110164 schreef:Geachte Lezer(es
Gaarne ontvang ik advies over het verwijderen van de complete voorruit i.v.m. het spuitklaar maken van onze mg.
Bouwjaar 1971 Californische uitvoering.Drie ruitenwissers.
Alvast vriendelijke dank voor event. info.
Allen een gezond en veilig 2013 gewenst.
Vr. Grt. Nico.
Dat wordt wel een héél lang verhaal. Maar laten we 2013 maar eens uitgebreid beginnen. En het nog veel lastiger terugplaatsen ervan er meteen bijzetten. Anders kom je daar misschien mee in de problemen....
Vanuit mijn geheugen van de restauratie in 1986 van mijn USA-MGB Tourer, productiedatum maart/april 1972:
1) neem de drie ruitewisser armen af en probeer de moeren op de aandrijfsassen te lossen en de drie verchroomde bussen dan af te nemen. Als die te echt vast zitten, de bussen maar afplakken voor het spuiten. Ik kreeg ze zelf in 1986 niet los en als die aandrijvingen afbreken ben je véél verder van huis!
2) verwijder de binnenspiegel met een stompje of haakse schroevendraaier en draai de aanspan bus onderaan net zo ver los dat er geen spanning meer op de trekstaaf staat. Vervolgens de twee kleine boutjes een stuk los draaien.
3) verwijder de dashboardafdekking(en) onderaan en de twee schutborden die links en rechts met kleine, zwarte parkertjes zijn vastgezet. Ze je ziet nu zowel de bouten waarmee de voorspatborden vastzitten als hogerop, dicht onder het (in onze USA-B's gecapitioneerde) dashboard, de twee bouten links zowel als rechts waarmee de vooruit vastzit.
4) draai die eruit en bewaar ze goed! Het zijn stalen bouten die makkelijk in het alumiumframe moeten kunnen draaien. Komen ze wat lastig los, dan steeds even los- en dan weer een stukje vast draaien en als er wat ruimte begint te komen wil kruipolie en een nachtje intrekken ook wel eens helpen. Als ze eenmaal compleet verwijderd zijn, die twee boutjes onderaan de trekstaafplaat nu helemaal losdraaien en de ruit uitnemen.
5) alvorens de ruit terug te zetten verdient het absoluut aanbeveling de rubberstrip aan de onderzijde van de ruit te vernieuwen en ook de twee rubberen hoekstukken te vervangen. Zo'n strip eruit krijgen is zo gebeurd, de nieuwe erin is héél wat lastiger. Sommigen gaan met afwasmiddel aan de slag, andere proberen het met botte schroevendraaiers.
6) Controleren met de ruit eruit of die 4 bouten soepeltjes met de hand in die ruit geschroefd kunnen worden
Desnoods eerst ontroesten in de Imal of een nachtje de coca cola in en nog wat naborstelen met een staalborstel. Bij het terugplaatsen van de ruit eerst op de hoeken wat watervaste, makkelijk verwijderbare kit zetten. En de ruit met zijn twee boutjes in die trekplaat zittende op de hoeken in de carosserie laten zakken de boutjes in het midden dan even met de hand een aantal gangen vastzetten (zitten in een iets verschuifbaar slotplaatje met daarin getapte draad). Zet je eerst de ruit links en rechts vast, zou het best kunnen dat je die middenboutjes er niet meer in krijgt
7) Nu het moeilijkste stuk: ook al omdat die nieuwe strippen en hoekstukken fors moeten worden ingeduwd heb je minstens één extra persoon nodig om op de ruit te drukken terwijl je voelt of die gaten juist zitten. Ik had er zelfs TWEE man extra bij.
Dat voelen doe je eerst met een dunne schroevendraaier/stompje of iets dergelijks. Laat de ruit door die krachtpatser(s) aan één zijde indrukken en desnoods wat naar voren of achteren drukken, net zo lang tot je aan die kant beide schroefgaten exact voor de gaten in de carosserie hebt zitten en
draai dan met de hand! beide bouten een fors aantal gangen erin. Net niet helemaal vastzetten, maar eerst de ander kant op dezelfde wijze in orde krijgen.
O wee als je de boutgaten niet vóóraf goed uitlijnt, de bouten er daardoor vervolgens scheef indraait en dat noodgedwongen met de sleutel de bouten er grof in forceert, dan zijn de rapen gaar. Volgens mij kan je geen helicoils plaatsen in vernielde ruitbevestigingsgaten. Dat heb je met staal in het zachtere aluminium .. .
8) Dan vervolgens met steekringsleutels de beide boutjes aan de trekinrichting helemaal vastzetten en dan pas de twee maal twee bouten rechts en links. Dan kan tegelijkertijd de overtollge kit worden verwijderd.
9) Span de trekstaafbus weer aan op de normale waarde, zodat de staaf weer net zo strak staat als voorheen (maar vooral niet méér) en zet de binnenspiegel terug. Klaar is Kees (of in jouw geval Nico
)
Mocht de aansluiting tussen de quarterlightrubbers en de voorruit wat veranderd zijn, kan je dat bijstellen: hetzij door de ruitbouten weer ietsje los te draaien en de ruit onder druk te zetten en een heel klein beetje te verschuiven, hetzij door de portier en/of quarterlights zelf te laten kantelen. Omdat de passing van die bouten al zo precies is, is de stelruimte op de ruit overigens héél beperkt, het portier + slotplaat kan verder. Bij mij was dat bijstellen overigens niet nodig, ik moest pas bij een hardtop de quaterlights wat achterover zetten (er zit onderaan in het portier een boutje in een sleufgat voor de bevestiging van het geheel aan raamgeleider en de eraan vastzittende quarterlight) . Het portier opnieuw uitlijnen is een forumbijdrage op zich waard. Meestal is dat NIET nodig, bij mij met compleet nieuwe voorschermen en portieren links en rechts in 1986 moest ik alles wèl weer opnieuw gaan instellen....
Veel succes! Ik had toen één van de laatste nieuwe ruiten en dus ook nieuwe rubbers er onder
on
NB Als test eens een link naar mijn eerdere bijdrage op het oude forum (daar wel eerst inloggen!):
http://mgcarclub.nl/index.php?option=co ... mitstart=6