Lekkage bij Hub, banjo as mgb 63

#1
Ik heb vorig jaar na lekkage aan de linkerhub van mijn banjo-as van beide zijde de hubs er af gehad en de kogellagers en keringen vervangen.
Aan het eind van het vorig jaar na de laatste rit zag ik dat er cardanolie onder het rechterachterwiel lag. Nu lekt de recht dus. Ik had al eerder de remtrommel er af gehad en gekeken. Wat ik mij nu weer herinner en nog een keer geconstateerd heb is dat bij de rechterzijde de spleet tussen de hub en het vaste deel van de achteras groter is dan bij het linker deel. Ik kan de hub nog wel verder op de as tikken maar dan zit er ruimte tussen de steekas en de hub. Dan dicht de pakking en de dunne rubberring niet genoeg af. Als je de steekas dan vast schroef zonder remtrommel dan trek je de hub wel weer een stukje terug en wordt de naad weer groter. Het verschil tussen beide kanten kanten is het volgende. Aan de linker zijde ( lekt niet) kan ik er een schroevendraaier met de platte kant tussen steken ( circa 1/12-2 mm). Aan de rechterzijde kan ik er een kleine schroevendraaier met de brede kant tussen steken ( circa 4-5 mm). Voor ik de hub er weer af haal wil ik graag weten of dit normaal is? En wat ik hier aan kan/moet doen? Of waar ik rekening mee moet houden met hem er weer op zetten. Kan het zijn omdat ik de hub de vorige keer weer een stukje heb terug getrokken om de steekas goed tegen de afdichting te kunne. Plaatsen dat hij daardoor is gaan lekken?
Ik hoor graag wie er ervaring heeft met dit probleem en mij verder kan helpen
Groet
Geertjan

Re: Lekkage bij Hub, banjo as mgb 63

#2
Zit het lager wel goed in de hub geperst en is de zgn spacer ring aan beide zijden geplaatst dan zorgt het aandraaien van de achtkantige moer en vervolgens het vierkante einde van de steekassen en die spacer ertussenin door de druk van de de wielbouten ervoor dat er aan beide zijden de posities van onderdelen correct zijn. In principe steken de steekassen door de de gleuven in de tandwielen van het differentieel heen. Dat betekent mijns insziens ook dat de de hubs niet naar buiten getrokken worden: er zit bij juiste montage van de onderdelen immers geen zijwaartse kracht vanuit de steekas op. Dat bij jou iets aan de rechterzijde zijwaarts verschuift wijkt dus af....

Re: Lekkage bij Hub, banjo as mgb 63

#3
Dag Don, dank voor je reactie. Maar misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Dus nieuwe poging. Als ik de hub of naaf, terugplaats en aantik tot hij niet verder kan en vervolgens de steekas er in doe dan heb ik een aantal millimeters ruimte over tussen het vierkant van de steekas en het vierkant van de naaf. Daar zit een pakking en een ronde ring tussen. De naaf kan dus niet dieper het cardan in. Als ik dan de remtrommel vast zet dan trekken de vier bouten van de remtrommel de naaf weer tegen de steekas aan. De steekas gaat er immers niet dieper in. De voorkant van de steekas tegen de naaf zit dan goed af gesloten. Maar de naaf zit dus niet helemaal tot het einde er op. Kan nog een paar millimeter verder. Mijn vraag is: hoe kan dit? Of kan mijn steekas net niet diep genoeg in het differentieel? Is hij gaan lekken omdat ik hem als het ware iets terug getrokken heb? Of lekt hij sowieso omdat de naam niet helemaal aansluit?

Re: Lekkage bij Hub, banjo as mgb 63

#4
080086 schreef:
06 apr 2024, 20:01
Dag Don, dank voor je reactie. Maar misschien heb ik het niet goed uitgelegd. Dus nieuwe poging. Als ik de hub of naaf, terugplaats en aantik tot hij niet verder kan en vervolgens de steekas er in doe dan heb ik een aantal millimeters ruimte over tussen het vierkant van de steekas en het vierkant van de naaf. Daar zit een pakking en een ronde ring tussen. De naaf kan dus niet dieper het cardan in. Als ik dan de remtrommel vast zet dan trekken de vier bouten van de remtrommel de naaf weer tegen de steekas aan. De steekas gaat er immers niet dieper in. De voorkant van de steekas tegen de naaf zit dan goed af gesloten. Maar de naaf zit dus niet helemaal tot het einde er op. Kan nog een paar millimeter verder. Mijn vraag is: hoe kan dit? Of kan mijn steekas net niet diep genoeg in het differentieel? Is hij gaan lekken omdat ik hem als het ware iets terug getrokken heb? Of lekt hij sowieso omdat de naam niet helemaal aansluit?
Zie ook PM, ik kon aan de eerste post niet zien dat het om een spaakwielconfiguratie ging. Die ken ik zelf niet voldoende om je te kunnen helpen

Op YouTube zijn video's te vinden over demontage en hermontage van alle astypes, wordt wel zoeken overigens in die grote aantallen