versnellingsbak vervangen?

#1
Ik hoor graag jullie mening over het volgende.

Mijn MGB is van 1978. Het druklager van de koppeling heeft het vandaag begeven. Dat betekent dus dat de motor en versnellingsbak eruit moet voor de reparatie. Mijn versnellingsbak heeft een klein euvel. Soms springt hij uit de drie, ik begrijp dat dit te maken heeft met versleten synchromesh ringen. Dit euvel bestond al toen ik de wagen kocht 4 jaar geleden. Hier wordt dus al ruim 5 jaar mee gereden, het probleem wordt niet merkbaar erger, schakelen gaat verder zonder problemen. Is het verstandig om nu ook de versnellingsbak te vervangen (dit is natuurlijk wel het moment), of kun je hier nog jaren meer rijden (max 3000 km per jaar)?

Tweede vraag. Als ik de bak vervang overweeg ik ere en te nemen met overdrive. Ik hoor daar wisselende verhalen over, heeft maar beperkt nut, is erg storingsgevoelig.......... Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Vriendelijke groeten.

Jan de Vos

Re: versnellingsbak vervangen?

#2
Hoi Jan

Heb maar een advies. wisselen die versnellingsbak voor een O.D. bak.
Een goede O.D. bak is een aanwinst voor je MGB een een stukje engelse kwaliteit van de bovenste plank.
Het moet natuurlijk wel een goede zijn. Ga niet voor een 5 bak. Je mist dan de echte beleving.
Het nut van een O.D bak is rijgenoegen, minder lawaai , brandstofbesparing en hogere koerssnelheid .
Bij een goede O.D.bak heb je nooit geen storingen. Ze zijn zeer simpel te reviseren.
Kan het bijna met mijn ogen dicht.

Zou je eigen bak niet meer terug monteren.
Als je toch voor een normale bak kiest ,dan mag je bij mij gratis een normale bak [welke 100%goed is]
op komen halen. Heb er al heel wat gesloopt voor onderdelen maar de goede zet ik apart.

Groet
Hans Geertse

Re: versnellingsbak vervangen?

#5
090148 schreef:Hans, dank voor je advies. Ik ga voorlopig toch maar voor de gewone bak en maak dan ook graag gebruik van je aanbod. Kun je me een mail sturen met je contactgegevens (devosjanw@gmail.com), dan kan ik een afspraak maken.

Groeten

Jan

Jammer hoor, ik heb net 3100km vakantie in Frankrijk achter de rug en wat een genoegen is een electrisch bediende overdrive toch. Je enige voordeel nu is dat je niet van aandrijfas en kilometerteller hoeft te wisselen. :idea:

NB Laycock overdrives zijn werkelijk héél betrouwbaar

Re: versnellingsbak vervangen?

#6
Hoi Don

Leuk reis verslag. Op sommige zaken kom ik nog terug.
Even reageren op je reactie in deze topic.

Er zijn voor Hr. Jan toch wel voordelen . Het grootste is wel dat hij zijn eigen bak niet meer hoeft te reviseren oftewel de synchromeshring van de 3e versn. te vervangen.
Aandrijfas vervangen moet alleen bij de 3 synchro.bakken. Bij de 4 synchro. bakken blijft de aandrijfas ongewijzigd. Totale lengte normale bak en O.D bak is gelijk.
Jan heeft zijn bak inmiddels opgehaald en levert zijn gebruikte bak weer in.
Je weet mijn standpunt in deze . Die is gelijk aan die van jou.
Groet
Hans Geertse

Re: versnellingsbak vervangen?

#8
Bij een OverDrive (OD) bak kun je middels een elektrische schakeling meestal voor zowel de 3e als de 4e versnelling een hogere overbrenginsverhouding inschakelen.
(dus een soort elektrische 3+ en 4+ vernelling, effectief heb je er dus dan 6)
De motor draait dan plotseling behoorlijk minder toeren bij dezelfde snelheid.
Als je met een MG-B pakweg 110 rijdt is de motor overduidelijk aanwezig met zijn herrie.
Met ingeschakelde overdrive wordt dat een stuk minder, omdat de toeren zakken.
Bedoeld voor comfortabeler rijden bij relatief hoge constante snelheden.
Je verliest natuurlijk wel trekkracht.
Mooi systeem, maar zelf rijd ik al 23 jaar en meer dan 100,000 km met een normale 4 bak, domweg omdat die erin zat toen ik hem kocht.
En alle nummers tot en met de sleutels van mijn auto zijn nog origineel, conform het heritage certificaat

Bert

Re: versnellingsbak vervangen?

#9
Hoi.
Mijn MGB van 1972 is al een aantal jaren geleden voorzien van een overdrive , maw een verlaging van het toeren tal met 5oo toeren .
Deze is uitgevoerd op de 3-4 de versnelling het geen een veel rustigere motor en bak op leverde bovendien ging het brandstof gebruik naar beneden.
Ben er mee naar de Ardes in Frankrijk gereden en is mij prima bevallen. Ja natuurlijk gaat dan wat trekkracht verloren Maar bij inhalen schakel je terug
naar zn normale bak en je b heeft weer het volle vermogen waarna je de overdrive weer in zet. Dus voordelen zijn er wel degelijk.

Re: versnellingsbak vervangen?

#10
Rob,
Bert vertelt je duidelijk het verschil in gebruik en bediening. Daarnaast is er ook nog een fysiek verschil; een extra schakelaar met bedrading op de bak, een iets andere aansluiting van de snelheidsmeter (langere kabel) en een flink grotere omvang van het achterste deel van de bak, wat het in- en uitbouwen niet makkelijker maakt. Voor het ultieme rijplezier ook nog een andere schakelpook met ingebouwde schakelaar in de knop. Dit, samen met enige extra pakkingen en afdichtingen, verklaart mogelijk de "wisselende verhalen" waar Jan van rept.
Groeten, Steef.

Re: versnellingsbak vervangen?

#11
Even een vraagje ben al een poosje op zoek naar een versnellingsbak met overdrive voor een mgb 1979 dus het type met de schakelaar op de versnellingspook (mocht iemand iets weten het liefst compleet met pook) is het dan raadzaam om de bak met motor uit te bouwen of kan je alleen de bak ook uitbouwen er is wel weinig ruimte...dus ik ben bang dat dit niet zal gaan zonder het dwarsbalkje door te zagen!!!!! en past de aandrijfas die ik momenteel gebruik ook nog op een OD Bak.
Ik zie nog wel wat overdrive bakken te koop staan in Engeland ik heb toch een 4 synchro nodig die zijn worden vaak zonder pook aangeboden en komen vaak uit een sloper dus is misschien revisie noodzakelijk weet ook niet wat reviseren kost van een bak!!!!
Zat ook nog te kijken naar een 5 bak t9 conversion van een ford sierra maar die zijn ook nog fors aan de prijs dus word het toch maar een bak word met overdrive.
Mocht iemand iets weten voor een adres voor een overdrive versnellingsbak of ford sierra t9 versnellingsbak of andere tips graag reactie,s en tips zijn welkom.

Alvast bedankt Vr Gr Dirk Hazenhoot.

Re: versnellingsbak vervangen?

#15
Hoi Dirk,
Heb inmiddels contact met Hans gehad. Deze heeft een overdrive bak voor een chroombumper staan. Heeft ook een bak voor rubberbumper staan echter zonder overdrive.
Zijn lid nummer is overigens te zien op het forum en is 850008. Heb ook nog ergens zijn telf nr voorbij zien komen bij technies advies voor de MGC. Sucses er mee Dirk
cron