Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#1
Hallo lotgenoten
Ik heb een vraag; Mijn MG-B 1974 met een electronische 1-2-3 ontsteking , nieuwe bobine en nieuwe bougie kabels, bougies van ongeveer 1 jaar oud. Soms loopt de auto op 3 cilinders, dan trekt hij niet door, als je dan de koppeling in trapt en geeft goed gas is het weer over, het gaat ook over als je terug schakelt en hem flink door laat trekken, MIJN VRAAG; WAT KAN DAT ZIJN.
Heeft iemand hier ervaring mee. Als ik de auto naar een aantal weken weer pak, is er niets aan de hand, het komt ook sporadisch voor maar het is wel vervelend als het gebeurd.
Wie kan mij adviseren om dit probleempje op te lossen. Graag hoor ik het van jullie.
Al vast bedankt.
Mvg. Ad Coertjens.

Re: Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#3
Wat kan dat zijn?
Ik ken jouw auto niet, dus een algemeen verhaal.
Afhankelijk van de technische staat van de motor kan het vele oorzaken hebben. Het eerste wat je graag wilt weten is welke cylinder hapert.
Daarvoor zal je op het moment dat de klacht zich voordoet onderzoek moeten doen en dat komt vaak niet op zo'n goed moment.
Als het zich voordoet en je bent in de gelegenheid om te stoppen, trek dan beurtelings de kabels van de bougies (pas op voor een elektrische schok) en stel vast welke cylinder de boosdoener is. Bekijk vervolgens de bougie, is deze schoon lichtbruin, nat van de benzine of zwart en vettig.
Als je geen zin hebt in het uitoefenen van je hobby langs de kant van de weg kun je ook preventief onderzoek doen en dat begint toch ook met bekijken van de bougies.
Aan de hand van het beeld van de bougies kun je dan beslissen of je je onderzoek verder richt op het mechaniek (compressietest) of op de ontsteking.
De omschrijving van het verschijnsel en het herstel (terugschakelen en flink gas geven) wijst in de richting van vervuiling van een bougie.
Bij mij liep het tien jaar geleden bij een vergelijkbaar verschijnsel uit op een motorrevisie die al mijn probleempjes oploste, maar het kan ook eenvoudig een bougie of een bougiekabel zijn.

Re: Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#4
Gewoon de bougie van een weigerende cylinder verplaatsen en kijken of het probleem zich ook verplaatst. Als er een sterk verkleurde bougie zichtbaar is, die tijdelijk door een ander vervangen kan natuulijk ook. Zelf zou ik altijd eerst een compressiemeting doen als eerste check....

Sowieso sterke kleurverschillen op de bougies kunnen wijzen op niet gesynchroniseerde carbs of slechtere kabel(s). Géén weerstand bougies met weerstand bevattende kabels toegepast hoop ik. Electrische ontstekingen werken het beste met kabels van enkele kilo Ohms en normale bougies

Ooit heb ik in Houten 4 van die vonktesters voor tussen de kabels en de bougies gekocht, die laten intern vonken overspringen iets dat als oranjerode lichtjes zichtbaar is.
Nooit gebruikt overigens dus of die in dit geval zouden helpen de fout te indentificeren zou ik dus niet weten. Het idee van die vonkentesters is dat ze niet oplichten als de desbetreffende kabel géén spanning ontvangt die hoog genoeg is, bv door interne afleiding in de verdelerkap of onderbroken kabel, of wat nog schaarser is een sluiting in een bougie. Allemaal gevoelsmatig lastig te accepteren als foutkans bij al die vernieuwde onderdelen, maar je weet maar nooit. Zelf had ik een keer een uit de verdeelkap gevallen koolstift die het contact verzorgt tussen de rotorarm en de centrale aansluiting voor de kabel naar de bobine. Maar toen gingen natuurlijk alle bougies slecht..

Eén keer ontdekte bij een 10.000km beurt bij het routinematig nameten van alle bougiekabels (doe ik elke 20.000km) dat er één intern was onderbroken, dat was simpel
Zo'n meting elke 20.000km of voor mij tenminste elke 4 jaar laat zich ook goed combineren met het vernieuwen van alle bougies.....
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 apr 2024, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#6
Waarom denk je dat de wagen op drie pitten loopt? Ik vraag dat, omdat van "een paar keer goed gas geven" de ontsteking zich niks aantrekt. Zou de wagen, als 'het' gebeurt, op twee cilinders lopen? In dat geval zou je kunnen denken aan hangende vlotternaaldjes, maar dan neem ik wel aan dat je dubbele SU's rijdt. Ik verwacht niet dat de compressie het probleem is, een compressieprobleem laat zich niet oplossen met een paar keer goed gas geven. Wat is het bouwjaar van je wagen, en welke carburateurs heb je? Welke benzine tank je?

Re: Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#7
220001 schreef:
09 apr 2024, 22:28
De bougie kabels zijn gelijk vervangen toen de 1-2-3 ontsteking is gemonteerd, het zijn van die gevlochten kabels, ook de bobine is toen vervangen, goudkleurig, ik zal de compressie eens op meten, dan zet ik het hier op. Alvast bedankt voor het mee denken.
Mvg. Ad C.
Het gevlochten zijn van kabels en de goudkleur van een bobine zeggen niets over hun eigenschappen. Nogmaals 123 en CSI ontstekingen doen het beter met siliconenkabels met een interne weerstand van 1-3kOhm per stuk, sommige nemen daarbij 5kOhm als max omdat 10kOhm in totaal via de centrale kabel en de bougiekabels opgeteld dat oplevert. Goudkleurige bobines vanuit Lucas branding in Sportsuitvoering of de Blauwe Bosch in Brazilaanse productie doen het daarmee goed. Bougies van NGK BP6ES zonder weerstand dus kiezen, niet iedereen levert die nog vreemd genoeg
Bougies die intern weerstand bezitten nóóit met weerstandskabels combineren, dan komt er 5 of zelfs 10kOhm extra weerstand bij, teveel dus. :-(

Re: Loopt af en toe op 3 cilinders ??

#8
020015 schreef:
21 apr 2024, 12:51
Waarom denk je dat de wagen op drie pitten loopt? Ik vraag dat, omdat van "een paar keer goed gas geven" de ontsteking zich niks aantrekt. Zou de wagen, als 'het' gebeurt, op twee cilinders lopen? In dat geval zou je kunnen denken aan hangende vlotternaaldjes, maar dan neem ik wel aan dat je dubbele SU's rijdt. Ik verwacht niet dat de compressie het probleem is, een compressieprobleem laat zich niet oplossen met een paar keer goed gas geven. Wat is het bouwjaar van je wagen, en welke carburateurs heb je? Welke benzine tank je?
Even extra gasgeven verrijkt tijdelijk het mengsel, als het niet aan de ontsteking ligt, dan aan een al of niet tijdelijk te arm brandstofmengsel, dat door de demperwerking op de piston(s) in de SU's kortdurend wordt gecompenseerd. Afstelling te arm, luchtlekkage op caburateur naar inlaat of naalden van een verkeerd type, niet soepel stijgende piston of te dunne olie in die dempers zijn dan zo de mogelijke aandachtspunten. Alles wat maar zo nu en dan faalt is lastiger op te sporen dan harde fouten in het mechaniek!
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 apr 2024, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.