Re: demontage voorruit mgb compleet

#2
110164 schreef:Geachte Lezer(es

Gaarne ontvang ik advies over het verwijderen van de complete voorruit i.v.m. het spuitklaar maken van onze mg.
Bouwjaar 1971 Californische uitvoering.Drie ruitenwissers.
Alvast vriendelijke dank voor event. info.
Allen een gezond en veilig 2013 gewenst.
Vr. Grt. Nico.
Dat wordt wel een héél lang verhaal. Maar laten we 2013 maar eens uitgebreid beginnen. En het nog veel lastiger terugplaatsen ervan er meteen bijzetten. Anders kom je daar misschien mee in de problemen.... :D

Vanuit mijn geheugen van de restauratie in 1986 van mijn USA-MGB Tourer, productiedatum maart/april 1972:

1) neem de drie ruitewisser armen af en probeer de moeren op de aandrijfsassen te lossen en de drie verchroomde bussen dan af te nemen. Als die te echt vast zitten, de bussen maar afplakken voor het spuiten. Ik kreeg ze zelf in 1986 niet los en als die aandrijvingen afbreken ben je véél verder van huis!
2) verwijder de binnenspiegel met een stompje of haakse schroevendraaier en draai de aanspan bus onderaan net zo ver los dat er geen spanning meer op de trekstaaf staat. Vervolgens de twee kleine boutjes een stuk los draaien.
3) verwijder de dashboardafdekking(en) onderaan en de twee schutborden die links en rechts met kleine, zwarte parkertjes zijn vastgezet. Ze je ziet nu zowel de bouten waarmee de voorspatborden vastzitten als hogerop, dicht onder het (in onze USA-B's gecapitioneerde) dashboard, de twee bouten links zowel als rechts waarmee de vooruit vastzit.
4) draai die eruit en bewaar ze goed! Het zijn stalen bouten die makkelijk in het alumiumframe moeten kunnen draaien. Komen ze wat lastig los, dan steeds even los- en dan weer een stukje vast draaien en als er wat ruimte begint te komen wil kruipolie en een nachtje intrekken ook wel eens helpen. Als ze eenmaal compleet verwijderd zijn, die twee boutjes onderaan de trekstaafplaat nu helemaal losdraaien en de ruit uitnemen.
5) alvorens de ruit terug te zetten verdient het absoluut aanbeveling de rubberstrip aan de onderzijde van de ruit te vernieuwen en ook de twee rubberen hoekstukken te vervangen. Zo'n strip eruit krijgen is zo gebeurd, de nieuwe erin is héél wat lastiger. Sommigen gaan met afwasmiddel aan de slag, andere proberen het met botte schroevendraaiers.
6) Controleren met de ruit eruit of die 4 bouten soepeltjes met de hand in die ruit geschroefd kunnen worden :idea:
Desnoods eerst ontroesten in de Imal of een nachtje de coca cola in en nog wat naborstelen met een staalborstel. Bij het terugplaatsen van de ruit eerst op de hoeken wat watervaste, makkelijk verwijderbare kit zetten. En de ruit met zijn twee boutjes in die trekplaat zittende op de hoeken in de carosserie laten zakken de boutjes in het midden dan even met de hand een aantal gangen vastzetten (zitten in een iets verschuifbaar slotplaatje met daarin getapte draad). Zet je eerst de ruit links en rechts vast, zou het best kunnen dat je die middenboutjes er niet meer in krijgt :mrgreen:
7) Nu het moeilijkste stuk: ook al omdat die nieuwe strippen en hoekstukken fors moeten worden ingeduwd heb je minstens één extra persoon nodig om op de ruit te drukken terwijl je voelt of die gaten juist zitten. Ik had er zelfs TWEE man extra bij. :) Dat voelen doe je eerst met een dunne schroevendraaier/stompje of iets dergelijks. Laat de ruit door die krachtpatser(s) aan één zijde indrukken en desnoods wat naar voren of achteren drukken, net zo lang tot je aan die kant beide schroefgaten exact voor de gaten in de carosserie hebt zitten en draai dan met de hand! beide bouten een fors aantal gangen erin. Net niet helemaal vastzetten, maar eerst de ander kant op dezelfde wijze in orde krijgen.

O wee als je de boutgaten niet vóóraf goed uitlijnt, de bouten er daardoor vervolgens scheef indraait en dat noodgedwongen met de sleutel de bouten er grof in forceert, dan zijn de rapen gaar. Volgens mij kan je geen helicoils plaatsen in vernielde ruitbevestigingsgaten. Dat heb je met staal in het zachtere aluminium .. :twisted: .

8) Dan vervolgens met steekringsleutels de beide boutjes aan de trekinrichting helemaal vastzetten en dan pas de twee maal twee bouten rechts en links. Dan kan tegelijkertijd de overtollge kit worden verwijderd.
9) Span de trekstaafbus weer aan op de normale waarde, zodat de staaf weer net zo strak staat als voorheen (maar vooral niet méér) en zet de binnenspiegel terug. Klaar is Kees (of in jouw geval Nico :lol: )

Mocht de aansluiting tussen de quarterlightrubbers en de voorruit wat veranderd zijn, kan je dat bijstellen: hetzij door de ruitbouten weer ietsje los te draaien en de ruit onder druk te zetten en een heel klein beetje te verschuiven, hetzij door de portier en/of quarterlights zelf te laten kantelen. Omdat de passing van die bouten al zo precies is, is de stelruimte op de ruit overigens héél beperkt, het portier + slotplaat kan verder. Bij mij was dat bijstellen overigens niet nodig, ik moest pas bij een hardtop de quaterlights wat achterover zetten (er zit onderaan in het portier een boutje in een sleufgat voor de bevestiging van het geheel aan raamgeleider en de eraan vastzittende quarterlight) . Het portier opnieuw uitlijnen is een forumbijdrage op zich waard. Meestal is dat NIET nodig, bij mij met compleet nieuwe voorschermen en portieren links en rechts in 1986 moest ik alles wèl weer opnieuw gaan instellen....

