geluid achteras / brug

#1
Met mijn B, Amerikaanse uitvoering uit 1973 met spaakwielen, heb ik het volgende probleem en wellicht weet iemand de oorzaak. Bij het over een hobbelige weg rijden of door een kuil gaan klinkt er bij de achteras, of in ieder geval aan de achterzijde van de auto, een bonkend geluid. Het lijkt enigszins op het klonken dat een achteras kan doen. Ook mijn achteras klonkt. Daar heb ik een paar jaar geleden al de fiberen plaatjes en de bolvormige messing platen van vernieuwd maar dat heeft niet echt geholpen.
Alle rubbers achter heb ik inmiddels vernieuwd evenals beide lagers, de schokbrekers zijn spaxs. Het geluid is niet afkomstig van de spaakwielen. De uitlaat en alle overige delen zoals accu ed. zitten naar mijn mening goed vast en raken niet het chassis. Persoonlijk kan ik geen andere mogelijke oorzaak bedenken. Kan het zijn dat een achteras inmiddels een dermate speling inwendig heeft dat deze kan klapperen bij het over een hobbelige weg rijden?
Graag hoor ik jullie mening want ik kom er niet uit. Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Henk Opentij

Re: geluid achteras / brug

#2
040213 schreef:Met mijn B, Amerikaanse uitvoering uit 1973 met spaakwielen, heb ik het volgende probleem en wellicht weet iemand de oorzaak. Bij het over een hobbelige weg rijden of door een kuil gaan klinkt er bij de achteras, of in ieder geval aan de achterzijde van de auto, een bonkend geluid. Het lijkt enigszins op het klonken dat een achteras kan doen. Ook mijn achteras klonkt. Daar heb ik een paar jaar geleden al de fiberen plaatjes en de bolvormige messing platen van vernieuwd maar dat heeft niet echt geholpen.
Alle rubbers achter heb ik inmiddels vernieuwd evenals beide lagers, de schokbrekers zijn spaxs. Het geluid is niet afkomstig van de spaakwielen. De uitlaat en alle overige delen zoals accu ed. zitten naar mijn mening goed vast en raken niet het chassis. Persoonlijk kan ik geen andere mogelijke oorzaak bedenken. Kan het zijn dat een achteras inmiddels een dermate speling inwendig heeft dat deze kan klapperen bij het over een hobbelige weg rijden?
Graag hoor ik jullie mening want ik kom er niet uit. Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet, Henk Opentij
Henk, de SPAX's zijn door hun gassysteem "snelle" schokbrekers, sneller dan de Koni's. Koni's zijn namelijk oliegedempt. Ik vertrouw Engelse spullen gewoon minder en gok erop dat ze niet goed (meer) werken. Misschien een vreemd voorstel, maar als je ze qua demping helemaal naar 0 of laagst mogelijke demping terugregelt verdwijnt dan het geluid? :idea:

Dat die nieuwe plaatjes niet tegen clonken hoeven te helpen is een bekend gegeven, zeker rond Salisbury assen. Maar ook kunnen speling op het pignon en krooonwiel meespelen :idea: Zelf heb ik die vulplaatjes en drukringen ook ingekocht, maar op mijn banjo-achteras komt de clonk gewoon veel minder voor. Wie weet laat ik het zo.. 8-)

Interne speling van de achteras kent natuurlijk meer plekken: zowel de lagers in de klok als op de steekassen kan speling zitten. Maar een bonkend geluid zal dat wel niet opleveren. Je noemt overigens de ouderdom van de achterveren niet; soms breken er veren binnenin zonder dat je dat aan de buitenkant meteen ziet. Lagere kans maar toch :?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 02 mei 2014, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: geluid achteras / brug

#4
040213 schreef:Don,
Inderdaad waren het de schokbrekers. Onbegrijpelijk, net 6 jaar oud en hoeveel km's maak je nu in het algemeen in die tijd. Ik begrijp nu jouw wantrouwen m.b.t. "die Engelse dingen".
Nog bedankt voor het meedenken.
Groet, Henk Opentij
Graag gedaan. 8-)

Limora levert overigens Koni-sets voor achter, al of niet met extra bevestigingsmateriaal of op basis van de bestaande plaat onder.
Resp €249 en €229, incl BTW/excl P&P. Koni's laten je echt niet in de steek :!:

Re: geluid achteras / brug

#5
Don en Henk

Kan hier nog een persoonlijke ervaring aan toevoegen.
20 jr geleden nog echte Koni,s uit oud beierland gemonteerd.
Na 2 maanden steeds een kloppend geluid aan de achterkant.
Vol ongeloof bleek het na veel gezoek een klepje in een van de Koni,s te zijn.[onder garantie vervangen]
Zelf vind ik de koni,s te stug .Ze halen veel comfort weg.
Ben zelf weer helemaal terug bij de Armstrong schokbrekers.Een MGB rijd er geweldig mee.
Ook in de racerij.
Ook een versleten U joint in de cardanas kan voor veel klonk en andere geluiden zorgen.

Hans Geertse

Re: geluid achteras / brug

#6
850008 schreef:Don en Henk

Kan hier nog een persoonlijke ervaring aan toevoegen.
20 jr geleden nog echte Koni,s uit oud beierland gemonteerd.
Na 2 maanden steeds een kloppend geluid aan de achterkant.
Vol ongeloof bleek het na veel gezoek een klepje in een van de Koni,s te zijn.[onder garantie vervangen]
Zelf vind ik de koni,s te stug .Ze halen veel comfort weg.
Ben zelf weer helemaal terug bij de Armstrong schokbrekers.Een MGB rijd er geweldig mee.
Ook in de racerij.
Ook een versleten U joint in de cardanas kan voor veel klonk en andere geluiden zorgen.

Hans Geertse
Helemaal mee eens Hans, met normale bladveren zijn de Amstrongs een prima keuze. Zelf zal ik niet snel wat anders kiezen. Maar ik had aangenomen dat Henk bij de ombouw naar Spax's al diverse zaken had verwijderd, die je bij Amstrongs weer nodig hebt (restraining straps, diverse bouten en de onderplaat welllicht)
cron