zelf nieuwe stoel bekleding maken

#1
Beste leden,

bij het herstellen van de stoel bekleding kom ik op verschilledne MG sites zelden tegen dat iemand de stoelbekleding zelf heeft gemaakt. Wel zijn er adviesen hoe de stoelhoezen, die bij verschillende MG verkoop addressen te koop zijn, aangebracht moeten worden.
Persoonlijk ben ik van mening dat het goed mogelijk moet zijn om de stoelhoezen zelf te vervaardigen. Op niet MG sites heb ik daar voorbeelden van gezien. Daarbij worden de bestaande, versleten, stoelbekleding gebruikt als mal/schabloon. Omdat mijn huidige stoel bekelding vinyl is ben ik er niet zeker van of deze maatvoering ook van toepassing is voor een evt leren bekleding.

De vragen die ik heb aan de leden zijn.
zijn er mensen die ervaring hebben met het zelf maken van de stoelbekleding
zijn er mallen/schabloons in omloop of aan te schaffen voor zowel vinyl als voor leren stoelbekelding
heeft iemand addressen waar stoelbekleding, vinyl en leer, tegen een redelijk prijs aan te schaffen zijn.

Het is mij bekend dat voor het samenstellen van de stoelbekleding, en met name bij leer, een speciale zwaardere uitvoering naaimachine nodig is.

Graag lees ik uw reactie op de vragen.

Met vriendelijke groet,

Frank Telgenkamp

Re: zelf nieuwe stoel bekleding maken

#2
Beste Frank,

Ik heb een tijd geleden met dit zelfde probleem te maken gehad.
Ik heb een MGB uit 1969 met lange hoofdsteunen.
Hier zijn geen hoezen voor te koop, dus enige oplossing is zelf naaien.
Ik heb van de oude hoofdsteun een mal gemaakt en van sky leer een nieuwe genaaid.
Dit met een gewone machine.

groet,
Hille Moens

Re: zelf nieuwe stoel bekleding maken

#3
Hallo Frank
Ik kan je wel enigzins op weg helpen met jou vraag over stoelbekleding vernieuwen. Het is inderdaad wel mogelijk om de stoelbekleding zelf te maken maar dan moet je wel over redelijke ervaring en de juiste machine/gereedschap beschikken nl.als je met koordbiezen wilt gaan werken heb je speciale koordbiesvoetjes nodig die niet op huishoudmach. passen en als je met leer wilt gaan werken kom je met een zware huishoudmachine al niet eens meer uit de voeten, dan heb je al een industriemach. nodig . Ik kom zelf uit het stoffeervak en weet dus aardig wat er op je afkomt als je aan zo'n klus begint, zelf heb ik het voor mijn MGB bj 77 gedaan in zwart leder met een iets afwijkende vorm dan std. zie bijgevoegde foto.
Ook moet je de mogelijkheid hebben om gunstig aan een lederhuid te kunnen komen, je hebt namelijk ongeveer 5,5 a 6,0 m2 nodig en indien je dit bij de reguliere handel moet kopen moet je rekenen op ongeveer € 175.00 per m2 al naar gelang de kwaliteit, dus reken maar uit.
Ik kan ook niet meer aan dergelijke mat. komen omdat ik gepensioneerd ben. Wat ik nog wel kan en doe is het verstevigen van de vering onder de zittingen, zie mijn advertentie op MG marktplaats, misschien ook iets voor jou ?
Indien je meer wilt weten kun je mij bellen op 0624471395
Bijlagen
002.JPG
cron