Veel succes! Ik had toen één van de laatste nieuwe ruiten en dus ook nieuwe rubbers er onder :-D on

NB Als test eens een link naar mijn eerdere bijdrage op het oude forum (daar wel eerst inloggen!): http://mgcarclub.nl/index.php?option=co ... mitstart=6

Re: demontage voorruit mgb compleet

#4
Nog een aanvulling voor een gemakkelijker montage.

Als je de deur opent zie boven de scharnieren tegen de binnenkant van het voorspatbord een stukje plaatstaal zitten op de A post
in de vorm van een driehoekje. Dit zit met enkele popnagels vast. Als je deze wegboord[3mm boor] kun je het driehoekje verwijderen.
Dan heb je een zeer goed zicht op de montage van de stalen bouten waarmee de buitenzijdes van het voorruitframe
worden bevestigd. Zelf gebruik ik hier roodkoperen staven voor [die in de gaten passen] welk ik taps heb gemaakt en omgezet.
Nu kun je door een van de staven langs de buitenkant in het bovenste draadgat te manouvreren de bout in het onderste
gemakkelijk monteren. Je kunt nu o.a zien of de zaak in lijn ligt en of de bout netjes recht zit.

Hans Geertse

Re: demontage voorruit mgb compleet

#5
850008 schreef:Nog een aanvulling voor een gemakkelijker montage.

Als je de deur opent zie boven de scharnieren tegen de binnenkant van het voorspatbord een stukje plaatstaal zitten op de A post
in de vorm van een driehoekje. Dit zit met enkele popnagels vast. Als je deze wegboord[3mm boor] kun je het driehoekje verwijderen.
Dan heb je een zeer goed zicht op de montage van de stalen bouten waarmee de buitenzijdes van het voorruitframe
worden bevestigd. Zelf gebruik ik hier roodkoperen staven voor [die in de gaten passen] welk ik taps heb gemaakt en omgezet.
Nu kun je door een van de staven langs de buitenkant in het bovenste draadgat te manouvreren de bout in het onderste
gemakkelijk monteren. Je kunt nu o.a zien of de zaak in lijn ligt en of de bout netjes recht zit.

Hans Geertse
Hans jouw deskundigheid staat boven elke twijfel verheven, dus ook de mijne, maar één ding begrijp ik niet zo aan deze complexere oplossing: wat is nu het verschil tussen het het insteken van een al of niet taps verlopende pen vanuit de binnenzijde van de wagen in het ene gat en vervolgens het inschroeven van een bout in de andere opening met het starten via een soortgelijke penactie via een omweg "buitenom"?

Mits je maar met een pen of stompje in het ene gat met vingers de bout er in het andere gat voldoende in weet te schroeven, weet je immers altijd zeker dat de zaak niet fout gaat. Verkeerd, lees scheef inschroeven zal je met de vingers echt niet lukken.. ;)

Re: demontage voorruit mgb compleet

#6
Hoi Don

Komt omdat ik meestal alleen werk.
Heb dan geen menskracht nodig om het frame naar beneden te drukken.
Als ik de koperen staaf[meestal via de buitenkant] in een van de gaten heb
dan kan ik met de ene hand het frame wat manipuleren en met de andere
een bout aan de binnenkant met de hand er in draaien.Voorzie de draadgaten eerst van vet.

Bezig zijn met deze hulptool aan de binnenkant en ook bout er gelijktijdig in plaatsen gaat niet vanwege ruimtegebrek.

Deze methode heb ik me aangeleerd omdat ik in het verleden wat totaal verroeste raamframes van RV8ten
heb vervangen door uitvoeringen van polyester.Een raamframe van een RV8 is aan de zijkant precies hetzelfde als een B.

Driehoekje is zo verwijderd en weer teruggeplaatst met b.v. rvs zeftappertjes.

Overigens zijn voor de UNC schroefdraad helicols verkrijgbaar.
Ik heb ze in ieder geval.

Groet
Hans

Re: demontage voorruit mgb compleet

#7
850008 schreef:Hoi Don

Komt omdat ik meestal alleen werk.
Heb dan geen menskracht nodig om het frame naar beneden te drukken.
Als ik de koperen staaf[meestal via de buitenkant] in een van de gaten heb
dan kan ik met de ene hand het frame wat manipuleren en met de andere
een bout aan de binnenkant met de hand er in draaien.Voorzie de draadgaten eerst van vet.

Bezig zijn met deze hulptool aan de binnenkant en ook bout er gelijktijdig in plaatsen gaat niet vanwege ruimtegebrek.

Deze methode heb ik me aangeleerd omdat ik in het verleden wat totaal verroeste raamframes van RV8ten
heb vervangen door uitvoeringen van polyester.Een raamframe van een RV8 is aan de zijkant precies hetzelfde als een B.

Driehoekje is zo verwijderd en weer teruggeplaatst met b.v. rvs zeftappertjes.

Overigens zijn voor de UNC schroefdraad helicols verkrijgbaar.
Ik heb ze in ieder geval.

Groet
Hans
Helder en tevens goed om te weten dat de minder gelukkigen onder ons toch op Helicoils kunnen terugvallen. Hoewel je natuurlijk altijd beter uit bent als je ze door een juiste aanpak niet nodig hebt.... :P
cron