit er toch een soort zelfreinigend effect van beneden naar boven in met uiteindelijk lucht via de seal in de master weg (omgekeerd is wel zeer onwaarschijnlijk op lucht) :idea:

*) Vandaar die terugtrekconstuctie van me bij mijn kogellagerdruklager, ik hou zo'n 2 mm/max 0,1" vrije slag op de slave over door dat terugtrekken ervan. De vrije slag op de gaffel en druklager versus de drukplaat zal in dezelfde orde van grootte liggen. Sommigen doen iets soortgelijks op hun B, anderen vinden het een oplossing op zoek naar een probleem :o
cron